محمد علی ایلخانی که در مراسم افتتاح پروژه نصب سیستم ILS در فرودگاه امام خمینی (ره) حضور داشت به ناچار با خبرنگاران مواجه شد و به تشریح جزئیات تازه‌ای از سقوط هواپیمای توپولف پرداخت.

سمیه فتحی: کمتر از یک ماه از سقوط هواپیمای توپولوف کاسپین می‌گذرد و هنوز به طور قطعی مشخص نشده علت اصلی بروز این سانحه چیست، اما در این مدت اخبار ضد و نقیضی از زبان مسئولان امر شنیده شده است که ظاهراً بنا بر اعلام مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری علت سقوط به مسئله نقص فنی هواپیما برنمی‌گردد و عامل دیگری در این سانحه نقش دارد. این در حالی است که وزیر راه و ترابری در یک برنامه تلویزیونی از بروز مشکل در موتور شماره یک هواپیمای خبر داده بود و جالب است که محمد علی ایلخانی که در مراسم افتتاح پروژه نصب سیستم ILS در فرودگاه امام خمینی (ره) حضور داشت به ناچار با خبرنگاران مواجه شد و به تشریح جزئیات تازه‌ای از سقوط هواپیمای توپولف پرداخت و تأکید کرد: «علت سقوط به مسئله نقص فنی هواپیما برنمی گردد و احتمال می‌دهیم در حین پرواز، برای توپولف اتفاقی رخ داده که از دستورالعمل هواپیما خارج بوده است».

محمد علی ایلخانی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در جمع خبرنگاران با تأکید براینکه بررسی جعبه سیاه و قطعات توپولف کاسپین به دست آمده، نشان داده که‌هیچ گونه نقص فنی وجود نداشته و چک‌های ایمنی صحیح انجام شده است، گفت: احتمال می‌دهیم در حین این پرواز، اتفاقی رخ داده که خارج از دستورالعمل بوده است.

وی افزود: دو تیم کارشناسی برای بررسی حادثه توپولف اعزام شده بودند که نشان داده شده است هواپیمای توپولف 154 که درحوالی قزوین به زمین خورد به علت نقص فنی نبوده است. ایلخانی ادامه داد: در ماه پیش از پرواز چک 1200 ساعت پرواز انجام شده بود و نمی‌توان این سقوط را به نقص فنی ارتباط داد.

سرپرست سازمان هواپیمایی درباره اینکه وزیر راه و ترابری در یک برنامه تلویزیونی که از بروز مشکل در موتور شماره یک هواپیمای اشاره کرده است تصریح کرد: موتور شماره یک این هواپیما منهدم شده است و سازمان در حال بررسی علت انهدام این موتور است.

وی درباره شایعات پیرامون احتمال انفجار دراین موتور هواپیما تأکید کرد: انهدام با انفجار متفاوت است. ایلخانی با اعلام اینکه گروه کارشناسی روسی چند روز قبل ایران را به مقصد روسیه ترک کرده‌اند، خبرداد: سازمان هواپیمایی کشوری در نظر دارد دو گروه از کارشناسان کمیسیون بررسی سوانح خود را به روسیه اعزام کند و این دو گروه شامل گروه بررسی قطعات باقیمانده از هواپیما که در روسیه از نظر فلز و سایرموارد تحت آزمایش قرار گرفته است و گروه بازخوانی مجدد FDR و CVR هواپیماست.

سرپرست سازمان هواپیمایی در بخش دیگر سخنان خود از صدور مجوز شرکت‌های هواپیمایی، خبر داد وگفت: بخشنامه مربوطه صادر شده است و از ابتدای هفته جاری عملیاتی خواهد شد که طی این بخشنامه به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است که به هیچ عنوان هواپیمای استیجاری یا فرسوده روسی وارد نکنند.

وی افزود: در این بخشنامه تأکید شده است تنها هواپیمای ملکی و ترجیحاً غربی خریداری شو‌د و درصورت ورود هواپیمای شرقی، هواپیما‌ی خریداری شده لازم است نو باشد. از این‌رو براساس تعریف سازمان هواپیمایی کشور، هواپیمای نو، هواپیمایی است که مطابق با سفارش سازمان هواپیمایی ساخته شده است.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طی بخشنامه‌ای توسط سازمان هواپیمایی کشوری به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است که از روز گذشته به هیچ عنوان هواپیمای استیجاری و یا فرسوده روسی وارد نکنند.

وی همچنین درباره اینکه وزیر راه و ترابری گفته است: مدیریت قبلی سازمان هواپیمایی تخلفات بی‌شماری در خصوص صدور غیرقانونی مجوزهای پرواز انجام داده است، تصریح کرد: پیگیری‌های حقوقی تخلفات مدیریت قبلی سازمان هواپیمایی کشوری، در اختیار وزارت راه و ترابری است. لذا در هیچ مقطعی، هواپیمای غیراستاندارد وارد کشور نشده است و تمامی هواپیماهایی که امروز در ناوگان هوا‌یی کشور وجود دارند، همه دارای استانداردهای لازم هستند.

ایلخانی در پاسخ به این سؤال که آیا صدور غیرقانونی مجوز پرواز به هواپیماهایی که فاقد استانداردهای لازم بوده‌اند، قابل پیگیری حقوقی است، گفت: سخنان وزیر راه و ترابری در خصوص صدور مجوز غیرقانونی توسط مدیریت قبلی سازمان هواپیمایی، به برخی از افراد جهت تأسیس شرکت‌های هواپیمایی، صحیح است. از امروز به بعد هیچ فردی نمی‌تواند با مقررات قبلی، اقدام به صدور مجوز برای شرکت‌های هواپیمایی کند.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه ادغام شرکت‌های هواپیمایی از لحاظ حقوقی امکان‌پذیر نیست، گفت: شرکت‌های هواپیمایی در ایران، اغلب توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و طرحی هم‌اکنون در سازمان هواپیمایی در حال اجراست بدین مضمون که در بخش‌های مختلف نظیر خدمات فرودگاهی، کترینگ و مهندسی تعمیرات، ادغام آغاز شده است و پس از اتمام این عملیات، سازمان هواپیمایی به ماهیت حقوقی شرکت‌های هواپیمایی خواهد پرداخت.

ایلخانی در خصوص شرکت‌های هواپیمایی چارتری، گفت: فعالیت‌های شرکت‌های چارتری (دربستی) چندان قانونمند نیست و بخشی از تأخیرات پرواز مربوط به این شرکت‌هاست. وی تصریح کرد: طی دستورالعملی که سازمان هواپیمایی کشور صادر کرده است، از انجام پروازهای خارجی شرکت‌های هواپیمایی چارتری به کشورهای همسایه جلوگیری خواهد شد.

سرپرست سازمان هواپیمایی ادامه داد: هم‌اکنون با برخی شرایط که توسط سازمان ایجاد شده‌، پرواز هواپیماهای چارتری به خارج از کشور بسیار مشکل‌تر شده است که سازمان در نظر دارد پروازهای داخلی این شرکت را ظرف چند روز آینده ساماندهی کرده تا تأخیرات کاهش یابد.

کد خبر 14936

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    دوستان یک نگاهی هم به آمار جهانی سقوط بوئینگ با بیش از 300 مورد سقوط و 10،000 کشته در سی سال گذشته هم توجه داشته باشید و همیتنطور آمار دهها مورد سقوط اف 15 و اف 16 و همیطور سقوط فضاپیمای چلنجر و کلمبیای آمریکا هم از یادتان نرود !!

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین