مذاکره سه ضلعی اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ / متکی: شورای ائتلاف به گفت‌وگو بر سر مصادیق پاسخ مثبت نداد

برنا نوشت: منوچهر متکی گفت: ما با شورای ائتلاف و پایداری و جامعه مدرسین صحبت کردیم جامعه مدرسین تا الان بنای ورود به جزئیات و مصادیق را ندارد و فقط در حد بیان شاخص‌ها و کلیات به انتخابات ورود داشته است.

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت درباره این اختلافات گفت: شورای وحدت و شورای ائتلاف اختلافی مبنایی با هم ندارند و در بسیاری از مواضع مبانی مشترکی دارند و آرمانی مشترک را دنبال می‌کنند. در مورد انتخابات نظر شخصی من این است که به مشترکاتی خواهند رسید. در زمینه تجمیع و ساماندهی نیروها و استفاده از موضع وسیعی از ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی این امکان وجود دارد که اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد که این موارد هم در دست گفت‌وگو و مذاکره است. 

او افزود: من فکر می کنم با توجه به زمینه‌های مشترکی که در هر دو مجموعه وجود دارد این امکان که ما در کنار هم به همگرایی عملی و تجمیع ظرفیت‌هایمان برسیم به اعتقاد من بسیار بالا است.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به نقدهای اخیر در مورد میزبانی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: جامعه روحانیت میزبانی خود را انجام داد و شورای وحدت تشکیل شد بنابراین از آن به بعد مجموعه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستیم به نام شورای وحدت است. ترکیب شورای وحدت عبارت است از نمایندگان بیش از چهل حزب و تشکل اصولگرا و نمایندگان اقشار و نمایندگان جامعه روحانیت.

او اضافه کرد: ما با شورای ائتلاف و پایداری و جامعه مدرسین صحبت کردیم جامعه مدرسین تا الان بنای ورود به جزئیات و مصادیق را ندارد و فقط در حد بیان شاخص‌ها و کلیات به انتخابات ورود داشته است. با پایداری گفت‌وگو و بررسی داشته باشیم اما شورای ائتلاف در زمانی که مطرح کردیم پاسخ مثبت نداشت ولی در دو ماه گذشته زمینه گفتگوها با آنها هم ایجاد شده است. 

متکی تاکید کرد: ما به حضور با نشاط و پر شور مردم در انتخابات معتقدیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و از چنین رویکردی در انتخابات دفاع می کنیم. اگر در مقاطعی به دلیل رویکرد مسئولین مردم اقبالی جدی نشان ندادند امیدواریم در ۱۴۰۰ مشارکتی پرشور و بانشاط را در انتخابات داشته باشیم.

او در رابطه با رویکرد اصولگرایان در صورت پیروزی در انتخابات در مورد برجام گفت: نباید عملکرد آمریکایی‌ها را ساده ارزیابی کرد. این کشور امروز در موقعیتی حساس قرار دارد و مجموعه استراتژی‌های این کشور در خصوص ایران و سیاست خارجی در چهار سال گذشته با شکست روبرو شد و نوعی بهم ریختگی در میان دولتمردان آمریکایی حاکم است. باید مثل یک بازیگر حرفه ای شطرنج با دقت صحنه را رصد کنیم و عجله و شتاب زدگی از خود نشان ندهیم.

او افزود: ما با آمریکایی‌ها در دو حوزه کار داریم حوزه اول اصل مناسبات و مسائل بین ایران و آمریکا است و آمریکایی‌ها باید نشان بدهند در این دوره جدید، رویکرد آنها با اصل جمهوری اسلامی چگونه خواهد بود. نکته دوم این است که تعهدات آمریکایی‌ها بر زمین مانده است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دوران حرف و گفتار درمانی تمام شده است و بی اعتمادی نسبت به آمریکا در عمل بر ما ثابت شده است. لذا باید به تعهداتی که از زمان اوباما بر زمین مانده و در چهار ساله ترامپ متوقف شد، دقت کنند.

متکی در پایان گفت: مذاکره وسیله و ابزار است و یک هدف نیست بنابراین باید دید به چه دلیل مذاکره می کنیم. آمریکایی‌ها در اصل نگاه خود نسبت به ایران سیگنال‌های خود را می دهند و در اصل برجام به بازی‌های خود ادامه می دهند لذا جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی کشور باید با دقت و بدون عجله از این مرحله حساس بگذرند. 

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1489072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =