رونمایی از مستند «نائب الامام»؛ کاری از هنرمندان شیرازی

مستندی با عنوان «نائب الامام» از سوی هنرمندان شیرازی در ۹۵ دقیقه به زندگی آیت‌الله سید نورالدین حسینی‌الهاشمی می‌پردازد.

به گزارش خبرآنلاین از فارس:در میان شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار در تاریخ این سرزمین بزرگان بسیاری هستند که گاه غباری از فراموشی مانع پرداختن و شناختن این شخصیت‌ها شده است. آیت‌الله سیدنورالدین حسینی الهاشمی شیرازی یکی از این شخصیت‌های برجسته است که نقش مهمی در تحولات سیاسی و مذهبی در سده اخیر داشته است.

یکی از اقدامات قابل توجه وی تاسیس حزب برادران در استان فارس در دهه ۱۰ شمسی بود که هدفش تبدیل اسلام سنتی به اسلام زنده و سیاسی بود. این عالم برجسته همواره با دربار و رژیم شاهنشاهی، استعمار غرب و شرق، جریانات انحرافی چون بهائیت و جریانات روشنفکری غربگرایانه مبارزه می‌کرد.

اما چنین شخصیتی سال‌ها به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته و در شیراز نیز هر چند نامش بر روی یکی از خیابان‌های اصلی و مهم شهر قرار گرفته اما کمتر کسی است که شناختی نسبت به وی داشته باشد.

همین امر سبب شده که مستندی با عنوان نائب الامام از سوی هنرمندان شیرازی تهیه شود که در ۹۵ دقیقه به زندگی این عالم برجسته می‌پردازد. محمدعلی یزدانشناس، کارگردان این مستند: ۶ سال طول کشید تا این  مستند ساخته شود.

به گفته وی این مستند که روایتی داستانی نیز دارد به بیان وجوهی از زندگی آیت‌الله حسینی‌الهاشمی می‌پردازد و برای تهیه این مستند ۳۰ تا ۴۰ هزار سند تاریخی بررسی و مطالعه شده است.

کارگردان مستند نائب الامام افزود: تمام تلاش این بوده که یکی از شخصیت‌های مغفول در تاریخ معاصر ایران را دوباره به همه بشناسانیم که در مناسبات مختلف از جمله ملی شدن صنعت نفت، فدائیان اسلام و تعیین نماینده مردمی در مجلس آن زمان تاثیرگذار بوده است.

یزدانشناس با بیان اینکه آیت‌الله حسینی‌الهاشمی همواره به دنبال احیای اسلام ناب محمدی بوده است، بیان کرد: این عالم همواره با جریانات ملی گرایانه یا روشنفکرانه مبارزه می‌کرده به گونه‌ای که در جریان ملی شدن صنعت نفت انحراف مصدق را حتی زودتر از آیت‌الله کاشانی متوجه و با آن مخالفت کرد.

به گفته وی این مستند یک کار ترکیبی از اسناد آرشیوی و مصاحبه در کنار کار انیمیشن است که به تایید مخاطبان در سناریو و به جهت بعد دراماتیک ماجرا کم نظیر است.

این مستند با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه و مهافیلم تهیه شده و امروز در تهران و روز چهارشنبه در شیراز رونمایی می‌شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =