۲ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
دختر سوارکاری که کمتر از مردان نمی‌پرد

ورزش سه نوشت: در حالی که در رشته پرش با اسب مردان و زنان به صورت همزمان با هم رقابت می کنند، ملیکا غروی توانسته نامی برای خودش در میان مردان سوارکار دست و پا کند.

سال‌ها بود که یک دختر نتوانسته بود در مسابقات کشوری مقام کسب کند که این طلسم امسال با نایب قهرمانی ملیکا غروی شکسته شد. این دختر سوارکار که در رقابت های پرش با اسب قهرمانی کشور شرکت کرده بود، با نایب قهرمانی به کار خود پایان داد و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس دختران سوارکار شد. ملیکا غروی مدیر باشگاه آزمون و فرزند منوچهر غروی از مدیران پیشین صنعت خودروسازی کشور است.

او که سابقه حضور در مسابقات بین المللی را هم دارد، معتقد است قانون ممنوعیت ورود اسب می تواند باعث پسرفت این رشته در سال های آینده شود. به همین بهانه با این دختر سوارکار ‌کلام شدیم که مشروح گفت و گو با ملیکا غروی را در ادامه می خوانید. 

* سال های زیادی بود که یک دختر نتوانسته بود در مسابقات کشوری اسب‌سواری مقام بیاورد ولی شما امسال نایب قهرمان شدید و این طلسم را شکستید؛ درباره مقامتان صحبت کنید.
خب خیلی وقت است که در تمام دنیا خانم‌ها و آقایان باهم در مسابقات شرکت می‌کنند و ما هم قبلا جدا بودیم ولی به دستور فدراسیون جهانی مسابقات باهم برگزار می‌شود. قبلا ما خیلی از آقایان عقب بودیم چون سطح موانع ما پایین‌تر بود ولی سعی کردم با تلاش و خرید اسب‌های خوب و کمکی که از همسرم اقای محزون گرفتم به این مقام برسم.

 * به عنوان یک دختر که در این رشته فعالیت می‌کند کمی از سختی‌هایی که کشیدید و مشکلات سر راهتان هست، بگویید.
تمرینات ما و هرکسی که در سطح قهرمانی شرکت می‌کند باید منظم باشد. من خودم مدیر باشگاه آزمون هستم و شاگردانی دارم و کارهای باشگاه بر عهده من است و باید ۴-۵ ساعت اسب سوار شوم تا آمادگی جسمانی را داشته باشم. معمولا ۸ صبح می‌آیم و سواری می‌کنم تا ۱۱ و بعد تا ۴ عصر به کارهای باشگاه می‌رسم و ۴ تا ۸ سواری می‌کنم.

دختر سوارکاری که کمتر از مردان نمی‌پرد

* اهداف آینده‌تان چیست؟
سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم در مسابقت کشوری شرکت کنم. ما پارسال در مسابقات بین‌المللی هم شرکت کردیم ولی امسال به خاطر کرونا نتوانستیم برویم. پارسال من و همسرم مقام آوردیم و جوایزی گرفتیم و من دنبال این هستم که آنجا اسب که تهیه می‌کنیم در چند مسابقه بین‌المللی شرکت کنیم و بعد اسب‌ها را وارد کنیم تا هم نام کشورمان را زنده نگه داریم و هم با اسب‌ها جور شویم و بعد به ایران بیاوریم که البته فعلا واردات اسب ممنوع شده است!

* درباره قانون ممنوعیت ورود اسب بگویید و این‌که چرا این تصمیم گرفته شده و نظر شما چیست؟
ما خودمان تولید و پرورش اسب داریم و حداقل سالی ۲۰ اسب تولید می‌کنیم و دوست داریم تولیدات داخلی پا بگیرد ولی مجبوریم یک سری اسب‌های نژاددار را مرتب وارد ایران کنیم تا این ورزش را سرپا نگه داریم چون اسب‌های داخلی ما تا یک حدی توان دارند. وقتی جلوی واردات را بگیرند ما نمی‌توانیم اسب‌های به روز را وارد کنیم و متاسفانه ما اینجا شرایط آب و هوایی لازم برای پرورش همه اسب‌ها را نداریم. در ایران هوا خشک است و فقط در شمال می‌توان اسب را پرورش داد و اگر حداقل بخواهیم رشته پرش را زنده نگه داریم باید اسب وارد کنیم.

* اگر این قانون اجرایی شود فکر می‌کنید چه آینده‌ای در انتظار است؟
از اولین باری که اسب آوردیم چون ترین اسب متفاوت بوده باعث شده سواره‌های ما بروند یاد بگیرند ولی هنوز وقتی اسب می‌آوریم سواره‌ها باید خودشان را تطبیق دهند و به همین دلیل سواره ایران از زمان ورود اسب تغییر محسوسی داشته و ارتفاع موانع در مسابقات قهرمانی کشور از ۱۳۵ به ۱۵۵ رسیده و اسب‌ها قابلیت شرکت در مسابقات اسیایی را دارند ولی اگر این روال را ادامه ندهیم پسرفت می‌کنیم.

دختر سوارکاری که کمتر از مردان نمی‌پرد

* آیا این تصمیم اصلا قانونی است؟
من نمی‌دانم اصلا چرا این تصمیم را گرفتند ولی به نظرم کسی که اسب می‌آورد با هزینه خودش است و ارز دولتی نمی‌گیرد و بخش خصوصی است و سرمایه‌گذاران این بخش را از دست می‌دهیم. الآن یک سال مرز بسته شده و نتوانستیم اسب بیاوریم.

* شاید باعث بیکاری خیلی‌ها هم شده است!
بله دقیقا.

 * در مورد طوماری که علیه این موضوع امضا شده هم توضیحی بدهید.
درخواست داشتیم که واردات باز شود و مثل قبل باشد و هرکسی در توانش است کار کند و به اسپانسرهای دیگر اسب بفروشد چون مربیان ما توانایی خرید اسب ندارند و نیاز به اسپانسر است. وقتی اسب وارد نشود اسپانسرها می‌روند. ما دو سال دیگر می‌خواهیم به مسابقات آسیایی برویم و اگر اسب جدید وارد نشود این‌ها پیر می‌شوند و از طرفی اسب‌ها در مسابقات آسیب می‌بینند. دامپزشکی ما هم آنقدر قوی نیست که بتوانیم همیشه اسب‌ها سالم نگه داریم.

۲۵۶ 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =