آخرین وضعیت محموله واکسن کرونای روسی به کجا رسید؟

امروز سومین محموله واکسن اسپاتنیک روسی به تهران رسید. محموله ای که قرار است صرف واکسیناسیون کادر درمان شود. همچنین محققان درباره افرادی که گروه خونی A دارند هشدار دادند که بیشتر مراقب سلامت خود باشند.

مهرنوش حیدری: مهمترین خبر کرونایی امروز مربوط به رسیدن محموله های واکسن روسی به تهران است. محموله هایی که قرار است صرف واکسینه کردن کادر درمان شود.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: سومین محموله از واکسن "اسپوتنیک وی" به میزان ۲۰۰ هزار دوز امروز (پنجشنبه) از مسکو به ایران ارسال شد.

جلالی گفت: سومین محموله واکسن کرونا روسی "اسپوتنیک وی" که شامل ۲۰۰ هزار دوز است روز چهارشنبه تحویل سفارت ایران و امروز با پرواز شرکت ماهان به تهران ارسال شد.

 وی یادآور شد که محموله های اول و دوم ۱۶ و ۳۰ بهمن به میزان ۱۲۰ هزار دوز به ایران ارسال و بر اساس قرارداد امضا شده بین وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه صدها هزار  دوز دیگر از واکسن «اسپوتنیک وی» به تدریج به ایران ارسال می شود.   

همچنین خبر مهم دیگر درباره رسیدن واکسنهای کوواکس به ایران است. آنطور که جهانپور مدیرروابط عمومی وزارت بهداشت درباره وضعیت ورود اولین محموله واکسن در قالب کووکس گفته است فهرست پیش‌بینی ارسال محموله‌ها حاکی از این است که تا پایان اسفند یا ابتدای فروردین اولین محموله شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا از مسیر کووکس برای ایران ارسال شود. به هر حال تا زمان قطعیت آن نمی‌توان درباره‌اش صحبت کرد.

وی با بیان اینکه ما سعی می‌کنیم در حوزه واردات واکسن وعده ندهیم، گفت: هرچند که توافقات و قرارهای قبلی این است که هر هفته محموله‌های واکسن را چه از اسپوتنیک، چه از سایر محل‌هایی که واکسن خریداری شده و چه از کووکس داشته باشیم اما با توجه به مشکلاتی که تقریبا همه تولیدکنندگان واکسن در دنیا دارند و تاخیر در تحویل محموله‌های مشاهده می‌شود، تلاش بر این است که اطلاع‌رسانی صرفا در موعدی که ارسال محموله‌ها قطعی شده، انجام شود. انتظار این است که تا نوروز سه تا چهار محموله واکسن از منابع مختلف داشته باشیم.

همچنین امروز سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به فوت ۸۶ نفر بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته، گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.

آخرین وضعیت محموله واکسن کرونای روسی به کجا رسید؟

سیما سادات لاری، بعد از ظهر چهارشنبه سیزدهم اسفند ۹۹، در ارتباط زنده خبری، به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت. از دیروز تا امروز، ۸ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۷۴۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

این خبر از جایی دارای اهمیت است که متاسفانه باخبر شدیم پایان کرونا در ایران مشخص نیست. معاون درمان وزارت بهداشت درباره این مشکل گفته با بیان اینکه تعداد تخت‌های بستری نسبت به جمعیت کشور کافی نیست، هنوز نمی دانیم انتهای کرونا کجاست و ممکن است که به یک بیماری مزمن منطقی گرفتار شویم.

امروز همچنین آمارهای اعجاب آوری از بستری بیماران در تهران منتشر شد. در این رابطه فرمانده ستاد عملیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به وضعیت کرونا در پایتخت گفت: اکنون ١٠٨ بیمارستان تهران خدمات کرونا می دهند و ١٩٧ هزار بیمار کرونایی تاکنون در تهران بستری شده اند.

دکتر علیرضا زالی در نخستین کنگره دیجیتال مدیریت و درمان کووید ١٩ با یاد و احترام به مقام شهدای مدافع سلامت گفت:  ۴۶۵ خرده نهاد در مدیریت کرونا در تهران نقش داشتند و ستاد کرونای تهران باید با همه ارتباط برقرار می کرد. بر این اساس مقرر شده بود که ستاد کرونای تهران با همه ذینفعان در ارتباط باشد. در عین حال باید توجه کرد که بیمارستان های تهران عمدتا بیماران ارجاعی بسیاری دارند و بیماران پیچیده به پایتخت ارجاع داده می شوند و همین موضوع درمان بیماران کرونا در تهران را پیچیده تر می‌کند.

با وجود این اخبار نگران کننده خوشبختانه باید گفت بر اساس صحبت‌های وزیر بهداشت، سه واکسن ایرانی ضد کرونا در حال انجام آزمایش‌های انسانی هستند.

امیدواریم این بخش از واکسنهای تولیدی ایرانی هر چه زودتر به دست مردم به خصوص گروه های در معرض خطر از جمله بیماران تنفسی و جانبازان شیمیایی برسد.  هر چند در این باره معاون رییس جمهوری و رییس بنیادشهید و امور ایثارگران گفت:‌ جانبازان قطع نخاعی، والدین شهدا و جانبازان شیمیایی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت و درمان واکسیناسیون کرونا را دریافت می‌کنند و امتیاز خاصی برای این عزیزان درنظر گرفته نشده است.

تحقیقات جدید در حوزه کرونا نشان می دهد افرادی که دارای گروه خونی A  هستند بیشتر در معرض کرونا هستند. محققان چگونگی تعامل حوزه اتصال گیرنده های کروناویروس را با سلول های تنفسی و گلبولهای قرمز در گروه های خونی A ، B و O ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد که حوزه اتصال گیرنده های کروناویروس تمایل دارند به گروه خونی A موجود در سلولهای تنفسی متصل شوند اما هیچ ترجیحی برای گلبولهای قرمز گروه خونی A یا سایر گروههای خونی موجود در سلولهای تنفسی یا گلبول قرمز ندارد.

اولویت حوزه اتصال گیرنده های کروناویروس برای شناسایی و اتصال به آنتی ژن گروه خونی A در ریه های افراد با گروه خونی A میتواند به فهم ارتباط بالقوه بین گروه خونی A و عفونت کووید-۱۹ کمک کند.

به گفته محققان آمریکایی، جالب است که حوزه اتصال گیرنده های ویروسی فقط تمایل به آنتی ژن های گروه خونی A دارند که روی سلول های تنفسی هستند که نحوه ورود ویروس به بدن بیشتر بیماران و آلوده کردن آنان را نشان می دهد.

آخرین وضعیت محموله واکسن کرونای روسی به کجا رسید؟

برای در امان ماندن از کرونا هم دکتر زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران توصیه کرده است مردم دو ماسک روی همدیگر بزنند و به کوچه و خیابان بروند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با توجه به افزایش ترددهای درون شهری و حضور مردم در کالبد شهر تهران و استفاده از حمل و نقل عمومی به همشهریان توصیه کرد: همشهریان به ویژه گروه‌های پرخطر و بالای ۶۵ سال از حضور در مکان های پرازدحام که فاصله گذاری اجتماعی مخدوش است اجتناب کنند و در صورت اجبار حتما از دو ماسک یا یک ماسک و شیلد استفاده کنند.
رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ویروس جهش یافته را مهمترین چالش تهران و سایر استان‌ها برشمرد که دارای قدرت سرایت پذیری و مرگ و میر بالاتری برخوردار است و افراد جوانتر را گرفتار می‌کند. علایم بالینی متفاوتی را ایجاد می کند و فاصله بروز علایم تا فاز التهابی بیماری خیلی کوتاهتر است.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =