۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۷

در اوایل سال جاری به دستور رئیس‌جمهور مزایده شرکت پتروایران و پتروپارس متوقف شده بود و معامله آن در بورس ابطال گردید به دلیل بهای اندک آن.

اما با این حال زمزمه عرضه مجدد آن در بازار شنیده می‌شود.

در حالی که هدف از واگذاری سهام چنین شرکتهای بزرگی ایجاد یک فضای خصوصی است اما شاهد بودیم که 7 اردیبهشت در سازمان خصوصی‌سازی کشور یکی از واگذاری‌های بزرگ نفتی در حالی صورت می‌گرفت که براساس آن، 61 درصد از سهام شرکت پتروپارس طی یک مزایده به یک کنسرسیوم متشکل از آستان قدس رضوی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حال حاضر در چند پروژه نفتی فعالیت دارد) و شرکت کیسون واگذار شد.

روز گذشته در خبر‌ها آمده بود که سیدمهدی عقدایی ـ معاون سازمان خصوصی‌سازی ـ از قیمت‌گذاری پنج شرکت در جلسه هفته آینده هیأت واگذاری خبر داده و در این رابطه بیان کرده بود: در جلسه آینده هیأت واگذاری که بعد از تعیین کابینه دولت برگزار می‌شود شرکت ایران ترانسفو از طریق بورس و چهار شرکت از طریق مزایده قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین مزایده شرکت پترو ایران به دستور رئیس‌جمهور متوقف شد که تاکنون نیز دستوری مبنی بر عدم توقف عرضه صادر نشده است شرکت پتروپارس که معامله آن ابطال شد بعد از برگزاری مجمع این شرکت با قیمت جدید واگذار می‌شود.

شرکت نفتی پتروپارس بهمن سال 76 با هدف اجرای پروژه‌های نفتی بر مبنای توانمندی‌های داخلی شکل گرفت که ابتدا در عسلویه به اجرای فاز یک میدان پارس جنوبی و فازهای 8 و 7 و 6 و 4 و 4 پرداخت و پس از آن، در ادامه واگذاری پروژه‌های نفتی به نیروهای بومی، طرح‌ها و پروژه‌های دیگری نیز به این شرکت واگذار شد و در حال حاضر، اجرای پروژه توسعه فاز 12 پارس جنوبی و یک طرح در ونزوئلا را در دست اجرا دارد. در این داد و ستد، 61 درصد سهام پتروپارس به این کنسرسیوم به ارزش 212 میلیارد تومان واگذار شد و تنها 39 درصد از سهام آن در اختیار شرکت ملی نفت به عنوان نماینده دولت باقی ماند.

قیمت پایه فروش پتروپارس 152 میلیارد تومان در مزایده تعیین شده بود که بالاترین قیمت پیشنهادی در این معامله از سوی کنسرسیوم مذکور به قیمت 212 میلیارد تومان مطرح شد که به نتیجه رسید. براساس قانون واگذاری‌ها، این کنسرسیوم 20 روز کاری مهلت دارد نسبت به واریز مبلغ مذکور اقدام کند تا معامله به صورت قطعی انجام شود پترو ایران نیز همزمان با پتروپارس با همان تفکر برتری شرکت‌های داخلی به شرکت‌های خارجی در پروژه‌های نفتی شکل گرفت اما سال گذشته این شرکت به قیمت 110 میلیارد تومان در مزایده‌ای به شرکت داناگاز واگذار شد که به دلیل پایین بودن قیمت آن، حتی کمیسیون انرژی مجلس نیز به آن اعتراض و خواستار توقف واگذاری آن شد.

وزیر نفت نیز طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور توقف آن را تقاضا کرد که مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفت اما به گفته برخی منابع از سازمان خصوصی، به اعتقاد این سازمان معامله مزبور قطعی و نهایی شده و در حال پایان مراحل اداری برای واگذاری آن است. واگذاری مزبور نیز در یک پیشنهاد مزایده‌ای 20 درصد نقد و 80 درصد اقساط پنج‌ساله به شرکت «دانا انرژی» به ارزش 110 میلیارد تومان به بخش خصوصی صورت گرفته بود. در شرایط تحریم بین‌المللی، شرکت‌های پتروایران و پتروپارس در حالی بر اجرای پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در کشور پرداخته‌اند که شرکت‌های بزرگ خارجی در بسیاری از پروژه‌ها از جمله شرکت «اینپکس» ژاپن در توسعه میدان بزرگ آزادگان در جنوب غربی اهواز از آن عقب‌نشینی کردند.

این در حالی‌است که رئیس سازمان خصوصی چندی پیش در صحبت‌های خود گفته بود؛ امسال سال طلایی خصوصی‌سازی در کشور است. اما آیا خریداران این سهام شرکتهای نفتی و فولادی خصوصی هستند؟ و در صورت خصوصی بودن خریداران آیا سازمان خصوصی جوابگوی آنهاست یا خیر؟ و یا باز هم ماجراهای ایرالکو و جابریان تکرار خواهد شد؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =