صدر: مدیریت مجلس ضعف دارد/نظارت نماینده نباید کار کشور را قفل کند

سید شهاب الدین صدر، دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت ضمن بیان اما و اگرهایی درباره عملکرد مجلس یازدهم، بر این باور است آن کسانی که فکر می‌کردند لیست و افراد مورد نظرشان را به مجلس فرستاده‌اند، اکنون احساس می‌کنند نقطه نظراتشان، با شکل‌گیری این مجلس تأمین نشده است.‌

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،«شاید هیات رئیسه مجلس یازدهم در اجلاسیه دوم دچار تغییر ترکیب شود»؛ این گزاره ای است که این روزها به کرات از سوی سیاسیون و تحلیلگران مطرح می شود. بنا به روایت این دست از تحلیل گران نوع عملکرد هیات رئیسه فعلی احتمال رأی آوری آنها را پایین آورده است. باب شدن ادبیات تند در مجلس یازدهم، اظهارنظرهای تند و تیز علیه مسئولان، حملات بی وقفه به دولت با هر بهانه ای و ...سبب شده است تا نگاه مردمی هم به این مجلس با شک و تردید همراه باشد.

شهاب الدین صدر، نماینده ادوار مجلس و دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در بخشی از گفتگوی عیدانه با خبرگزاری خبرآنلاین که مشروح آن در عید نوروز منتشر می شود، گریزی به عملکرد این هیات رئیسه با ریاست قالیباف زده و می گوید؛« آن کسانی که فکر می‌کردند لیست و افراد مورد نظرشان را به مجلس فرستاده‌اند، اکنون احساس می‌کنند نقطه نظراتشان، با شکل‌گیری این مجلس تأمین نشده است.‌» به اعتقاد او، مجلس آنقدر باید دارای عقل و تدبیر لازم باشد که نیازمند برخی تذکرات در یک مقاطع حساس نباشد.

دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت گریزی هم به نحوه مدیریت مجلس می‌زند و با لحن انتقادگونه از آن، می‌گوید: «امیدواریم در آینده، شاهد ضعف‌هایی که در مجلس به ویژه در مدیریت مجلس و صحن مجلس، خودش را نشان داده نباشیم.»

آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از این گپ و گفت است. گفتگوی تفصیلی با شهاب الدین صدر، رئیس خانه احزاب و نماینده ادوار مجلس را می‌توانید در ایام نوروز ۱۴۰۰ بخوانید؛

*********

*آقای صدر! شما سابقه پارلمانی دارید در ارتباط با عملکرد مجلس یازدهم که با شعار رفع مشکلات معیشتی مردم روی کارآمده، آیا انتظار داشتید چنین مجلسی روی کار بیاید؟

به هر حال با توجه به اقتضائاتی که در کشور پیش آمده مجلسی شکل گرفته است، شاید بهتر است کمی زمان بگذرد تا قضاوت صحیحی صورت گیرد اما آن کسانی که فکر می‌کردند لیست و افراد مورد نظرشان را به مجلس فرستاده اند، اکنون احساس می‌کنند نقطه نظراتشان، با شکل گیری این مجلس تأمین نشده است.‌

انتظارات حامیان مجلس یازدهم تامین نشد

*منظورتان بیشتر چه کسانی است؟

به هر حال آنهایی که دنبال این قضایا بودند و فکر کردند لیست و افراد مورد نظرشان را به مجلس فرستاده اند. در واقع باید توجه داشت که همواره نباید سلیقه ما مطرح باشد بلکه باید فکر کنیم مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی دارای جایگاهی است که بهترین افراد باید در آن وظیفه نمایندگی شان را انجام بدهند نه اینکه سلیقه افراد خاصی را دنبال کنند.

مجلس نباید کاری کند که نیازمند تذکر رهبری باشد /مدیریت مجلس ضعف دارد

 الان این مجلس،آن مجلسی که قاعدتا از نظر عملکرد داشتند هنوز نیست شاید کمی بگذرد مجلس پخته تر شود و بهتر از این شود. خوشبختانه رهبری در دوره های مختلف، تذکرات لازم را به مجلس می دهند حتما نمایندگان توجه خواهند کرد اما ما باید کاری کنیم قوه ای که شکل می‌گیرد آنقدر عقل و تدبیر لازم را داشته باشد که نیازمند برخی تذکرات در یک مقاطع حساس نباشد امیدواریم این مجلس در آینده پخته تر و بهتر عمل کند. امیدواریم ضعف هایی که در مجلس به ویژه در مدیریت مجلس  و صحن مجلس، خودش را نشان داده در آینده شاهد نباشیم.

مجلس یازدهم خود را در تراز انقلاب و نظام نشان نداده است

*پس این مجلس ایده آل شما نبوده است؟

ما هم فردی از آحاد مردم هستیم. دلمان می خواست مجلس در رأس امور و در تراز انقلاب باشد بهترین تصمیمات را برای اداره کشور و دفاع از انقلاب و نظام  بگیرد هنوز این مجلس، مجلسی که در تراز انقلاب  و نظام باشد خودش را نشان نداده است حال ممکن است در سال های آینده این اتفاق بیفتد.

نمایندگان مجلس باید مراقب کلماتی که ادا می‌کنند باشند

*آقای صدر! خودتان رادیو مجلس گوش می دهید؟

الان کمتر شده است با توجه به سابقه حضور در مجلس، آن را دنبال می کنم. در واقع باید توجه داشت که هر اظهارنظری که از سوی افراد مطرح می‎شود همه دنیا آن را می‌شنوند لذا کسی که می خواهد از تریبون مجلس حرف بزند باید به کلماتی که ادا می‌کند توجه داشته باشد چراکه همه دنیا این کلمات را می‌شنوند به بیانی دیگر رفتاری که نمایندگان انجام می‌دهند در دنیا منعکس خواهد شد از این رو نباید یک سری رفتارها و برخوردهای سبک در مجلس اعم از حرکات و اظهارات و رفتارهای خاصی صورت گیرد.

 صدر: مدیریت مجلس ضعف دارد /نظارت نمایندگان نباید کار کشور را قفل کند

نمایندگان مجلس هیجانی نشوند!

حال اگر صداهای نمایندگان مجلس پخش نمی‌شد و همه مذاکرات محرمانه بود، مشکلی ایجاد نمی‌شد اما زمانی که رادیو مجلس به صورت زنده پخش می‌شود قاعدتا نمایندگان باید توجه بیشتری داشته باشند و در مناسبات بین نماینده ها و هم مناسباتی که با دولت و قوای دیگر دارند به منافع ملی توجه کنند و از آن احساساتی که گاهی بر آنها غالب می شود مراقبت کنند در تصمیم گیری هایشان دچار هیجان نشوند از این رو حتما باید به منافع ملی توجه کنند.

*تاثیر موضع گیری مجلس را چگونه می‌دانید؟

اگر مذاکرات و مناسباتی در خارج از کشور صورت می گیرد یا اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد و به نوعی منافع ملی ما در آن مطرح است نمایندگان باید با توجه نسبت به این مسئله موضعگیری کنند تا کارها جلو برود. بالاخره گاهی اوقات نمایندگان حتما باید رعایت کنند به خاطر برخی ملاحظات کوتاه بیایند البته نه اینکه از مبانی و اصول کوتاه بیایند. در واقع یقینا بعضی از اظهارات به مصلحت نیست که از رادیو پخش می شود به عنوان مثال وقتی فحاشی یا درگیری صورت می گیرد یا اظهاراتی علیه قوایی یا یک جایگاه قانونی، همه در دنیا آنها را می شنوند.

اختلاف مجلس و دولت مردم را نگران می‌کند

*در دوران نمایندگی شما هم آیا این حد از فحاشی یا درگیری صورت می‌گرفت یا ....

بنده در دوره هایی که در مجلس حضور داشتم شاهد بودم که برخی نمایندگان با دولت مشکل داشتند اما همه ما باید توجه کنیم که همه نظام ما یک تشکیلات است و در دنیا یک هویت داریم اگر اختلافی هم داریم مانند اختلافات داخل خانه است بنابراین همسایه نباید همه مناسبات ما را بداند و مطلع باشد منظور از همسایه کشورهایی هستند که با ما دشمن هستند. از این رو اگر مخالفت هایی هم وجود دارد حتما باید این ملاحظات صورت گیرد. مثلا در مجلس هشتم، جلساتی را که بنده یا رییس مجلس اداره می کرد گاهی اوقات برخوردهایی بین نماینده ها و رییس جمهور رخ می داد که ممکن بود حق با مجلس باشد اما آنچه در جامعه منعکس می‌شد اختلاف و برخورد بین دو قوه مردم را نگران می کرد و آن زمان هم توسط مقام معظم رهبری تذکراتی داده می‌شد مبنی بر اینکه مجلس مراقبت کند و شئونات قانونی را رعایت کند.

مجلس باید در صحنه‌های بین‌المللی به خوبی نقش ایفا کند

 به هر حال مقامات نظام جمهوری اسلامی متعلق به همه هستند ممکن است مقامی ضعف داشته باشد یا بد سلیقه باشد یا بد حرف زده باشد اما این مناسبات باید مورد توجه قرار گیرد گاهی اوقات اتفاقاتی در صحنه‌های بین‌المللی رخ می‌دهد که مجلس باید به خوبی نقش خود را ایفا کند در تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌کند باید ببیند سیاستهای کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند چیست سیاست شورای عالی امنیت ملی در این باره چیست در نتیجه با در نظر گرفتن همه این ملاحظات می‌تواند تصمیم گیری کند.

