۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
ظروف چوبی و نکات استفاده از آن

ظروف چوبی برای سرو و تزئینات منزل و آشپزخانه یکی از مناسب ترین گزینه ها می باشند. استفاده از ظروف چوبی سابقه طولانی دارد. محصولات چوبی جلوه ای روستیک و زیبا به فضای آشپزخانه می بخشند وغالبا این کالاهای دست ساز با کیفیت بالا نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. اخیرا استفاده از ظروفی مثل بشقاب و کاسه های چوبی به عنوان یک انتخاب سالم و دوست دار محیط زیست، تقاضای بیشتری پیدا کرده است.

در ادامه این مطلب قصد داریم با بیان خواص و روش های مراقبت از ظروف چوبی، به شما کمک کنیم تا برای خرید ظروف مورد نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

خواص استفاده از ظروف چوبی

طبیعی بودن

چوب یک ماده طبیعی است. این بدان معنی است که زیست تخریب پذیر و تجدیدپذیر است. زیست تخریب پذیر به معنای قابل تجزیه و بازیافت شدن است. چوب اگر به مدت چند سال باقی بماند به خاک باز می گردد و مواد مغذی به خاک اضافه می کند. تجدیدپذیر بودن چوب به این معنا است که می توان آن را جایگزین ساخت. بنابراین به شرط جایگزین ساختن درختانی که قطع می شوند، چوب ماده ای پایدار خواهد بود.

ایجاد حس خوب

دست زدن به یک کاسه یا فنجان چوبی یک تجربه راضی کننده است. تحقیقات نشان داده است که ما با دنیای طبیعی ارتباط عمیقی داریم و به طراحی بیوفیلیک پاسخ مثبت می دهیم. استفاده از بشقاب ها، کاسه ها و ظروف چوبی می تواند این ارتباط با طبیعت را در زندگی روزمره ما تقویت کند. در نتیجه ما احساس بهزیستی خود را افزایش خواهیم داد.

طراحی بیوفیلیک مفهومی است که برای اتصال افراد به محیط طبیعی از طریق استفاده از طبیعت مستقیم، طبیعت غیر مستقیم و شرایط زمانی و مکانی مختلف صورت می گیرد.

ماندگاری و دوام چوب

یکی دیگر از ویژگی های چوب دوام آن است. ظروف چوبی دوام و ماندگاری زیادی خواهند داشت. اگر از ظروف چوبی به درستی مراقبت شود، سال به سال ظاهر خود را حفظ می کند. شکستگی و خراش در این ظروف یک اتفاق نادر است.

ظروف چوبی و نکات استفاده از آن

انواع چوب مناسب برای ساخت ظروف چوبی

می توان از چوب برای ساخت ظروف با سبک روستیک تا مینیمال و مدرن بهره برد. نکته قابل توجه این است که هر نوع چوبی متناسب برای سرو غذا نخواهد بود. در ادامه نمونه هایی از انواع چوب که در ساخت ظروف به کار می روند معرفی می کنیم.

کاج

کاج نوعی چوب نرم است که گزینه مناسبی برای سرو مواد غذایی است. کاج در برابر چربی مقاوم بوده و به دلیل تطبیق پذیری و ساخت آسان، طرح های متنوعی را می توان ایجاد نمود.

بامبو

بامبو که از آسیا منشا گرفته است، یکی از معروف ترین چوب ها برای ساخت ظروف است. بافت صاف و رنگ خنثی آن طیف گسترده ای از ظروف را تکمیل می کند.

گردو

نوعی چوب با مقاومت بالا، بافت و رنگ چشم نواز است. استفاده از این چوب جلوه ای زیبا به ظروف می بخشد اما به دلیل سنگین بودن بهتر است برای مواردی که نیاز به جا به جایی زیاد دارند، استفاده نشود.

بلوط

وقتی صحبت از قیمت و تنوع می شود، بلوط بهترین گزینه خواهد بود. بلوط دارای طیف گسترده رنگی از قرمز گرفته تا رنگ قهوه ای مایل به خاکستری و سفید را شامل می شود.

افرا

افرا سنگین و با دوام بوده و می تواند در برابر سایش زیاد مقاومت کند. رنگ کم رنگ آن بر اشکال طبیعی و خیره کننده ای که در دانه چوب مشاهده می کنید تاکید می کند. اگر می خواهید ارزش زیبایی آن را افزایش دهید، می توانید روی چوب را لکه دار یا رنگ آمیزی کنید.

نکات و روش های مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه

ظروف چوبی اگر به درستی مراقبت شوند می توانند دوام طولانی مدتی داشته باشند. ظروف چوبی دارای خاصیت ضد باکتری طبیعی بوده و از مواد غذایی در برابر باکتری ها، میکروب ها و کپک محافظت می کنند. اما از آنجا که این وسایل از چوب واقعی ساخته شده اند، سطح و نوع مراقبت مورد نیاز آن ها با سایر لوازم آشپزخانه متفاوت است.

  • بزرگترین ممنوعیت استفاده از وسایل آشپزخانه چوبی این است که هرگز آن ها را در ماشین ظرفشویی تمیز نکنید.
  • گرما، مواد شوینده و آب شدید باعث می شود که وسایل چوبی در کمترین زمان دچار تاب شوند و یا ترک و شکاف ایجاد کنند. بنابراین همیشه آن ها را طبق دستورالعمل زیر با دست بشویید.

شستشوی ظروف چوبی

  •  شستن ظروف بلافاصله بعد از استفاده با آب گرم و صابون
  •  پاک کردن رطوبت اضافی ظروف با حوله
  •  خشک شدن کامل ظروف در هوا قبل از جمع آوری
  •  مالش روغن های طبیعی و معدنی روی ظروف

برای درخشش و حفظ زیبایی ظروف چوبی، هرماه حدود یک یا دو بار آن ها را با روغن طبیعی مالش دهید. این روغن های بی خطر به ظروف کمک می کنند تا آب را بهتر دفع کرده و نشاط طبیعی خود را حفظ کند. بنابراین وقت بگذارید و هر چند وقت یکبار به قاشق ها، تخته های کار، کاسه ها و ... خود یک روغن معدنی خوب بمالید.

  •  نقاط زبر ایجاد شده را سمباده بکشید
  • گاهی اوقات به خصوص در ظروف چوبی که مدت هاست استفاده می شوند، ممکن است نقاط خشن ایجاد شده باشد. با سمباده زدن نقاط خشن و سپس زدن روغن روی آن جلوه ظرف شما دوباره زیبا و جدید می شود.
  •  لکه زدایی

مواد غذایی رنگارنگ ممکن است گاهی تخته های سرو و یا سایر ظروف چوبی شما را لکه دار کنند. اما نگران نباشید روش هایی برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد. یک استراتژی این است که بلافاصله ظرف را با آب گرم و صابون شسته تا لکه را پاک کنید.

برای لکه های پر رنگ تر، می توانید از نصف لیمو و جوش شیرین استفاده کنید و آن ها را روی لکه ها بمالید و سپس بشویید. بسیاری از لکه ها با گذشت زمان و تمیز کردن مداوم خود به خود ازبین می روند.

از بین بردن بوی ناخوشایند ایجاد شده در ظروف چوبی

اگر متوجه شدید که لوازم چوبی مانند تخته های برش بوی ناخوشایندی می دهند، روش های مختلفی برای خلاص شدن از آن ها وجود دارد.

  •  یک روش اینکه یک تکه یا نصف لیمو را روی سطح تخته برش مالیده و بگذارید خشک شود.
  •  همچنین می توانید جوش شیرین و آب را باهم مخلوط کرده، خمیر حاصل را روی سطح مالیده و قبل از شست و شو بگذارید خشک شود.
  •  مالش با سرکه سفید نیز روش کاربردی دیگری است.

ظروف چوبی و نکات استفاده از آن

ساخت و تولید ظروف چوبی

مجموعه هوگر تولیدکننده و ارائه دهنده انواع ظروف چوبی تولید شده با بهترین متریال و با کیفیت عالی می باشد. ظروف چوبی هوگر بصورت کاملا بهداشتی تهیه شده و به دلیل داشتن روکش محافظ از روغن طبیعی قابل شست و شو می باشند. این مجموعه علاوه بر تولید تخصصی ظرف چوبی، به تولید اکسسوری چوبی، کنسول چوبی، روشنایی چوبی و ... نیز می پردازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09125109327 تماس بگیرید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491980