رسانه‌های آسیایی درباره بی‌اعتمادی ایران به مذاکره با آمریکا چه نوشتند؟

ایرنا نوشت:رسانه های رسمی چین و ژاپن ضمن بازتاب اخبار مربوط به «نه ایران به پیشنهاد مذاکره غیر رسمی با آمریکا»، این موضوع را در صدر اخبار خود قرار دادند و نوشتند ایران پیش از هرگونه مذاکره با آمریکا، خواهان لغو تحریم های غیرقانونی است.

شینهوا خبرگزاری رسمی چین روز یکشنبه در گزارشی نوشت: ایران می‌گوید زمان برای دیدار غیررسمی با اروپا و ایالات متحده «مناسب نیست».

گزارش با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به نقل از خطیب زاده آورده است: با توجه به مواضع و اقدامات اخیر ایالات متحده و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای یک نشست غیررسمی پیشنهاد شده توسط طرف اروپایی مناسب نمی داند.

شینهوا می گوید: هفته گذشته، اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که یک نشست غیررسمی بین ایران و دیگر طرف های برجام برگزار شود و ایالات متحده نیز به عنوان میهمان در آن شرکت کند.

این گزارش به نقل از خطیب زاده آورده است: نه تنها دولت جو بایدن سیاست فشار حداکثری شکست خورده رئیس جمهوری سابق آمریکا را کم نکرده، بلکه حتی تعهد خود برای انجام مسئولیت های کلی واشنگتن در برجام را هم انجام نداده است.

شینهوا دلیل رد این پیشنهاد از سوی ایران را بی اعتمادی تهران به واشنگتن عنوان کرده و به نقل از مقامات ایران نوشته است: آمریکا ابتدا باید تحریم های ایران را لغو کند، بعد سر میز مذاکره بنشیند.

تلویزیون بین المللی چین (CGTN) هم در گزارشی اعلام کرد: ایران روز یکشنبه با اصرار بر اینکه واشنگتن ابتدا باید همه تحریم های یک جانبه خود را لغو کند، تشکیل جلسه غیررسمی با ایالات متحده و قدرت های اروپایی برای بحث در مورد راه های احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ را رد کرد.

گزارش می افزاید: دولت جدید آمریکا گفته است که آماده گفت و گو با ایران در مورد از سرگیری تعهدات دو کشور در قالب برجام است، اما طرفین نمی توانند توافق کنند که چه کسی باید اولین حرکت را انجام دهد. ایران می گوید ایالات متحده باید تحریم ها را لغو کند در حالی که واشنگتن می گوید تهران باید به تعهدات خود در توافق سال ۲۰۱۵ برگردد.

تارنمای خبری رادیو بین المللی چین هم نوشت: «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که اکنون زمان را برای برگزاری نشست با اروپا و آمریکا مناسب نمی دانیم.

او گفت: با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری نشست غیررسمی با هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.   

این رسانه در گزارش دیگری با عنوان «نا امیدی آمریکا از پاسخ ایران به درخواست مذاکرات هسته ای» نوشت: سخنگوی کاخ سفید رد درخواست برگزاری نشست غیررسمی با اروپا و آمریکا درباره موضوع هسته ای را ناامید کننده خوانده و گفته است با وجود ناامیدی از پاسخ ایران، هنوز هم برای از سرگیری مذاکره و رسیدن به یک نقطه مشترک در جهت بازگشت به تعهدات برجامی آماده هستیم.

گزارش می افزاید: هفته گذشته، نماینده اتحادیه اروپا پیشنهاد برگزاری یک نشست غیر رسمی با حضور اعضای برجام را داده بود تا در آن سرنوشت این توافقنامه بررسی شود و در عین حال ایالات متحده نیز به عنوان مهمان حضور داشته باشد.  

رادیو بین المللی چین به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران آورده است: مسیر پیشِ روی توافق کاملا روشن است و ایالات متحده برای بازگشت به برجام باید تمام تحریم های «غیرقانونی» و یکجانبه خود علیه ایران را بردارد.  

«ان. اچ. کی» تلویزیون رسمی ژاپن هم گزارش کرد: ایران پیشنهاد مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا برای برگزاری یک نشست غیررسمی با آمریکا و کشورهای اروپایی در رابطه با توافقنامه هسته ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام را رد کرده است.

گزارش می افزاید: دولت بایدن قصد خود برای شرکت در این نشست را اعلام کرده بود، واشنگتن در حال بررسی بازگشت به این توافقنامه است.

تلویزیون ژاپن افزود: روز یکشنبه وزارت خارجه ایران در بیانیه ای گفت که این کشور با استناد به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی امضا کننده برجام معتقد است اکنون برای مذاکرات غیررسمی زمان مناسبی نیست.

رسانه ژاپنی با یادآوری اینکه دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از این توافقنامه خارج شد و تحریم هایی را بر ایران وضع کرد، آورده است: ایران می گوید پیش از هر چیزی باید تحریم های آمریکا علیه ایران لغو شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =