۰ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴

روزگار خوش کاسبان تحریم

حشمت الله فلاحت پیشه
روزگار خوش کاسبان تحریم

اخیرا در حالی که بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل این احتمال را مطرح کرد که پشت حمله به کشتی باری این کشور در دریای عمان، ایران قرار دارد روزنامه کیهان هم در گزارشی نوشت این حمله از سوی «محور مقاومت» انجام گرفته است.

برای بنده جالب بود یکی از روزنامه های ایرانی تلاش کرده کاری انجام دهد که حتی دستگاه های اطلاعاتی امنیتی آمریکا رژیم صهیونیستی و عربستان تلاش بسیاری انجام می دهند تا آن کار را انجام دهند و چون داده های لازم را ندارند نمی توانند به صورت رسمی موضعی بگیرند.

ربط دادن سلسله تحولاتی که رخ داده از جمله حمله آمریکا به پایگاه کتائب حزب الله عراق و گروه هایی که تحت عنوان گروه‌های وابسته به ایران مطرح هستند که بنده درباره این موضوع تردید بسیاری دارم از یک سو و در عین حال ربط دادن آن به حوادثی که در خلیج فارس و دریای عمان و یمن شکل می گیرد از جمله حمله ای که به خاک عربستان سعودی و به کشتی رژیم صهیونیستی صورت گرفته از سوی دیگر از سوی روزنامه ای که خود را متصل به مسئولان کشور می کند می تواند به عنوان یک سند مطرح شود و ایران را به دامی بکشاند که برای آن طراحی شده است.

کاسبان تحریم در حال حاضر روزگار خوشی را سپری می کنند. در واقع این گونه پیش بینی می شد که دولت بایدن ادامه دهنده سیاست خارجی دولت اوباما است اما شاهدیم که دولت بایدن هم در حال کشیده شدن به یک سری دام های افراطی و تلف کردن وقت در پرونده برجام است.

واقعیت این است که در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی ایران همواره بخشی از آسیب هایی که متوجه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران شده است از سوی یک سری گروه ها و افرادی بوده است که بدون دلیل، آنها و رفتارهایشان را به جمهوری اسلامی ایران مرتبط دانسته اند. گروه ها و افرادی که هر اقدامی انجام دهند تحت این عنوان که نزدیک به مقامات بلندپایه ایران هستند، پس به حساب ایران گذاشته می شود.

متاسفانه این ملت ایران است که تاوان این رفتارها را می دهند، ملتی که طی بیش از چهار دهه گذشته، تاوان تحریم ها و فضاهای سنگین را می دهند آنهم در شرایطی که طی این مدت بیشترین توسعه نصیب ۱۵ کشور همسایه ما شده است. 

نکته جالب این است که آمریکا و پنتاگون رسما اعلام می کنند برای حمله به دو گروه به اصطلاح نزدیک به ایران از حمایت اطلاعاتی دولت عراق برخوردار بوده است. در کجای روابط مستشاری ایران و عراق، چنین موضوعی قابلیت گنجایش دارد؟ بنابراین ممکن است دو اتفاق رخ داده باشد. یکی اینکه به هر حال دولت عراق عملا ممکن است همکاری تحت عنوان مستشاری با ایران را رد کرده باشد که اگر این گونه است جمهوری اسلامی ایران باید حتما تدبیر تازه ای بیاندیشد یا اینکه در شرایط کنونی که زمینه برای دیپلماسی فراهم شده تلاش برای کشاندن ایران به دور باطل ایضایی به ضرر منافع ملی تمام می شود که باید در این رابطه تدبیر تازه ای اندیشید.

*نماینده ادوار مجلس و کارشناس مسائل سیاست خارجی

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491851

برچسب‌ها