آشنایی با دو هنرمندی که در جشنواره عروسکی تهران-مبارک تجلیل خواهند شد

ایرج محمدی و محمدحسن ابویی‌مهریزی، دو هنرمند و فعال تئاتری، در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تجلیل خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، از کوشش‌های دو هنرمند فعال در حوزه نمایش عروسکی قدردانی می‌کند.

ایرج محمدی و محمدحسن ابویی‌مهریزی، دو هنرمندی هستند که در آیین پایانی جشنواره که روز یکشنبه ۱۷ اسفند برگزار می‌شود، تجلیل خواهند شد.

ایرج محمدی، زاده سال ۱۳۳۰ در ملایر و کارشناس نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. از جمله فعالیت‌های صحنه‌ای او می‌توان از نمایش‌هایی همانند «در انتظار گودو»، «زریچه و پریچه»، «خرس گنده»، «خروس مغرور»، «گربه ملوس و روباه عبوس»، «ماشا و خرس»، «سرزمین خرگوش‌ها»، «جوجوی نوک طلایی، روباه دم حنایی» نام برد.

محمدی در کنار این فعالیت‌های نمایشی، نگارش و کارگردانی فیلم‌های عروسکی آموزشی مانند «شاگرد بازیگوش»، «اردک مغرور»، «من که باورم نمیشه»، «مگه به قده»، «نشانه»، «همسایه‌ها»، «دوستی‌ها»، «غول بی‌شاخ و دم»، تهیه‌کنندگی مجموعه تلویزیونی «قصه‌های تا به تا» (زی زی گولو)  و ...را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

او به عنوان مسوول هنرهای نمایشی با درجه کارشناسی خبره از وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۸ فعالیت داشته است. تدریس در دانشکده‌ها و موسسات هنری همچون دانشکده هنرهای زیبا، سینما تئاتر، جهادد انشگاهی و ‌سوره و نگارش بیش از ۲۰ مقاله درباره نمایش عروسکی،‌  بخش دیگری از فعالیت‌های آموزشی او به شمار می‌رود.

محمدی، عضو خانه تئاتر و عضو رسمی انجمن نمایشگران عروسکی، داور چند دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک و دانشگاهی، مدیر کارگاه‌های آموزشی سیزدهمین و چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک هم بوده است.

محمدحسن ابویی‌مهریزی، با بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در مدارس یزد و مهریز، تحصیلاتش کارشناسی ارشد پژوهش هنر است ولی رشته تخصصی‌اش نقاشی است و تمرکزش بر آبرنگ. با این همه، علاقه به نمایش خیمه‌شب‌بازی و عروسک مبارک، سبب شده از حدود ۱۰ سال پیش، آموزش ساخت این عروسک را در مدارس و در دانشگاه پی بگیرد.

او به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد با مواد دورریختنی و به شیوه‌های گوناگون، عروسک مبارک را بسازند. مهریزی در کنار ساخت عروسک، سابقه تئاتر آیینی را برای دانش‌آموزان خود شرح می‌دهد و در کلاس خود فیلم‌هایی از خیمه‌شب بازی استادانی مانند زنده‌یاد خمسه‌ای یا بهروز غریب‌پور را نمایش می‌دهد تا دانش آموزان اطلاعات لازم را هم به دست آورند.

همکاری با جشنواره‌های تئاتر معلولان و کوشش برای نزدیک کردن دنیای عروسکی به دنیای عروسک‌گردانان معلول، بخش دیگری از فعالیت او و تلاشش برای گسترش نمایش عروسکی به‌ویژه خیمه‌شب‌بازی است که برای او جوایزی هم به همراه داشته است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =