۰ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
مهدی شهر  شهر ملی فرش خودرنگ می شود

انجمن توسعه و آبادانی مهدیشهر بصورت مردمی و با اهدافی عام المنفعه در چندین کارگروه بصورت تخصصی در حال انجام اقدامات مختلف می باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان علی صفائی  دبیر کارگروه فرش خودرنگ سنگسری  به خبر نگار ما گفت یکی از کارگروههای فعال انجمن کارگروه فرش خودرنگ سنگسری میباشد که پس از اولین جشنواره ملی گردشگری ایل عشایر سنگسر در آذرماه سال ۹۸ و نمایشگاه تخصصی فرش و نمایش جذابیتهای شاخص فرش سنگسری شروع بکار کرده است.وجود فرشهای نفیس و زیبا با قدمت ۵۰ تا ۲۰۰ سال از جلوه های ویژه نمایشگاه فرش خودرنگ توجه همگان را به خود جلب کرده بود و همزمان با پیشنهاد جناب مهندس پویا خادمیان که شخصا در حوزه هنر و هنربانی فعالیت میکردند ، پروژه کیوریتوری پژوهش فرش خودرنگ در دستور کار قرار گرفت و این کارگروه در زیرمجموعه انجمن توسعه و آبادانی مهدیشهرتشکیل و شروع بکار کرد.
یونیک بودن و اورگانیک بودن به واسطه عدم وجود رنگهای شیمیایی و گیاهی و نوع بافت از شاخصه های اصلی فرش خودرنگ سنگسری میباشد که به واسطه بافت فرش با نخهای ریسیده شده از رنگ طبیعی پشم گوسفندان دلایل اصلی منحصر بفرد بودن فرش خودرنگ سنگسری است.
با بررسی بعمل آمده در تمام فرشهای خودرنگ بافته شده در دیگر نقاط ایران و دنیا نهایتا با ۴ رنگ عملیات بافت انجام شده ولی بافندگان فرش خودرنگ سنگسری از ۱۳ رنگ در بافت فرشهای خود استفاده کرده اند و این یکی از شاخصه های اصلی میباشد که میتواند قوم بزرگ سنگسر را بعنوان مهدفرش خودرنگ دنیا معرفی نماید.
عشایر ایل سنگسر به واسطه ریسک پذیری بالا در سبک زندگی عشایر، با بزرگترین طول مسیر در کوچ راه و زندگی تجربه گرایانه و استقلال در سبک زندگی از خلاقیت بسیاری بهره مند بوده و این خلاقیت در تمام مراحل زندگی عشایر ایل سنگسر از جمله نان ، لبنیات و دامپروری و ... مشهود است.
شیرزنان سنگسری در گذشته توانسته اند با زاویه نگاه، از دنیای پیرامون خود نقوش و طرحهای بینظیری را خلق کرده و باذهن پویا و هنرمندشان فرشهای ذهنی بافت را خلق کنند.
از دیگر اطلاعات بدست امده از سفر و پژوهش و بررسی اینجانب و تیم کارگروه فرش خودرنگ از بازارهای بزرگ فرش تهران، شیراز ، اصفهان ، شهرکرد، اصفهان و کاشان این است که بالاترین رتبه بافت فرش خودرنگ در دنیا از آن کشور ایران و ۸۰ ٪فرشهای خودرنگ شاخص مختص منطقه سنگسر میباشد.
در نقش مایه ها و طرحهای گذشته فرش خودرنگ سنگسری ، بجز قوش گل و گیاه که مرسوم ترین نقوش فرش ایرانی هستند از نقاشی مینیاتوری هم استفاده گردیده است.
هنرمند برجسته و بین المللی سنگسری جناب اقای استاد رضا درخشانی که آثار ایشان در تمام حراجیهای هنری دنیا بفروش میرسد و ایشان توانسته اند سبک جدیدی از نقاشی را در دنیا ارائه نمایند، در تمام مصاحبه های خود اعلام داشته اند که به دلیل عشایر بودن و با الهام گرفتن از نقوش و طراحی فرشهای گذشته به این مهم دست پیدا کرده اند.
قوم بزرگ سنگسر با داشتن هنرمندان برجسته و بین المللی همچون دکتر احمد نادعلیان ، استاد یدا... درخشانی، استادحبیب درخشانی، استاد رضا درخشانی، استاد مجید درخشانی، استاد لیلی درخشانی ، استاد بهنام فنائیان ،استاد حبیب دانایی فرد ، استاد کیوان مصباحی و دیگر اساتید شهری هنر خیز میباشد که همین امر موجب شده تا هنرمندان بین المللی و برجسته ای چون فائق احمد از برجسته ترین طراحهای فرش دنیا علاقمند به پژوهش و طراحی فرش اختصاصی مطابق با فرهنگ سنگسری گردیده و بزودی و بعد از گذر از شرایط بیماری کرونا این مهم رقم خواهد خورد.
از ضرورتها و اولویت اقدامات کارگروه فرش دسته بندی و استاندارد سازی فرش خودرنگ سنگسر برای اولین بار در کشورخواهد بود که در راستای رسیدن به این اهداف اقدامات قابل قبولی انجام شده .
از آذر ماه سال ۱۳۹۸ تا کنون درمجموع تقریبا ۲۰ هزار نفرساعت جلسات متعدد حضوری و مجازی ، تلفنی و کنفرانسی ،بازدیدهای علمی و ... برگزار شده .
در هدف گذاری کارگروه فرش خودرنگ در سال ۱۴۰۰ خوداشتغالی ۱۳۰ نفر در زمینه طراحی ، ریسندگی و بافندگی فرش و درطرح ۳ ساله ۱۳هزار نفر خوداشتغالی پیش بینی شده است که با همکاری جوامع مهدیشهری در دستور کار قرار گرفته است.در موضوع ریسندگی هم اکنون ۳۵ نفر هنرجو در حال اموزش هستند و ۱۵ دستگاه ریسندگی خانگی تهیه و در اختیار تیم اموزشی قرار گرفته است.در بخش طراحی هنرمند برجسته سرکار خانم حسین زاده با تشکیل تیم بسیار قوی و حرفه ای زیر نظر اساتید در حال بازافرینی موتیفها و نقوش و طراحی فرش میباشند.
برای اولین بار در دنیا رزیدنسی آرت تخصصی طراحی فرش سنگسری توسط انجمن توسعه و آبادانی مهدیشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی در روز ۱۶/۰۱/۱۴۰۰ مصادف با تحویل سال ۳۴۲۰ تقویم سنگسری افتتاح و آغاز بکار مینماید.
در پایان از حمایتهای جناب دکتر گلوردی گلستانی رئیس هیت مدیره، مهندس اسلامیان و جناب عباسیان اعضای هئیت مدیره و همچنین جناب مهندس ادب دبیر انجمن توسعه و آبادانی مهدیشهر
و کلیه اعضای کارگروه بخصوص جناب مراد دوست محمدی، مهندس حسن مرادی ، سرکار خانم نورانی ، سرکار خانمذوالفقاری بخاطر اشعار زیبا تقدیر و تشکر کرده و امیدوارم بتوانیم به اهداف سترگ کارگروه فرش جامه عمل بپوشانیم.

مهدی شهر  شهر ملی فرش خودرنگ می شود

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1495057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =