۱۷ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
نقد مسعود فراستی بر سریال «قورباغه»

مسعود فراستی، سریال «قورباغه» را یک کار قابل قبول خواند که البته از نظر فیلمنامه، ضعف‌های زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه سینمایی «هفت» در شامگاه جمعه ۲۳ اسفند، شاهد نقد سریال «قورباغه» ساخته هومن سیدی بود.

مسعود فراستی که مسوول میز نقد «هفت» است، درباره این سریال گفت: «به نظر من، «قورباغه» خیلی کار بدی نیست. به نظرم در مورد این سریال و به خصوص در زمینه کارگردانی می‌توان در مورد آن حرف زد. به نظرم سیدی از فیلم قبلی‌اش جلوتر آمده است، اما فیلمنامه آن ضعف دارد.»

او افزود: «خشونت فقط در فیلم جنگی و به شرط این‌که ما از دیدن خشونت جنگ طلب نشویم مفید است. خشونت در فیلم‌های آمریکایی، جنگ‌طلبانه و ضد بشری است. فیلم‌های کمی هستند در جهان که خشونت آن‌ها مفید است. من طرفدار خشونت جنگی در دفاع هستم. خشونتی که قصد آن علیه خشونت است، برای مردم مفید خواهد بود. این با کسانی که از خشونت نان می‌خورند و فکر می‌کنند فیلم هر چه خشن‌تر باشد، بیشتر می‌گیرد فرق دارد. خشونت به ندرت در سینما می‌تواند ضد خشونت باشد.»

فراستی ادامه داد: «فیلمنامه خیلی مشکل دارد. اساس فیلمنامه «قورباغه»، چیزی است که به اصطلاح هیپنوتزیم می‌کند. اشکال از همین جا شروع می‌شود. این برای جلو بردن فیلم رئال کافی نیست. مصداق «قورباغه» هم نوید محمدزاده است که اصلا خوب نیست. در قسمت اول محیط اصلا ساخته نمی‌شود. آدم‌ها یا تیپ هستند یا شخصیت. در سینما این آدم‌ها در محیط زندگی‌شان معنا می‌شوند. در «قورباغه» اما این وجود ندارد. آدم‌ها حتی تیپ هم نیستند و مکان هم ساخته نمی‌شود. حتی ارتباط بین آن‌ها هم در نمی‌آید. حتی در جاهایی غیر منطقی می‌شود.»

۵۷۵۷

کد خبر 1495082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    50 37
    حیف ایشان که وقت گرانبهای خود را تلف نقد فیلم می کنند . جای ایشان در یک برنامه خوانش و تدریس شاهنامه فردوسی خالی است .
    • احمدی از استانداری IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      69 61
      اینایی که به فراستی توهین میکنن همون آدمایی هستن که نسل قبلیشون با در پپسی وا کردن با دندون بهروز وثوقی و فیگورای آبکی فردین تو فیلمفارسی ها ذوقمرگ میشدن و تو سینماها سوت میکشیدن و کف میکردن !
    • اصغر از فرمانداری NL ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      58 27
      اینهایی که از فراستی حمایت میکنن ، همون هایی هستند که مثل فراستی با دنیایی از ادع یک صفحه از شاهنامه رو با 1000 غلط میخونن و حتی رو خوانی بلد نیستن ! همون هایی هستن که فیلم ندیده ، موزه نرفته ، مطالعه نداشته ،... در مورد هنر و ادبیات و... نظر میدن ! ( البته سریال غورباقه نقد های فراوانی بهش وارد هست کما اینکه به بقیه فیلم ها هم نقد وارد هست )! بیشتر این جواب رو به احمدی بابت طرز بی ادیانه کامنتش دادم تا بجای کامنت گذاشتن ، چایی ما رو بیاره !
    • داش کریم IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      34 20
      بهروز ! فردین ! ناصر خان ملک مطیعی ! کجایید که یادتون بخیر ...
    • احسان IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      27 14
      فراستی متوهم است
    • غضنفر از بخشداری IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      4 4
      الان چه عشقی میکنه فراستی ، میگه ببین واسه من استانداری و فرمانداری دارن همدیگه رو گچی میکنن :)))
  • ندا IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    59 14
    کاملا موافقم. ضعف در فیلم نامه است و دقیقتر بگم ضعف در شخصیت پردازی است حتی به نظر می رسه حضور بعضی از اشخاص در سریال، زاید است و به پیشبرد ماجرا کمک نمی کنه. از دیدگاه من ، قورباغه امکان بهتر شدن را داشت ولی باید ببینیم بعد از این چی می شه.
    • محسن IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      60 1
      کاملا موافقم منتهی بحثی که هست همین که هومن سیدی اومده سبکیو کار کرده که مثل بقیه سریالای چرت و بی محتوای عاشقانه ابکی نیست خودش یه قدم رو به جلو برای سریالای خانگی به حساب میاد. قطعا قورباغه سریال کاملی نیست ولی میتونه شروع کننده خیلی از سریالای کامل بروز ایرانی بشه که بشود با نمونه خارجیشون مقایسشون کرد
    • ققق۵ IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      17 6
      خود IMDb بهش ۸.۴ داداه که به سریالای خفن نتفیلکس میده(البته که قورباقه قرار بود تو نتفیلیکس پخش شه ولی واسه تحریم نتونس)شما برین خوب بد جلتون ببنید که ۳ گرفت ملکه گدایان۵.۵ گیشو ۵ میخواهم زنده بمانم ۵.۳
    • ha IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      3 0
      فقط دل پرچم دار ایران تو ای ام دی ی اپیزودش نمرش 1.9 بود
  • جلال آریان IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    42 55
    آقای فراستی بهتراست برود حافظ خوانی و ادبیاتش را قوی کند ، قورباغه خشونت علیه خشونت است .
  • رضا IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    14 43
    بیشتر یک سریال ترکیه تاسریال خوب عجیبه بالای 11 قسمت گذشته هیچی به هیچی
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      41 16
      خب نبين مگه مجبوري؟ صداوسيمان ببين
    • رها IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      38 4
      سریال ترکی؟ چجوری میتونید به قورباغه بگید سریال ترکی؟ کلا فکر کنم با فضای فیلم و سریال ترکی آشنایی ندارید... شما کارهای قبلی آقای سیدی رو که نگاه کنید میفهمید هیچوقت موضوع فیلم هاشون مثل سریال های ترکی نبوده... آقای فراستی میگن خشونت سریال زیاده و شما میگید مثل سریال ترکی... این دوتا کاملا متفاوت هستند. اگه قورباغه مثل سریال های ترکیِ،پس سریال هایی مثل دل،گیسو،همگناه و...چی هستند؟ اگه خوشتون نمیاد، بحثش جداست...دلیل نمیشه که زحمات چندساله هومن سیدی و گروهش رو زیر سوال ببرید...
  • هملت IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    33 19
    این نوع نقد رو اصطلاحاً میگن کَتره‌ای . دیگه نخنما شده و ریشش درآمده . بهتره آقای فراستی کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران نوشته‌ی استاد حسن حسینی رو بخونن ///
  • پوریا IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    9 25
    فراستی مو بله مولای درزحرفش نمیره هرچی دانش فیلم وسریال داره ریخته وسط
  • رضا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    16 29
    سلام به دوستان محترم من هم با سخنان آقای فراستی موافق هستم ایشان به درستی ضعف در فیلمنامه و کندی حرکت سریال را دیده‌اند آفرین به نکته سنجی ایشان در نقد سریال قورباغه جناب آقای فراستی اسطوره ای تکرار نشدنی در صنعت سینمای ایران
  • عطا IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    20 19
    آقای فراستی خیلی خوب و حرفه ای نقد میکند چنانکه من مخاطب هم وقتی فیلم رو میبینم برخی ضعفای موجود دل آدمو میزنه و اونجور که باید انگیزه برای دیدن ادامه کمتر میشه ولی مخاطب نمیتونه علت اینارو توضیح بده و افرادی مثل فراستی نیاز هست تا نقد کنه تا فیلمای با کیفیت بالا تولید بشه متاسفانه ایرانی ها تحت این سیستم یجوری تربیت شدند که ابدا تحمل انتقاد و نقد ندارن از یه فرد عادی بگیر تا بزرگترین شخصیتای حرفه ای و سیاسی و هر نقدی رو توهین به خود تلقی میکنن
  • حسین امدبخش NL ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    7 15
    خود فراستی ... متوجه نیست یک رتبه نقد محکم کرد فکر کرد بشه برند کسی ک به فیلم جدایی اصقر فرهادی میگه بد و فیلم اخرجی یک ده نمکی رو قبول داره کسی که انمیشن روح که ت جهان ار منتقد های واقهی از 10 نمره 9 گرفته پس عوام هم دیگه فراستی رو جدی نمیگرند قسم مخوریم اگر بدنرین فیلم تاریخ سینما جهان که اسم ان توبه نصوع بود ساخت اول مح سن مخلباتف به او میگه فیلم خوب فراستی فقط میخواد توجه جلب کنه همین بهترین سریال فعلی شبکه خانگی کار هومن سیدی هست شاید از مطر فراستی سریال بد عوام پستند دادستان که تیرتز او باید قرص ضد تحوع مصرف کنی کتر مناسب خوبی باشه فراستی کسی تو رو جدی نمیگره
  • سینا IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    6 19
    اساسا فیلمنامه نداره.کارگردانی هم مخصوصا تو زمینه بازی گرفتن از بازیگرا ضعیفه.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    5 12
    از هومن سیدی انتظار بیشتری میرفت همینطور نوید محمدزاده
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    15 30
    خشونت متاسفانه در این سریال خانگی زیاد و علنی است و من که یک بچه ۷ ساله دارم ناخواسته یکی دو قسمت از این سریال را دیده و الان چاقو و اسلحه اسباب بازی از من میخواد.هیچ نظارتی هم نیست.
    • پارسا IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      21 0
      اول فیلم خیلی واضح میگه برای زیر ۱۵ سال مناسب نیست
  • عباس IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    7 4
    تیرزدندتومغزش نمرده وااااااااا
  • CA ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    16 2
    فراستی همونیکه تو جلسات دادگاه های انقلاب خلخالی شرکت می کرد! ما هیچ ما نگاه...
  • جلال آریان IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    6 3
    قلم فروشی ست
  • محمد GB ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    6 3
    خدایا استاد چرت و پرت گفتن هستش آقای براستی حتما برکینگ بد و گیم اف ترونز هم مسخره هستن از نظر ایشون
  • سلنا IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    3 4
    من که حرفی ندارم.....حرفای ایشون منتقی ودرسته‌.....
  • اوس جواد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    12 10
    من فراستی رو صد در صد تایید نمی‌کنم، اما به عنوان دانشجویی که سوژه تحصیلی و مطالعاتیش سینما است معتقدم فراستی از معدود کارشناسانی است که به یک سنت فکری و فلسفی متصله، بعید می‌دونم منتقدان دیگه ای رو در ایران پیدا کنید که برای نقد چهارچوبی داشته باشند، و این قضیه فراستی رو مهم می‌کنه، این داستانم که یک عده علمش کردند که نمی‌تونه شاهنامه رو درست بخونه پس دیگه آدم بدرد نخوریه، باید بگم این حرف، حرف آدمیه که خودش یک دور شاهنامه رو نخونده، شاهنامه اساسا متن سخت خوان و پر از اصطلاحات دشواره که الان دیگه منسوخ شده، شما استاد تمام فلسفه دانشگاه تهرانم باشید اگر درگذشته مواجه با آثار ابیات کلاسیک ایران نداشته باشید، یقینا شاهنامه خواندن شما با غلط و اشتباهات زیاد همراه خواهد بود، ضمن اینکه اگر شما فوتبالیست ماهری باشی، دلیل نمیشه بسکتبالیست خوبی هم باشی، سوژه فراستی سینماس که یک هنر تمام آمریکایی است و حداقل من نمیفهمم چرا چنین کسی باید مسلط باشه به ادبیات کلاسیک ایران؟ ضمن اینکه خودشم ادعایی نکرده، البته که مطلوب اینه هر فرد ایرانی بتونه شناهنامه رو به عنوان بخشی از هویت ملی خودش درست بخواند.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    24 0
    من در حد یه بیننده نظر میدم و ادعایی ندارم فقط میدونم سریال قورباغه خیلی متفاوته از اون چیزی که تا حالا می‌دیدم ... حس خوبی دارم از دیدن این سریال والا خسته شده بودیم از تکرار و تکرار .
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    3 1
    خیلی جالبه طرف نظر داده نوشته فیلمنامه قورباغه مشکل داره و شخصیت هاش فلانن و بیسالن بعضی شخصیت ها هیچکارن و کلا داغون کرده فیلمو بعد تهش نوشته حالا باید نگا کنیم ببینیم در ادامه چی میشه.خخخخخخ همین ک تو دنبال ادامه ی فیلمی ینی نظری ک نوشتی جز بیسوادیت چیزی رو نشون نمیده پس خواهشا نظر نده و به ادامه ی فیلمت برس.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    6 2
    واییییییییییی ما تو ایران چقدر منتقد باسواد داریم. خخحخحححححخخخخخخخخخخخ. طرف سیکلشو به زور گرفته ها حالا اومده منتقد شده. تو برو فیلمای شبکه ی آی فیلم رو منتقد کن.