نظارت مجلس نباید کار کشور را قفل کند

 گاهی اوقات، دولت بودجه را به مجلس می‌آورد هرچند لایحه خوبی هم نباشد اما به هر حال مجلس کارشناسی‌هایی را انجام می دهد و متوجه این موضوع است که کشور با بن بست روبرو شده است از این رو تدبیری انجام می دهد تا کار کشور نخوابد و آن بودجه را هم اصلاح می کند. حال ممکن است کسی بگوید ما نباید مصلحت سنجی کنیم باید این بودجه را به دیوار بزنیم حال اگر بودجه را به دیوار بزنیم باید توجه کنیم که کار مملکت و کشور قفل می شود بنابراین کشور باید با یک سبک و شیوه‌ای اداره شود و نظارت مجلس هم انجام شود.

رئیس مجلس سابقه نمایندگی ندارد

*هیئت رییسه کنونی مجلس را چگونه می بینید آیا حس می کنید این هیئت رییسه ضعیف عمل می کند و به نوعی مستأصل و بلاتکلیف است؟

به هرحال ما امیدواریم که این مجلس بهتر شود و هر چه جلوتر می رویم پخته تر اداره شود. رییس مجلس که سابقه  نمایندگی مجلس ندارد هر چند سوابق کارهای اجرایی را دارد. مانند زمانی که دکتر لاریجانی، سال اول وارد مجلس هشتم شد  هرچند در مجلس نهم و دهم هم حضور داشت به هر حال اوایل حضورش، وزیر ارشاد و دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. الان هم رییس مجلس نیز شهردار و فرمانده نیروی انتظامی بوده اما نماینده مجلس نبوده است کسانی که در مجلس هستند باید به آیین نامه و قوانین و مقررات مجلس و قانون اساسی تسلط کافی داشته باشند ضمن اینکه در اداره مجلس هیئت رئیسه باید به رییس مجلس بسیار کمک کند.

برخی از اعضای هیئت رئیسه باسابقه هستند اما......

 به هر حال برخی از اعضای هیئت رئیسه باسابقه هستند اما برخی از آنها سابقه شان متفاوت است. به هر حال اداره مجلس کار مشکلی است به این دلیل که صدای مجلس باز است و همه دنیا می شنوند در مجلس ما چه خبر است. بنابراین این مسئله کار را سخت می کند ما امیدواریم که در سالهای آینده هیئت رئیسه، رییس مجلس و نمایندگان از لحاظ منافع ملی پخته تر عمل کنند نه از لحاظ جناحی. به هر حال اکثریت مجلس از یک سلیقه ای تشکیل شده و در انتخابات هم اکثریت آراء را به دست آوردند اما در نتیجه مجلس باید اداره شود و تصمیمات درستی بگیرد و در عین حال تعامل درستی با سایر قوا داشته باشد تا جایگاه مجلس آسیب نبیند.

نارضایتی‌هایی بین نمایندگان در مورد هیئت رئیسه وجود دارد

*ممکن است سال آینده در هیئت رییسه مجلس جا به جاهایی صورت گیرد؟

ممکن است جابه جایی‌هایی صورت گیرد به هر حال نمایندگان مجلس آزادند اگر احساس کنند اعضای هیئت رئیسه به خوبی مجلس را اداره نمی کنند آنها را تغییر بدهند ممکن است منشی ها و دبیران را جابه جا کنند یا اعضا، رییس و هیئت رییسه را به هر حال اینها با رأی نمایندگان انتخاب شده اند. به هر حال  الان در مجلس التهاباتی وجود دارد حال اینکه اینها در انتخابات خرداد ماه سال آینده هیئت رئیسه تا چه حد تاثیر بگذارد هنوز معلوم نیست البته نارضایتی هایی بین خودشان در اداره مجلس وجود دارد.

اگر باهنر و ابوترابی بودند شاید کارها بهتر جلو می‌رفت

* آیا در این مجلس جای خالی افرادی چون شما، باهنر و ابوترابی و سایر شخصیت‌های برجسته حس می‌شود؟

به هر حال این افراد نایب رئیس های دوره های گذشته مجلس بودند و به هر حال دیگران این گونه  فکر می‌کنند اگر این افراد در مجلس حضور داشتند شاید بهتر می‌توانستند کارها را در مجلس جلو ببرند اما همین افرادی که اکنون در مجلس روی کار هستند کمی زمان بگذرد در اداره مجلس پخته تر خواهند شد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1495022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =