مخالفت صریح علی مطهری با رئیس جمهور نظامی /نمی شود قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در یک جا متمرکز شود

علی مطهری می گوید: امروز که بایدن دولت آمریکا را به دست گرفته و شرایط تغییر کرده است معتقدم که بهتر است در ایران یک دولت معتدل روی کار بیاید.

علی مطهری، نماینده ادوار مجلس که رسما اعلام کاندیداتوری کرده است، در بخشی از گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از ایده تشکیل دولت نظامی انتقاد کرد.


بیشتر بخوانید؛

مطهری: کاندیداتوری قالیباف، بی‌احترامی به مردم است /جلیلی در رؤیا به سر می‌برد


مطهری تاکید دارد، رئیس جمهور نظامی، بی اقتداری دولت را تشدید می کند. او می گوید«عید می‌دانم مردم به نظامی‌ها اقبالی نشان بدهند. معتقدم مردم هم رای نخواهند داد و چندان خوششان نمی‌آید که یک نظامی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد.»

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

آقای مطهری! برخی تا اسم دولت مقتدر یا رئیس جمهور مقتدر را می‌شنوند بحث دولت و رئیس جمهور نظامی را مطرح می‌کنند و ...

نه، منظور از مقتدر، نظامی‌ نیست. اتفاقا رئیس جمهور نظامی موضوع دخالت‌ها و بی‌اقتداری دولت را تشدید می‌کند.  اصلا صلاح نیست یک نظامی در حالی که نظامی است رئیس جمهور شود. اگر یک نظامی بخواهد رئیس جمهور شود باید از آن نهاد نظامی بیرون بیاید و یا دست کم تعهد بدهد اگر رای آورد از آن نهاد نظامی کاملا جدا شود نه اینکه عضو آن نهاد نظامی باشد و در عین حال رئیس جمهور هم باشد. اصلا معنی ندارد یک رئیس جمهور نظامی داشته باشیم و شبیه پاکستان و ترکیه قدیم بشویم که با هزار زحمت توانستند دولت را از نظامی‌ها پس بگیرند.

نمی شود قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در یک جا متمرکز شود

این امر موجبات اختلاف در نیروهای نظامی را هم فراهم خواهد کرد. من در زمان آقای احمدی‌نژاد وقتی آقای رستم قاسمی می‌خواست وزیر نفت شود، در جلسه رأی اعتماد به او در مخالفت با او نطق کردم و گفتم اینکه یک نظامی بخواهد وزیر شود غلط است؛ او اگر می‌خواهد وزیر شود باید استعفا دهد. نمی‌شود در حالی که عضو سپاه است وزیر هم باشد؛ نمی‌شود قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی (نفت) در یک جا متمرکز شود. جالب اینجاست که در آن جلسه آقای لاریجانی از ترس اینکه مبادا آقای قاسمی رای نیاورد خودش به عنوان موافق صحبت کرد.به هر حال من از اول مخالف این موضوع بودم و به نظرم اگر یک نظامی می‌خواهد کاندیدا شود باید در صورت رأی آوردن از نهاد نظامی خارج شود.

با توجه به اینکه تعداد کاندیداهای نظامی در حال افزایش است و مشاهده می‌کنیم از سردار دهقان و سعید محمد تا قالیباف و رضایی، تحرکات خود را کلید زده اند، چقدر محتمل می‌دانید که در ۱۴۰۰ یک رئیس جمهور نظامی داشته باشیم؟

من بعید می‌دانم مردم به نظامی‌ها اقبالی نشان بدهند. معتقدم مردم هم رای نخواهند داد و چندان خوششان نمی‌آید که یک نظامی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد.

مطهری: کاندیداتوری قالیباف، بی‌احترامی به مردم است /به رئیسی رأی نمی‌دهم

بهتر است یک دولت معتدل روی کار بیاید

آقای مطهری! شما چندی پیش در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفتید FATF در دولت اصولگرا به تصویب می‌رسد، از طرف دیگر الان بحث دولت مقتدر را مطرح می‌کنید. در واقع این تناقض در حرف‌های شما مشاهده می‌شود که اگر دولت همسو با نهادهای حاکمیتی باشد مشکلات رتق و فتق خواهد شد و از سوی دیگر می‌گویید باید مقتدر باشد و در مقابل دخالت‌های خارج از دولت ایستادگی کند.

من البته با این فرض که دولت ترامپ بر سر کار باشد و فشارهای حداکثری ادامه داشته باشد گفتم بهتر این است که یکی از همین تندروها بر سر کار بیاید که خودشان مشکل را رفع کنند و دیگر کسی نباشد که برای دولت مستقر دائما کارشکنی و سنگ‌اندازی کند.

آنها وقتی خودشان مسوول نان و آب مردم باشند مجبور می‌شوند برای رفع مشکلات اقدامی بکنند و برای حل fatf و برجام و حتی رابطه با آمریکا گامی بردارند. اما امروز که بایدن دولت آمریکا را به دست گرفته و شرایط تغییر کرده است بر آن نظر نیستم و معتقدم که بهتر است در ایران یک دولت معتدل روی کار بیاید.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492523

برچسب‌ها