۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹

مرگ بن لادن اگرچه خبری مهم بود، اما آیا در زندگی مردم تاثیری بلندمدت به جای خواهد گذاشت؟ داغ‌دیدگان تروریسم از این خبر شادمان شدند و یا بدتر، داغ‌هایی تازه شد که سال‌ها طول کشیده بود تا فراموش شوند؟

بهنوش خرم‌روز:‌ خبر کشته شدن اسامه بن لادن،‌ از اخبار داغ این چند روز بوده و واکنش‌های بسیار متفاوتی را در سراسر جهان،‌در بین مردم و سیاستمداران برانگیخته است. رئیس‌جمهور آمریکا این خبر را یک خبر خوب می‌داند. اما برای بقیه مردم هم آیا این خبر خوبی است؟ یا همه ما بعد از زمانی بسیار کوتاه این خبر را فراموش خواهیم کرد و آیا کشتن بن لادن واقعا گامی مهم در مبارزه با تروریسم محسوب می‌شود؟

به گزارش دیسکاوری،‌ محققین بر سر پاسخ به این سوال‌ها توافق نظر ندارند. برخی باور دارند که مرگ بن لادن، گروه القاعده را با مشکل مواجه می‌کند،‌ اگر چه این محققین می‌پذیرند که نقش بن لادن برای القاعده بیشتر سمبلیک بود تا استراتژیک. از طرف دیگر، برخی بر این باورند که گروه القاعده بدون بن لادن هم به عملیات‌های تروریستی خود در دنیا ادامه خواهد داد.

دنیل بی‌من، متخصص تروریسم در موسسه بروکینگ واشنگتن می‌گوید: «بن‌ لادن موسس این گروه بود و برای 20 سال القاعده را هدایت کرده بود. قطعا این نکته مهمی است.» به باور وی، بن لادن سهمی منحصر به فرد در القاعده داشته و رهبر بعدی که احتمالا ایمن ظواهری مصری خواهد بود، جذبه و قدرت بن لادن را نخواهد داشت.

از طرف دیگر،‌ در سال‌های اخیر القاعده در کشورهای مختلف پراکنده شده و این امر نابودی آن را دشوارتر ساخته است. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این گروه‌‌های پراکنده همچنان به کار خود ادامه دهند. در سال‌های اخیر، آمریکا سعی کرده منابع تامین مالی القاعده را مسدود کند. به اعتقاد جیمز ریان، جرم‌شناس و متخصص تروریسم دانشگاه ایالت کالیفرنیا،‌ این روش موثرتر از کشتن بن لادن است، چرا که اجرای عملیات تروریستی درکشورهای دور،‌ بسیار گران‌قیمت است.

البته هر دو گروه بر این باورند که القاعده دست به عملیات انتقام‌جویانه خواهد زد، تا جایی که اقدامات امنیتی در آمریکا تشدید شده و آمریکا به مردمش در مورد مسافرت‌های خارجی هشدار داده است.

اما با این وجود، واکنش مردم آمریکا دست‌کم در حال حاضر، پر از احساس آسودگی و سرفرازی است. افرادی که در حادثه تروریستی 11 سپتامبر عزیزانشان را از دست داده‌اند، احساسات دوگانه‌ای را گزارش می‌دهند. برای بسیاری از آن‌ها، خبر مرگ بن لادن توام  با تازه شدن داغ عزیزان از دست رفته بوده و در عین حال، احساس شادمانی را تجربه می‌کنند. برخی از افراد آسیب‌های روانشناختی را که در زمان 11 سپتامبر تجربه کرده بودند، باز به یاد می‌آورند: تازه شدن زخم‌هایی که سال‌ها طول کشیده بود تا التیام یابد.

به گفته جودیت ریچ‌من، روان‌پزشک دانشگاه ایلینویز در شیکاگو، آثار بلندمدت هیجانی و روان‌شناختی ناشی از حادثه 11 سپتامبر، هنوز هم بین مردم دیده می‌شود، البته نه به زیادی قبل. ریچ من که همچنین در حال مطالعه استرس‌هایی است که آمریکایی‌ها در زندگی روزمرده خود با آن‌ها سروکار دارند، گزارش می‌دهد که در دو سال گذشته،‌ تروریسم اهمیت خود را برای بسیاری از مردم از دست داده و تنها در بین گروه‌های مسلمان آمریکایی هنوز به عنوان یک عامل استرس‌زا باقی مانده است. ریچ‌من می‌افزاید: «در حال حاضر شرایط اقتصادی خیلی بیشتر از تروریسم در زندگی مردم اهمیت دارد و باعث استرس و فشار می‌شود. برای کسانی که بیکارند یا کار دارند،‌ اما درآمدشان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد، مرگ کسی مانند بن لادن بیشتر از آن که آسودگی به همراه داشته باشد،‌ تنها یک حواس‌پرتی کوتاه‌مدت است.»

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلمان IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    0 2
    من که باور نمی کنم آمریکا مهره استراتژیک خودشو مفت مفت بکشه شما ها چقد ساده این...