۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸

فارس نوشت:

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای برگزاری آزمون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی 20 کتاب از طریق تربیت معلم معرفی می‌کنیم و هر کس که 60 درصد نمره آزمون را کسب کند، در اولویت استخدام قرار می‌گیرد.

 حمیدرضا حاجی‌بابایی عصر دیروز در مراسم تجلیل از معلمان نمونه شهرستان‌های استان تهران که در مجتمع دشت بهشت برگزار شد، با بیان اینکه شاه‌بیت و محوریت تحول در نقشه جامع آموزش و پرورش "معلم " است، گفت: در نظام آموزش و پرورش هیچ کاری را پیدا نکرده‌ام که بگویم ساختاری است و هیچ‌کدام از کارهایی که تاکنون انجام داده‌ایم صرفاً ساختاری و جدا از محتوا نبوده است.

 وی با انتقاد از اینکه "همه می‌توانند در رابطه با مسائل آموزش و پرورش اظهارنظر کنند "، به موضوع معلمان حق‌التدریس اشاره و تصریح کرد: امروز معلم حق‌التدریس به معنایی که قبلاً تعریف می‌کردیم، دیگر وجود ندارد.

 حاجی‌بابایی با اشاره به اهمیت جایگاه معلم به ویژه در دوره ابتدایی عنوان کرد: معلم کلاس اول ابتدایی باید یک کار تخصصی ارائه دهد یعنی فقط معلم پایه اول ابتدایی باشد.

 وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ایتکه مدرسه دو معاون داشته باشد یا سه معاون و نیز تصمیم‌گیری در رابطه با بودن یا نبودن معاون پرورشی در مدارس، کارهایی محتوایی است، نه ساختاری؛ بنابراین برخی حرف‌ها اگرچه دلسوزانه است اما به نوعی به بیراهه رفتن نیز هست.

 * باید کاری کنیم که 50 درصد جوانان به معلمی علاقه‌مند باشند

 وی افزود: برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه کتب درسی است که به ساعت کلاس‌ها و سیر مطالب توجه دارد؛ تدوین این برنامه طی چند ماه آینده به اتمام می‌رسد و آماده اجرا می‌شود.

 حاجی‌بابایی با تأکید بر مورد توجه قرار گرفتن معلم در آموزش و پرورش گفت: باید به یک تعریف عملیاتی برسیم که بر اساس آن، بیش از 50 درصد جوانان به معلمی علاقه‌مند شوند؛ این کار سختی نیست و بخش عمده آن به نوع کارکردن خودمان باز می‌گردد.

 

* 36 ساعت در کلاس درس نشستن در هیچ جای دنیا مرسوم نیست

 وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر لزوم ساماندهی ساعات درسی دانش آموزان اظهار داشت: اینکه دانش‌آموز 36 ساعت در کلاس درس بنشیند، در هیچ جای دنیا اجرا نمی‌شود اما در جامعه ما اینطور جا افتاده است که هرچقدر کتاب قطورتر و کلاس‌ طولانی‌تر باشد، دانش‌آموز باسوادتر می‌شود.

 وی ادامه داد: اشتباه بزرگتری نیز مرتکب شده‌ایم و آن اشتباه نیز این است که مدارس نمونه دولتی را ـ علی‌رغم مفید بودن آنها ـ اینگونه تعریف کرده‌ایم که 20 نفر در کلاس درس بنشینند، معدل تمام آنها 19 باشد، بهترین معلمان را نیز برای آنها گلچین کنیم و روزی 6 الی 8 ساعت نیز برنامه درسی داشته باشند اما آیا تمام نیاز دانش‌آموزان همین است؟ تکلیف فوق‌برنامه‌ها چه می‌شود؟

 حاجی‌بابایی ادامه داد: باید جمع‌بندی‌ها به جایی برسد که معلمان در کلاس دانش‌آموزان را راهنمایی کنند و دانش‌آموزان نیز تنها با تفکر خود جلو بروند.

 * احیای "تربیت معلم " تنها راه ارتقاء آموزش و پرورش است

 وی در ادامه اظهار داشت: اگر بخواهیم آموزش و پرورش به جایگاه والاتر و بهتری برسد، هیچ راهی نداریم جز اینکه با تأسیس «دانشگاه ویژه فرهنگیان» تربیت معلم را احیا کنیم و با قطع یقین نیز اعلام می‌کنم که رتبه‌های بالای کنکور از این دانشگاه استقبال می‌کنند.

 * به کارگیری نیرو در آموزش و پرورش تنها از 2 طریق

 وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پس از این به کارگیری معلم در آموزش و پرورش تنها از دو طریق امکان‌پذیر است و حتی یک نفر نیز حتی اگر 35 سال کار کرده باشد، با توصیه دیگران وارد آموزش و پرورش نمی‌شود.

 حاجی‌بابایی افزود: این دو راه شامل «تربیت معلم» یا ورود از طریق «آزمون استخدامی سراسری» است.

 * معرفی 20 کتاب برای برگزاری آزمون تعیین تکلیف حق‌التدریسی‌ها و آموزشیاران

 وی در همین رابطه به برگزاری آزمون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی که به زودی برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: برای این آزمون 20 کتاب از طریق تربیت معلم معرفی می‌کنیم و هر کس که با مطالعه این کتا‌ب‌ها، 60 درصد نمره آزمون را کسب کند، استخدام نمی‌شود بلکه در اولویت استخدام قرار می‌گیرد و این کار نیز عین قانون مصوب مجلس است.

 وزیر آموزش و پرورش در ادامه تأکید کرد: علت اصلی دغدغه‌هایی که امروز برای خانواده‌ها ایجاد شده، این است که نسبت به آموزش و پرورش نگاه ویژه‌ای نشده است.

 حاجی‌بابایی با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر با جامعه فرهنگیان تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش باید مستقیماً با "معلم " مرتبط باشد.

 * نیاز مدارس به 50 هزار معلم ورزش و 50 هزار مشاور

 وی با اشاره به کاهش پست‌های سازمانی وزارت آموزش و پرورش در حوزه ستادی از 4 هزار و 500 پست به یک هزار و 700 پست سازمانی گفت: 15 هزار پست سازمانی ادارات آموزش و پرورش را نیز در استان‌ها کاهش داده‌ایم اما معتقدیم که در مدارس هر چقدر نیروها افزایش یابد، بهتر است چرا که محیط مدرسه با اداره فرق می‌کند.

 4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =