گذر ۳۵ سال از خاموشی آن که ایران را «مرز پُرگُهر» می‌خواست  

۳۵ سال پیش، در هشتم اسفند ۱۳۶۴ غلامحسین بنان که بسیاری از قطعاتش و از جمله «ای ایران» در حافظه میلیون‌ها ایرانی ماندگار شده است، درگذشت. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامحسین بنان، خواننده و موسیقی‌دان برجسته ایرانی، ۳۵ سال پیش در هشتم اسفند ۱۳۶۴ درگذشت. 

او در سال ۱۲۹۰ در تهران به دنیا آمد و از ۱۱ سالگی نزد مرتضی نی‌داوود به آموختن موسیقی و آواز پرداخت. در سال ۱۳۲۱ وارد رادیو شد و از آن زمان به شهرتی فراگیر رسید. 

بنان با آهنگسازان مشهوری چون روح‌الله خالقی، ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، احمد عبادی، حسین تهرانی و علی تجویدی همکاری کرد. 

او در طول زندگی هنری خود ۳۵۰ قطعه خواند که بسیاری از آن‌ها و از جمله «ای ایران»، «الهه ناز»، «تا بهار دلنشین»، «آمدی جانم به قربانت» و... در حافظه میلیون‌ها ایرانی ماندگار شده است. 

غلامحسین بنان که مدت‌ها از بیماری دستگاه گوارش و افسردگی رنج می‌برد، غروب ۸ اسفند ۱۳۶۴، در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت و برخلاف وصیتش که مایل بود در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شود، در دهم اسفند، در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. 

۵۸۲۵۹
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    12 0
    اصلا تاریخ واقعی وکهن ایران فراموش شده است،به مرور وقایع تاریخ را که از صداوسیما روزانه پخش میشود دقت کنید هیچ نامی از قهرمانان ملی وکهن ایران برده نمی شد گویی اینجا ایران سرزمین کهن نیست.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    روانش شاد باد
  • علی IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    از ممنوع آواز خوانیش بعد از انقلاب هم بگو و بنویس که اجازه خواندن بهش ندادن