در عصر پاندمی هر اتفاقی ممکن است!/همه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به یک واکسن مطمئن دسترسی دارند

رئیس کمیسیون اروپا درباره بحران کرونا گفت: همه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به یک واکسن مطمئن دسترسی دارند. اگر برخی از کشورهای عضو واکسن داشتند و برخی دیگر نداشتند، این یک فاجعه برای اروپا بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته نامه دی زایت آلمان با خانم " اورزولا فون در لاین" رئیس کمیسیون اروپا درخصوص بحران کرونا و توانایی اروپا برای مقابله با بحران های مشابه آتی مصاحبه ای مفصل داشته است که در ادامه می خوانیم:

در این پاندمی تصمیمات سیاسی تأثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارند. این وضعیت معمولاً فقط در زمان جنگ وجود دارد. چگونه با این مسئله برخورد می‌کنید؟
اورزولا فون دِر لایِن: از یک طرف این یک کار فوق‌العاده سخت است. از طرف دیگر این مسئولیت، انگیزه ایجاد می‌کند تا خود را برای مدتی که این پاندمی وجود دارد آماده کنیم.

آیا شما چنین مسئولیتی را قبلاً احساس کرده‌ بودید، مثلاً به عنوان وزیردفاع؟

شرایط پاندمی فرق می‌کند. ما هنوز دشمن (ویروس) را درست نمی‌شناسیم.

مایل نیستم سیاستمداران را مقصر بدانم، اما میخواهم در باره اشتباهات آنها صحبت کنم. بزرگترین اشتباهات اتحادیه اروپا  در این خصوص چه بوده است؟

همه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به یک واکسن مطمئن دسترسی دارند. اگر برخی از کشورهای عضو واکسن داشتند و برخی دیگر نداشتند، این یک فاجعه برای اروپا بود. ما در تولید واکسن به شدت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. برای سه واکسن اروپایی در جهان مجوز صادر شده و احتمالاً برای دو واکسن دیگر نیز به زودی مجوز صادر خواهد شد. همزمان ترتیبی اتخاذ نمودیم که با ابتکار واکسیناسیون بین‌المللی ( Covax ) کشورهای فقیرتر نیز واکسن دریافت کنند. البته 85 درصد کشورهای جهان هنوز واکسن ندارند و این یک مشکل اصلی در جهان است. اگر مردم اروپا واکسنینه شوند اما مردم مثلا در آفریقا واکسینه نشوند  ویروس‌هایی که در آن کشورها دچار جهش ژنتیکی شده‌اند به اروپا هم خواهند رسید .

اجازه بدهید درباره اشتباهات هم صحبت کنیم!
هنگام صدور مجوز، زمان را  از دست دادیم. از این لحاظ انگلیس چهار هفته از ما جلوتر است. دلیل آنهم این است که انگلیس مجوز اضطراری برای واکسن‌های کاملاً جدید صادر کرده است. این یک روش سریع اما با ریسک بالا است.

بعضی‌ها شما را متهم می‌کنند که خیلی دیر اقدام کرده‌اید، بعضی‌ها هم شما را متهم می‌کنند که واکسن  را به اندازه کافی تهیه نکرده اید.

ما دست کم گرفتیم که تولید این حجم واکسن چه کار سختی است. فکر می‌کنم که اگر این موضوع را از قبل می‌دانستم بهتر بود. در این صورت می‌گفتیم ماه‌ها طول میکشد تا واکسن به مقدار زیاد قابل دستیابی باشد.

چه زمان متوجه شدید که کار به خوبی پیش نمی‌رود؟
در اولین هفته ماه ژانویه. اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خوشحال بودند که واکسن دریافت می‌کنند. اما در آلمان و دانمارک بحث بر سر این بود که واکسن کم است .ما سریعاً 300 میلیون دز که به BioNTech سفارش داده بودیم را به 600 میلیون دز افزایش دادیم.

 چرا اتحادیه اروپا از اول نگفت کل مقدار مورد نیاز را سفارش می‌دهیم و اگر بعداً  واکسن مازادی باقی ماند،  به نحوی از آن خلاص می‌شویم»؟
ایالات متحده آمریکا نیز تا امروز فقط300 میلیون دز سفارش داده‌است. اگر به مصاحبه‌های رئیس شرکت BioNTech و رئیس شرکت Merck نگاه کنیم موضوع را بهتر درک میکنیم. هر دو می‌گویند حتی اگر ما میلیاردها دلار  بیشتر خرج کرده بودیم ،  تحویل  این حجم  از واکسن در ابتدا ممکن نبود. کمبود واکسن ناشی از آن است که تولید واکسن بسیار پیچیده است. مواد خام کمیاب است و زنجیره‌های  جدیدی برای تکنولوژی mRNA جدید باید ایجاد شوند. علاوه بر این تقاضا در کل جهان بسیار زیاد است.

به هرحال  کسی که بیشتر سفارش داده،واکسن بیشتری دریافت می‌کند.
من این اطلاع را ندارم. شرکت BioNTech در اوایل ماه دسامبر اعلام کرده که اولین تحویل خود در سراسر جهان را کاهش خواهد داد. فراموش نکنید که اتحادیه اروپا در سراسر جهان بزرگترین مشتری BioNTech است.

آیا امکان دارد که اتحادیه اروپا در سال گذشته بیش از حد صرفه‌جویی کرده و یا بر عکس بیش از حد واکسن سفارش داده باشد؟
در تابستان کاملاً نامعلوم بود کدام شرکت اصلاً به هدف خود خواهد رسید. به همین دلیل شش واکسن متفاوت را در نظر گرفتیم و خیلی بیشتر از مقدار مورد نیاز برای اتحادیه اروپا را سفارش دادیم. ما امروز قراردادهایی درخصوص تحویل 3/2 میلیارد دز واکسن داریم که هزینه آن بیش از 30 میلیارد یورو است. اما با توجه به جهش ژنتیکی ویروس که ما را تهدید می‌کند، این حجم از ذخیره واکسن در میان‌مدت می‌تواند به نفع اروپا باشد.

 آیا اتحادیه اروپا تکنولوژی جدید BioNTech را با قید و شرط قبول کرد ؟
در مورد تکنولوژی جدید  آلمان، مخصوصاً وزیر بهداشت این کشور اتحادیه را متقاعد کرد و در نهایت همه با هم تصمیم گرفتیم.

شنیده می‌شود که ایالات متحده  با سرسختی بیشتر  با Pfizer مذاکره کرده‌است.
ما مذکرات خود را  از ماه ژوئن در سطح اروپا انجام داده‌ایم تا در اروپا تفرقه ایجاد نشود. تراست‌ها نیز ترجیح دادند با اتحادیه مذاکره کنند، نه با 27 کشور. ضمناً ما نه فقط برای خود، بلکه برای کشورهای مجاور هم مذاکره کردیم. امتیاز ایالات متحده جای دیگر بود. یک سازمان مرکزی برای مقابله با بحران پاندمی در آمریکا  وجود داشت. اما در اتحادیه اروپا، ما با چیزی به این شکل آشنا نبودیم.

چطور می‌خواهید تضمین کنید که با توجه به پیچیده بودن زنجیره‌های تحویل در جهان، توزیع واکسن عادلانه صورت می پذیرد؟
ما اکنون در باره سازماندهی آن در سطح  اروپا صحبت می‌کنیم. یک واکسن از 400 قسمت تشکیل شده که حدود 100 شرکت در تولید آن سهیم هستند. اروپا باید در مورد قسمت‌های حساس خودکفاتر شود.

 به خصوص برای واکسن BioNTech ، لیپیدهای خاص وجود دارند که صرفا با تکنولوژی نانو ساخته می‌شوند.
خوشبختانه شرکت‌های بسیار تخصصی داریم که می‌توانند این مواد را بسازند. اما لازم است که ظرفیت‌های تولید در اروپا افزایش داده شوند.

اما در حال حاضر سرعت نیز مهم است. اگر جهت ژنتیکی ویروس کرونا  ادامه یابد، واکسن باید بارها و بارها تطبیق داده شود، شاید حتی به واکسن‌های جدید نیاز باشد. آیا واکسن‌های جدید نیز دوباره باید کل مراحل کسب مجوز را طی کنند؟
اگر یک واکسن به یک جهش تطبیق داده شود، همه همزمان مطلع خواهند شد. برای این کار یک شبکه اروپایی برای مطالعات بالینی به وجود آورده ایم تا مراحل بررسی سریعتر انجام شوند.

شما برای یک پاندمی برنامه‌ریزی می‌کنیدیا برای سلسله‌ای از پاندمی‌های مختلف؟
ما در عصر پاندمی‌ها قرار داریم. این پدیده احتمالاً به طور مداوم ما را همراهی خواهد کرد. به همین دلیل در اروپا به یک زیرساخت شبیه به ایالات متحده نیاز داریم.

آیا اتحادیه اروپا با توجه به پاندمی‌های آینده خودکفاتر شده و با تمایل بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند؟
شدت پاندمی به ما نشان می‌دهد که یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با آن مقابله کند. حتی اگر یک منطقه به طور کامل واکسنیه شود، ویروس باز هم در جهان فعال است و از طریق جهش ژنتیکی موج بعدی را به وجود  می‌اورد. ما در حال تشکیل  شبکه‌ای بین علم ، پزشکی و داروسازی در کل اروپا  هستیم، تا در آینده بتوانیم سریعتر عمل کنیم.

اگر پاندمی‌ها ما را به طور مداوم همراهی کنند، آیا لازم نیست که بیشتر از قبل در باره پیش‌گیری و قدرت مقاومت صحبت کنیم؟
در سال‌های گذشته شاهد اپیدمی‌های گوناگون بوده‌ایم. Ebola ، Sars ، Mers ، HIV در پشت این بیماری‌ها یک بحران بزرگتر قرار دارد: تخریب طبیعت، تغییر آب و هوا، فوت انواع حیوانات، دامپروری در مقیاس بزرگ. انسان روز به روز بیشتر وارد فضای زندگی طبیعی حیوانات وحشی می‌شود که این احتمال انتقال بیماری‌های ویروسی جدید از حیوان به انسان را افزایش می‌دهد. ما باید هم با پاندمی و هم با بحران زیست‌محیطی که در پشت آن قرار دارد مقابله کنیم.

کشاورزی محیط زیست را خراب می‌کند. حیواناتی که از لحاظ سلامتی بسیار آسیب‌پذیر هستند در محیط انسان‌ها نگهداری می‌شوند تا مواد غذایی ارزان تر تولید شوند. این مواد غذایی تعداد بیماران با ریسک فوت بالا را بیشتر و محدودیت ها را سخت‌تر می‌کند. آیا اتحادیه اروپا می‌خواهد به  این دور باطل ادامه دهد؟
کمیسیون اروپا تلاش می‌کند تا انگیزه ای برای کشاورزی پایدار ایجاد شود. کار در Green Deal نیز ادامه دارد. تنوع  زیستی حیوانات باید حفظ شود.

 آیا اتحادیه در یک سالی که شما رئیس کمیسیون اروپا شده اید قوی‌تر شده است؟
موفقیت‌های ما نمایان هستند. Green Deal اروپایی در حفاظت آب و هوا در سراسر جهان ملاک است. با نگاهی به داخل اتحادیه اروپا نیز می‌بینیم که قوی‌تر  شده‌ایم. ما اخیراً به یک پاسخ مشترک به بحران اقتصادی ناشی از کرونا رسیده‌ایم. ما 8/1 بیلیون یورو را صرف بازسازی سبز و دیجیتال می‌کنیم. در برکسیت نیز موفق شدیم به یک توافق خوب و منصفانه برسیم. اما با  این وجود ، بحران کرونا ماراتونی از مشکلات را پدید آورده.

آیا اتهامات علیه شما در هفته‌های گذشته، سخت‌ترین اتهامات در مدت کاری شما بوده؟
انتقاد جزو کار ما است. فراموش نکنید که اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکر می‌کنند که واکسن خود را با امنیت کامل از طریق اتحادیه اروپا دریافت می‌کنند.

شخصاً چطور با پاندمی زندگی می‌کنید؟
مثل بسیاری از مردم. البته اکثر مردم در محل سکونت خود کار می‌کنند، در حالی که من در محل کار خود ساکن هستم. در ساختمان بلند کمیسیون در شهر بروکسل. طبیعتاً دلم برای خانواده تنگ شده و  امیدوارم در عید پاک بتوانم آنها را ببینم. اما میلیون‌ها انسان این شرایط را دارند. از طرف دیگر، من اقلاً این امتیاز را دارم که در این دوران سخت بتوانم به مبارزه با پاندمی کمک کنم.


بخش رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران - برلین         

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =