۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
آزادسازی منابع بلوکه مالی؛عامل مسلط بر بازارها

وعده های رییس بانک مرکزی درباره آزادسازی منابع مالی بلوکه ایران و کاهش قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان محقق نشد و دلار همچنان در کانال 25 هزار تومان جولان می دهد.

 به نظر می رسد این موضوع تحت تاثیر حاشیه های بازگشت به تعهدات برجامی در صورت رفع تحریم ها قرار گرفته و کره جنوبی فعلا قصد آزادسازی این منابع را ندارد. بنابراین تکیه بر احتمالات و سیگنال های ناشی از آن کلیه بازارهای مالی را در هفته گذشته دستخوش تغییرات کرد.

دلار و سکه در اوایل هفته گذشته و در طی عقب‌نشینی کشورهای اروپایی عضو برجام از صدور قطعنامه ضدایرانی در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ترتیب کاهش 270 تومانی و 320 هزار تومانی تجربه کردند.

 این در حالی است که هفته پایانی سال هنوز وضعیت رفع تعهدات ارزی دو سال گذشته مشخص نشده است.

بسیاری از معامله گران بر این باور هستند که احتمال افزایش نقدینگی با توجه به نزدیک شده به روزهای پایانی سال، نااطمینانی جدیدی برای بازار رقم می زند.

 روز دوشنبه،‌ قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش ۱۳۰ تومانی به بهای ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برسد. این در حالی است که اسکناس آمریکایی در روز سه‌شنبه با افت بیش از 390 تومانی تا نقطه 24 هزار و 510 تومان نزول کرد. البته در روز چهارشنبه دلار و سکه مجددا در مسیر صعودی قرار گرفتند.

 با توجه به اینکه ممکن است تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی افزایش یابد بنابراین معامله گران ترجیح می دهند احتیاط در خرید را در دستور کار کار قرار دهند. سکه نیز در هفته گذشته رشد 2.5 درصدی را به ثبت رساند و در قیمت 10 میلیون و 600 هزار تومانی هفته را به پایان رساند.

آغاز واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشورها، باعث شده تا قیمت جهانی بیشتر کالاها افزایش یابد و چشم انداز بازارهای جهانی نیز صعودی باشد. شاخص سهام پس از هفته های متولی نزول، با کاهش سرعت خروج نقدینگی و سنگینی صف‌های فروش، افزایش یافت و به بالای مرز 1.2 میلیون واحد رسید. تجربه در بازار سهام نشان داده است که این بازار نه از الگوی خاصی پیروی می کند و نه به تحولات بازارهای بین‌المللی و معاملات کامودیتی‌ها توجهی دارد و این موضوع نااطمینانی از وضعیت این بازار را در میان سهام داران ایجاد کرده است. در مجموع بازار سهام رشد 3 درصدی را در هفته گذشته رقم زده است.

در هفته گذشته تصمیماتی همچون افزایش حجم دخایر نفت خام آمریکا و تعداد دکل‌های حفاری نفت باعث شد تا در اویل هفته قیمت نفت خام آمریکا کاهش یابد .از روز چهارشنبه مجددا قیمت انواع نفت وارد فاز صعودی شدند. حمله موشکی به تأسیسات شرکت نفت آرامکو عربستان و دورنمای مثبت معامله‌گران نسبت به بسته کمک اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری در آمریکا و ادامه آمارهای مثبت چین و آمریکا و صعود بازارهای سهام از جمله دلایل صعودی شدن قیمت نفت بوده است.

تصویب بسته محرک مالی در ماه های اخیر به شدت بر بازارهای مالی جهانی اثرگذار بوده است. خوشبینی به احیای اقتصاد آمریکا با تصویب کامل این بسته باعث شد تا ارزش دلار آمریکا بر خلاف پیش بینی ها، افزایش یابد.

در شروع این هفته دلار آمریکا وارد کانال 92 واحد شد. اونس جهانی طلا روند معکوس با ارزش دلار جهانی داشته و هفته گذشته رشد 3 را به ثبت رسانده و به بالای مرز هزار و 700 دلار صعود کرد.

بیت کوین به عنوان دارایی امن برای حفظ ارزش دارایی ها توسط سرمایه گذاران شناخته می شود. در هفته گذشته که بسته کمک مالی به تصویب رسید ارزش این ارز دیجیتالی به بالای 54 هزار دلار رسید و معامله گران پیش بینی می کنند که با تزریق نقدینگی به بازارها مرز قیمتی جدید این رمزارز به 70 هزار دلار برسد. این تحلیل نیز وجود دارد که اگر ارزش بازارهای سهام به روند نزولی خود ادامه دهند، اثر منفی بر قیمت بیت کوین خواهد داشت.

رییس اتاق بازرگانی شیراز

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1495525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =