با تعیین تکلیف درباره درآمد دولت از محل هدفمند کردن یارانه​ها، بررسی لایحه بودجه 90 در مجلس به پایان رسید و نوبت بررسی ایرادات شورای نگهبان شد.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی علی لاریجانی نیم ساعت تنفس میان تعیین سقف بودجه 90 با بررسی ایرادات شورای نگهبان اعلام کرد که مباحثات طولانی و پرچالش نمایندگان بر سر بررسی درآمدهای دولت از محل هدفمند کردن یارانه​ها، چنین تنفسی را می​طلبید.

این مباحثات با تذکرات عباسپور و  توکلی آغاز شد. احمد توکلی در تذکری گفت که کمیسیون تلفیق باید درآمدهای هدفمندی یارانه​ها را در چهار ردیف (یک ردیف درآمدی و سه ردیف هزینه​ای) تفکیک می​کرد. اما این کار را نکرده و ردیف دولت از خانوار را جدا نکرده است. همچنین مجموع رقم بخش تولید با بخش خانوار و دولت، 50 میلیارد تومان است نه 54 میلیارد تومان.

وی با بیان اینکه این درآمد قابل تحقق نیست، افزود: ما به این ترتیب بین خودمان و دولت دعوا درست می​کنیم! چون با حداکثر افزایش 20 درصدی قیمت حامل​های انرژی، دولت به چنین درآمدی نمی​رسد.

لاریجانی در پاسخ به وی گفت: دولت خودش مصر به دریافت چنین درآمدی است، چرا دعوا بشود؟

توکلی هم پاسخ داد: دعوا می​شود چون اصلا چنین درآمدی حاصل نمی​شود.

به گفته وی، حداکثر درآمد دولت از این محل، 31 میلیارد تومان است و با پرداخت یارانه به 72 میلیون نفر از جمعیت کشور، جور در نمی​آید.

پس از آن هم رضا عبدالهی رئیس کمیسیون تلفیق در بخشی از سخنان خود در جلسه امروز مجلس، فارغ از اینکه با پرداخت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان ماهیانه مردم موافق هست یا نه، اظهار داشت: به هر حال ما در مقابل کار انجام شده دولت قرار داریم که چنین یارانه​ای را اعلام کرده​اند به مردم می​دهند و ما ناگزیریم که آن را پرداخت کنیم.  

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در خصوص این بخش از سخنان عبدالهی در تذکری خطاب به لاریجانی گفت: ما در مجلس دنبال دولتیم یا دولت دنبال ما! کی گفته حتما باید 40 هزار میلیارد تومان به مردم یارانه بدهیم؟ خب 30 هزار میلیارد تومان یارانه بدهیم که کمتر هم قیمت​ها بالا برود و کمتر هم به مردم فشار بیاید.

لاریجانی در پاسخ به وی گفت: هیچ یک از ما دنیال کس دیگری نیستیم. هر کسی به جای خودش تصمیم می​گیرد. ما قانون می​نویسیم و دولت اجرا می​کند.

در ادامه این مباحثات، محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه 72.5 میلیون نفر برای دریافت یارانه از دولت ثبت نام کرده​اند، افزود: پرداخت یارانه به این افراد حدود 40 هزار میلیون تومان بودجه لازم دارد.

پس از پایان سخنان وی، حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی در تذکری گفت: متاسفانه آمار و اعدادی که ارائه می​شود کاملا دروغ است! عده​ای می​خواهند مجلس را دست بیاندازند.

وی با بیان اینکه فرزین در کمیسیون انرژی گفته بود که 45.5 میلیون نفر یارانه می​گیرند، افزود: کمیسیون انرژی کمیسیون تخصصی این امر است و می​داند که درآمد 54 هزار میلیارد تومانی از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها قابل تحقق نیست.

فرزین هم در پاسخ به اظهارات وی، با بیان اینکه به دلیل ادامه ثبت نام مردم برای دریافت یارانه، آمار یارانه بگیرها متغیر اعلام شده است، افزود: قبلا از مرکز آمار گفتند 62 میلیون نفر یارانه می​گرفتند اما با ثبت نام​های جدید 75 میلیون نفر یارانه می گیرند.

وی با لحنی دلگیرانه خطاب به کاتوزیان گفت: به جای تهمت زدن به آمار مرکز آمار مراجعه کنید.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =