استفاده از ظرفیت های فضای مجازی جهت فرهنگ سازی یک ضرورت است

آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۹۹ با حضور امامان جمعه این شهرستان و سایر اعضای این شورا در محل مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین از قشم، حجت الاسلام والمسین میثم تارم امام جمعه شهرستان قشم در این جلسه با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های فضای مجازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: در شرایط امروز باید با هدف گذاری صحیح و حضور هنرمندان در فضای مجازی در راستای فرهنگ سازی فعالیت کرده و به جبران کمبودها بپردازیم.
وی ادامه داد: همچنین باید مراقب آسیب های فضای مجازی برای دانش آموزان، دانشجویان نسل جوان نیز باشیم چراکه اگر استفاده از فضای مجازی بدون آموزش ها و مراقبت های لازم صورت بگیرد، آسیب هایی به همراه خواهد داشت که در آینده خود را نشان می دهد.
امام جمعه شهرستان قشم با اشاره به اهمیت نظارت بر وضعیت تنظیم بازارها در آستانه سال جدید، تصریح کرد: نظارت و کنترل بازارها آمادگی هایی را می طلبد که مسئولان شهرستان باید برای آن برنامه ریزی کنند تا کمبودهای احتمالی زمینه ساز گرانی اقلام مصرفی مورد نیاز خانواده ها نشود.
به گفته تارم؛ ساماندهی وضعیت معتادین متجاهر، متکدیان و دستفروشان غیرمجاز در سطح شهرها و در حاشیه مراکز تجاری جزیره قشم نیز یکی از موضوعاتی است که دستگاه های مرتبط با آن باید با برنامه ریزی اقدام کنند تا شاهد کاهش آثار منفی آن در سطح جامعه باشیم.
وی با اشاره به شرایط ویژه جزیره قشم با توجه به تعطیلات نوروزی پیش رو، افزود: از ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت تقاضا داریم تا با اتخاذ تصمیمی جامع و کامل، شرایطی را فراهم کنند که علاوه بر کنترل وضعیت شیوع بیماری کرونا، به زیان تجار و بازرگانان و آسیب اقتصادی به این اقشار نیز نباشد.
امام جمعه شهرستان قشم با تاکید بر اینکه باید تصمیمی همه جانبه درخصوص ورود مسافر به جزیره اتخاذ شود، خاطرنشان کرد: ورود مسافر و گردشگر به جزیره زیبای قشم در تعطیلات سال جدید باید با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و برنامه ریزی صورت بگیرد و بستن مبادی ورودی تنها راه حل پاسخگوی این شرایط نیست.
حجت الاسلام والمسلمین تارم در ادامه گفت: موضوع برگزاری برخی مراسم ها و جشن های عروسی در نقاط مختلف جزیره قشم نیازمند هدایت و ارشاد و افزایش آگاهی بیشتر مردم دارد و البته دستگاه های قضایی و انتظامی نیز باید با در نظر گرفتن تصمیمات شبکه بهداشت در این موارد نقش خود را ایفا کنند.
وی در پایان با تبریک انتصاب حمیدرضا مومنی به عنوان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، ابراز امیدواری کرد تا وی با توجه به سابقه حضور موفق در منطقه آزاد قشم، با نگاهی ویژه و حمایتی بیشتر طرح ها و پروژه های جزیره را پیگیری نماید.
در ادامه این جلسه عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت شهرستان قشم نیز گفت: اجرای برنامه های فرهنگی در مناسبت های مختلف باید متناسب با نیازها، کمبودهای موجود و در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی باشد.
وی با بیان اینکه گاهی به نظر می رسد اجرای برخی برنامه ها جنبه نمایشی دارند، اظهار کرد: هدفمند بودن مراسم و آیین های فرهنگی و مذهبی با توجه به نیازهای روز جامعه یکی از مسائلی است که می تواند تاثیر خوبی در جامعه داشته باشد.
امام جمعه اهل سنت شهرستان قشم با اشاره به موضوع پیر شدن جمعیت در کشور، خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که هرم جمعیتی کشور در حال معکوس شدن است و باید برای این موضوع چاره اندیشی صورت بگیرد و استفاده از ابزارهای فرهنگی در این راستا می تواند تاثیرگذار باشد.
رضا صفایی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی منطقه آزاد قشم گفت: افزایش بی‌رویه‌ عروسی‌ها قابل پذیرش نیست و علیرغم طرح موضوع در شورای تامین شهرستان متاسفانه کوتاهی‌هایی صورت گرفته که باید اصلاح شود.
وی تصریح کرد: تشخیص این مهم که مراسم عروسی موجب تهدید بهداشت عمومی هست یا نه با شبکه بهداشت و درمان است و همه باید با متولیان بهداشت و درمان همکاری کنند و بنابر اعلام شبکه بهداشت و درمان قشم برای چندین مورد و برخی از شوراها و دهیاری‌ها پرونده تشکیل شده و مراحل در حال انجام است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم گفت: شاید تعطیلی کلی عروسی‌ها ممکن و منطقی نباشد اما باید نسبت به مدیریت و رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از تجمعات گسترده اقدام شود و ضابطین باید به عنوان یک دستور قضایی با تمامی مواردی که بدون رعایت پروتکل‌های مصوب اعلامی اقدام به برگزاری عروسی با جمعیت زیاد می‌کنند برخورد داشته باشند.
صفایی تاکید کرد: قانون گذار برای کسانی که بهداشت عمومی جامعه را تهدید کنند تا یک سال حبس در نظر گرفته و در همین راستا برخورد با متخلفان قاطعانه انجام می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: گرانفروشی مصداقی از ظلم به عامه مردم است و تمامی واحدهای صنفی متخلف پلمب خواهند شد.
علیرضا کمساری دبیر شورای فرهنگ عمومی منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه با اشاره به برنامه ریزی جهت اجرای برخی برنامه های فرهنگی در جزیره، اظهار کرد: برگزاری برنامه ای جهت معرفی ۳ خانواده برتر قرآنی در جزیره قشم که دارای بیشترین حافظ قرآن هستند صورت گرفته و در سال آینده اجرا خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم همچنین خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی و هنری منطقه آزاد قشم سال گذشته در میان ۵ کانون برتر در رتبه بندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور بودند و در سال جاری نیز در میان استان های جنوب و جنوب شرق کشور رتبه نخست را بدست آورده اند.
سرهنگ مجتبی راست خدیو، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان قشم در بخش دیگری از جلسه شورای فرهنگ عمومی منطقه آزاد قشم از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته توسط نیروهای انتظامی شهرستان جهت مقابله با آسیب های اجتماعی، بهسازی فضای عمومی ساحل ها و مراکز تجاری جزیره و همچنین جلوگیری از برگزاری مراسم مختلف بدون توجه به پروتکل های بهداشتی در نقاط مختلف گزارشی ارائه کرد.
همچنین حجت الاسلام احمد غلامی رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم نیز در این جلسه برگزاری مراسم و آیین های مذهبی و عزاداری در جزیره قشم با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی کرونا را عملکردی بی نظیر دانست و از همراهی و همکاری دستگاه های مختلف و هیات های مذهبی قدردانی کرد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =