پمپئو: اقدام بایدن در قبال ایران را درک نمی‌کنم/انتشار گزارش خاشقچی یک شیرین‌کاری سیاسی بی‌ملاحظه بود!

ایسنا نوشت:وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگویی عقب‌نشینی دولت جدید آمریکا از ادعای دولت دونالد ترامپ مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران و القای تروریستی بودن انصارالله یمن را پیش زمینه بازگشت آمریکا به توافق هسته ای تلقی کرده و از آن انتقاد کرد.

به گزارششبکه فاکس نیوز، مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پی عقب نشینی اخیر دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از ادعای دولت دونالد ترامپ رئیس آمریکا مبنی بر آغاز روند فعال سازی مکانیسم ماشه(بازگردانی سریع تحریم های بین المللی) علیه ایران از سوی آمریکا گفت: ایده ما این بود که ما نباید به ایران اجازه دهیم در بازار آزاد، سلاح خرید و فروش کند، فناوری و تجهیزات پیشرفته چینی و روسی را بخرد. نمی توانم درک کنم که چرا دولتی باید فکر کند که این(خرید و فروش سلاح توسط ایران) فکر خوبی بوده است. 

پمپئو با اشاره به تصمیم دولت بایدن برای القای تروریستی بودن انصارالله یمن، ادامه داد: من فکر می کنم که این ها همگی پیش زمینه آن ها برای بازگشتن به این توافق احمقانه و بد هسته ای است که مشارکت‌شان در آن موجب باز شدن مسیری هموار به سمت یک برنامه هسته ای برای ایران شد. دولت ما گفت که ما این کار را نخواهیم کرد،  ما گفتیم که اصلا راه ندارد، توافق هسته ای را پاره کردیم و فشار زیادی به حکومت ایران وارد کردیم. امیدوارم مردم آمریکا از دولت بخواهند که همین کار را انجام دهد. 

وزیر خارجه سابق آمریکا با انتقاد از دولت بایدن بابت انتشار یک گزارش اطلاعاتی درباره قتل خاشقچی، این اقدام را کاری "بی‌ملاحظه" و با انگیزه "سیاسی" برای تخریب روابط ریاض – واشنگتن دانست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا یکشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد: هدف از این اقدام آسیب رساندن به روابط با عربستان سعودی، از طریق استفاده از اطلاعات به نحوی است که من به عنوان مدیر سابق سیا هرگز از آن حمایت نمی‌کردم. بنابراین متاسفم که آنها چنین کاری کردند. این یک شیرین کاری سیاسی بود. ما اطلاعاتی زیادی از آنچه در آنجا اتفاق افتاده، در اختیار داریم. دولت ما این کسانی که ما از کارشان مطلع بودیم، پاسخگو کرد. به اعتقاد من، دولت کنونی آمریکا تلاش میکند تا یک شریک امنیتی مهم را به دشمن تبدیل کند.

به گفته پمپئو، دولت کنونی آمریکا قصد دارد روابطی با ایران به بهای نابودی روابط با عربستان سعودی ایجاد کند و از اطلاعات آمریکا برای رسیدن به این تغییر استفاده میکند.  

او در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اقدام دولت ترامپ در لاپوشانی قتل خاشقچی، مدعی شد که "ده‌ها تن بابت این کشتار عصبانی‌کننده پاسخگو شدند." پمپئو افزود: ما اصلا آن را لاپوشانی نکردیم... ما آن کسانی که مسوول بودند و ما توانستیم شناسایی کنیم، پاسخگو کردیم.

وزیر خارجه پیشین دولت ترامپ سپس به تصمیم کاخ سفید بایدن برای حذف برچسب "تروریستی" از روی گروه انصارالله یمن اشاره کرد. پمپئو با تاکید بر "درستی" ارزیابی دولت پیشین برای "تروریست" خواندن این نیروها گفت: من هیچ منطقی را ندیدم که حوثی‌ها را ببیند و بگوید که این‌ها تروریست نیستند!

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 8
    دیدیم که سیاست های شما چه قدر جواب داد
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 4
    نکنه انتظار داشتی که گزارش قتل منتشر نشه چون قاتل دوست شما بوده
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    به نظرم این مردازترامپ هم منفورتراست.ازسرورویش شرارت میبارد.
  • به پمپئو IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    تو چی را درک میکنی که این دومیش باشه؟!