۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۶

محمدحسین داجمر

بر اساس الزامات مندرج در سند 20 ساله نظام، جمهوری اسلامی ایران باید در پایان برنامه چشم‌انداز مقام اول را در بخش‌های مختلف اقتصادی در منطقه به دست آورد و این مهم در سند چشم‌انداز ایران- 1404 نیز مورد تأکید قرار گرفته است. اگر چه در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام گرفته است ولی تحقق اهداف پیش‌بینی شده، با فعالیت‌های عادی میسر نبوده و نیازمند تلاش جهادگونه می‌باشد که فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر نام‌گذاری سال 1390 به عنوان سال "جهاد اقتصادی"، در واقع ضمن تأیید این توانمندی، این اطمینان را به وجود می‌آورد که زودتر از آنچه که پیش‌بینی شده، ایران به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله نظام دست یابد و گام‌های فراتری برداشته شود.

از آنجایی که صنعت حمل‌ونقل و کشتیرانی در اقتصاد کشور نقش بسزایی را ایفا می‌کند، بنابراین در سالی که به عنوان جهاد اقتصادی نام‌گذاری شده است، مسئولیت سنگینی به عهده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی کشور گذاشته شده است که در جهت ایفای نقش و تحقق اهداف پیش‌بینی شده در بخش حمل‌ونقل دریایی و در جهت حفظ و ارتقای موقعیت ایران اسلامی و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور، پروژه‌ها و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت متعددی در زمینه‌های مختلف در دستور کار شرکت قرار داده شده است.

از سوی دیگر جهت مقابله با تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی بر علیه فعالیت‌های بازرگانی،‌ مالی و فنی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که روز به روز شدت می‌یابد، ضمن بررسی تبعات محدودیت‌های اعمالی بر فعالیت‌های شرکت، تمهیدات مقابله‌ای مناسب طراحی و به اجرا گذاشته خواهد شد. تیم مدیریتی کشتیرانی تجربه کافی در خصوص مقابله با تهدیدات و چالش‌ها را دارا می‌باشد و پشت سر گذاشتن چالش‌های دوره‌های قبلی مؤید موفقیت‌آمیز بودن تمهیدات کشتیرانی و بی‌اثر بودن تحریم‌های وضع شده بر علیه شرکت می‌باشد.

با عنایت به قراردادها و مذاکرات انجام گرفته با سازندگان داخلی و خارجی، جوان‌سازی و افزایش ظرفیت ناوگان گروه در دستور کار کمیته‌کاری و تخصصی ناوگان شرکت قرار گرفته است و با مدیریت منابع داخلی و برخی چالش‌های پیش رو، تعداد کشتی‌های گروه در پایان سال 1390 افزایش خواهد یافت.

همچنین با ظهور پدیده دزدی‌های دریایی، اقدامات پیشگیرانه بنابر اقتضای شرایط به کار گرفته شد تا حتی‌المقدور از خطر ربوده شدن کشتی‌ها کاسته شود. به جرات می‌توان گفت که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر ارگان‌های ذی‌ربط بیشترین تلاش‌ها را برای مقابله با دزدی‌های دریایی داشته است. اهم این اقدامات شامل تشکیل شورای سیاست‌گذاری مقابله با دزدی دریایی در شرکت، ارتباط مستمر با مراجع ذی‌صلاح کشور، ابلاغ تدابیر و ارائه راهنمایی‌های لازم برای حفاظت از کشتی و توجیه حضوری فرماندهان و استمرار ارتباط با آنها، طراحی و آزمایش تجهیزات حفاظت فیزیکی از کشتی‌های ناوگان، تعامل با ارگان‌های ذی‌ربط ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای شناسایی و بررسی راهکارهای مؤثر، بهره‌گیری از خدمات و اسکورت ناوگان نظامی و سایر تمهیدات امنیتی بوده است.

دزدان دریایی در طول زمان، روش‌های خود را تغییر داده و به تازگی با گسترش منطقه عملیاتی خود، با استفاده از شناورها و کشتی‌های ربوده شده و در پناه گروگان‌های در اختیار خود، در مناطق امن‌تر به صورت غافل‌گیرانه به کشتی‌های تجاری حمله‌ور می‌شوند.

* رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =