کمبود شن و ماسه تهدیدی برای انتقال واکسن کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: کارشناسان اعلام کردند که جهان با کمبود شن و ماسه روبرو هستند که ممکن است تولید ویال برای انتقال واکسن کرونا را به تاخیر بیندازد.

به گفته کارشناسان، جهان با کمبود شن و ماسه روبرو است. بعد از آب، شن و ماسه بیشترین ماده اولیه مصرفی در جهان است و از آن برای ساخت میکروچیپ‌های شیشه، بتن، آسفالت و حتی سیلیکون استفاده می‌شود.

صنعت ساخت و ساز به تنهایی حداکثر ۵۰ میلیارد تن شن و ماسه در سال استفاده می‌کند و همچنین در آینده تقاضا افزایش می‌یابد، زیرا انتظار می‌رود با توزیع واکسن کووید ۱۹ طی دو سال آینده جهان به دو میلیارد ویال شیشه اضافی نیاز داشته باشد که برای ساخت ویال‌ها نیاز به شن و ماسه است.

کمبود قریب الوقوع شن و ماسه می‌تواند تولید همه چیز را از تلفن‌های هوشمند گرفته تا ساختمان‌های اداری متضرر کند. همچنین می‌تواند تولید میلیاردها ویال شیشه‌ای مورد نیاز برای انتقال واکسن ویروس کرونا به جمعیت سراسر جهان را به تأخیر بیندازد.

در این دهه کمبود شن و ماسه و سنگ خرد شده وجود دارد که با رشد روزافزون ساختمان و تقاضای تلفن‌های هوشمند و سایر فناوری‌های شخصی که از صفحه نمایش استفاده می‌کنند، در حال افزایش است.

پدوزی، مدیر پایگاه اطلاعات جهانی منابع در ژنو گفت: وحشت زدگی کمکی نخواهد کرد، اما وقت آن است که نگاهی بیندازیم و برداشت خود را از شن و ماسه تغییر دهیم.

بر اساس آمار جهانی، تقریباً ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تن ماسه هر ساله فقط در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. این نسبت به ۲۰ سال پیش ۳۰۰ درصد افزایش داشته و جایگزینی آن دو سال طول می‌کشد. بر اساس طرح رصدخانه جهانی شن و ماسه، انتظار می‌رود این روند ادامه یابد، زیرا تقاضا به دلیل شهرنشینی، رشد جمعیت و روند توسعه زیرساخت‌ها همچنان در حال رشد است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =