ملاقات پاپ و آیت‌الله سیستانی، اتفاقی نادر و مبارک در تاریخ ادیان

دیدار مستقیم دو رهبر معنوی و دینی از شرق و غرب جهان پس از سده‌ها جنگ و خشونت به نام دین، به‌ویژه جنگ‌های صلیبی اقدامی نادر و مبارک در تاریخ ادیان و جهان است.

در حالی‌که هر دو رهبر فاقد حکومت ظاهری هستند بسیاری از حاکمان جهان پیرو آن دو می‌باشند از جمله بایدن رییس جمهور امریکا که کاتولیک است. پیام معنوی این دیدار بسیار فراتر از دیدارهای رسمی و معمول در جهان می‌باشد.
به رسمیت شناختن یک‌دیگر، تساهل و رواداری میان پیروان ادیان و هم‌چنین، پرهیز از خشونت پیامی است که این دو رهبر با رفتار خود به دین‌مداران در جهان مخابره نمودند. در این ارتباط، باید امتیاز نخست را به پاپ فرانسیس داد که پیش‌قدم شد و باب این گفت‌وگو را در بالاترین سطح رهبری دینی در جهان گشود. بی‌گمان این افتخار به نام او در تاریخ ثبت خواهد شد. هم‌چنین، در مقام دوم، نحوه و سبک رهبری آیت‌الله سیستانی است که این فرصت و زمینه را فراهم ساخت که پاپ این ظرفیت را در ایشان شناسایی کند و به این اقدام مبادرت نماید.

باشد که این دیدار موجب شود که خشونت به‌نام دین محکوم شود و جهان گاهی به سوی آرامش، صلح و سلام که جان‌مایه‌ی پیام ادیان آسمانی است بردارد. واقعیت این است که هیچ‌چیز به اندازه‌ی جنگ موجبات فقر، فساد و خشونت را در جهان فراهم نمی‌آورد.
شوربختانه، منطقه‌ی ما که به‌طور عمده سکونت‌گاه مسلمانان است، سال‌هاست که درگیر جنگ و منازعه می‌باشد. باشد که این دیدار افزون بر گفت‌وگوهای میان ادیانی، آغازی بر گفت‌وگوهای درون دینی نیز شود و خشونت به‌نام دین به هر شکل و بهانه محکوم گردد. مگر دفاع که حق مشروع تمام انسان‌هاست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =