۴ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
بن سلمان، شتری که بر زمین افتاد

در ادبیات عرب یک ضرب المثل قدیمی همواره بر زبان ها جاری است و آن اینکه هر گاه شتر بر زمین می افتد چاقوها برای کشتن وی فرود می آیند.

معمولا تا زمانی که شتر ایستاده است هیچ کس جرأت نزدیک شدن به وی را ندارد اما وقتی بر زمین سقوط می کند ده ها چاقو بدن این حیوان را نشانه می گیرند. شرایط محمد بن سلمان ولیعهد نگون بخت عربستان حکایت آن شتری است که توسط جو بایدن بر زمین زده شده و اکنون چاقوها وی را هدف قرار داده اند.

کنگره آمریکا، روزنامه نگاران بدون مرز، سازمان دفاع از حقوق بشر و خانواده جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی درصدد انتقام گیری از ولیعهد جوان و ماجراجوی سعودی بر آمده اند. جمال خاشقچی که تابعیت دوگانه سعودی آمریکایی داشت در سال ۲۰۱۸ با اشاره محمد بن سلمان در محل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به طرز دردناکی به قتل رسید.

از همان زمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا اجازه نداد گزارش نحوه قتل این روزنامه نگار سعودی آمریکایی منتشر شود و این گزارش محرمانه به بایگانی سپرده شد. دلیل این امر این بود که ترامپ رابطه مالی واقتصادی تنگاتنگی با عربستان داشت و با گرفتن یک باج ۵۰۰ میلیارد دلاری از عربستان چتر حمایتی خود را بر محمد بن سلمان گستراند.

شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات پرونده های حقوق بشری  ولیعهد عربستان را از بایگانی راکد خارج ساخت و روزهای تلخ بن سلمان از همین جا شروع شد.

گزارش اخیر آمریکا درخصوص قتل جمال خاشقچی انگشت اتهام را عملا به سوی محمد بن سلمان متوجه ساخت زیرا نگاه تیم دموکرات بایدن نسبت به حقوق بشر با نگاه منفعت طلبانه جمهوریخواهان تفاوت دارد. با اینکه آمریکا ۲۶ تن از کسانی که این قتل را مرتکب شده اند مورد تحریم قرار داد اما تنبیه خاصی در مورد محمد بن سلمان اعمال نشد.

 سوال اینجاست که چرا آمریکا تحریم هایی علیه محمد بن سلمان اعمال نکرد؟جواب این است که تیم جو بایدن در گزارش خود زیرکانه باب را برای انجام تنبیهات بعدی علیه ولیعهد عربستان باز گذاشت زیرا هدف بایدن برکناری تدریجی بن سلمان از چرخه قدرت است.

دموکرات های آمریکا با محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان که اکنون در حصر خانگی است رابطه تنگاتنگی دارند و بایدن شخصا تمایل دارد تا محمد بن نایف را به قدرت برساند. اکنون بیش از ۶۰۰ تن از شاهزادگان ویکصد تن از علمای برجسته سعودی به دستور محمد بن سلمان در حصر خانگی قرار دارند و تیم جو بایدن قرار است با فشار بر ولیعهد عربستان زمینه آزادی تدریجی این افراد را فراهم کند.

لذا در آینده نزدیک و تا حداکثر ۳ ماه آینده دو تغییر عمده در منطقه رخ خواهد داد، یکی برکناری محمد بن سلمان و دیگری خروج بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از چرخه قدرت. دو تصمیم مهم که جو بایدن تا تابستان آینده اتخاذ خواهد کرد.

چهارمین انتخابات زود هنگام کنست اسرائیل"پارلمان" در خرداد ماه سال آینده برگزار می شود و پیش بینی موسسات نظر سنجی آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو شکست سختی خواهد خورد.

با خروج محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از چرخه قدرت منطقه شاهد آرامش بیشتری خواهد بود و جنگ عربستان علیه مردم یمن نیز به پایان خود نزدیکتر می شود.

۲۳۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =