مخالفان دولت نمی‌خواهند افتخار پیروزی دیپلماتیک برای روحانی باشد

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی چشم انداز روابط ایران و آمریکا در سال 1400 با توجه به عدم پیشرفت در توافق هسته ای پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین علی بیگدلی در این باره گفت: دیپلماسی که تا الان ایران در پیش گرفته که می گوید ما تنها در حالتی به تعهدات خود در برجام بر می گردیم که دولت بایدن در ایالات متحده تحریم های ایران را لغو کند، امکان پذیر نیست. چرا که یک بی اعتمادی عمیق بین دو کشور وجود دارد و آمریکایی بر سر تصویب تحریم ها هزینه بسیار زیادی کرده اند. زمان زیادی صرف کرده اند و یک گروگان را در برابر ایران گرفته اند که حاضر نیستند آن را از دست بدهند. بایدن گرفتار کنگره آمریکاست و آنها هم به دولت دموکراتی که در کاخ سفید حضور دارد فشار زیادی می آورند تا از سر تحریم ها نگذرند.

وی افزود: به غیر از آن پای دو لابی قدرتمند هم در میان است. هم لابی یهودی های وابسته به اسراییل و هم لابی عرب ها یعنی عربستان سعودی محکم ایستاده اند و همراه با اعضای کنگره و با باج دادن به آنها بایدن را تحت فشار قرارداده اند که عملا تحریم ها را لغو نکند و مساله برجام تنها باب ورود به مذاکره باشد و بعد از آن ایران وارد مذاکرات دیگری باشد که مسائلی چون کنترل مسائل موشکی و موارد منطقه ای را هم شامل شود.بنابراین با این سطح از انتظاراتی که امریکا نسبت به ایران دارد و تا الان هم با وجود برخی دیپلماسی ها نتوانسته به آن دست پیدا کند و در ایران هم فضا به نفع اقای روحانی نیست و ممکن است مراودات به تاخیر بیفتد، به نظر می رسد امکان انجام مذاکره بین ایران و امریکا دچار مشکلات فراوانی شده که به نظر من تا زمان انتخابات ایران ادامه خواهد داشت. به هر حال مخالفان و رقبای سیاسی دولت نمی خواهند اگر پیروزی دیپلماتیکی رخ دهد، افتخارش برای روحانی باشد و نمی خواهند دسته گل این پیروزی را به گردن رییس دولت کنونی بیاندازند.

وی با تاکید بر اینکه راهی جز مذاکره مستقیم وجود ندارد گفت: اگر قرار باشد که با آمریکا توافقی صورت بگیرد راهی جز مذاکره وجود ندارد تا هم ایران به تعهدات برگردد و هم آنها تحریم را لغو کنند. البته امریکایی ها می گویند تا زمانی که ایران به تعدات برجامی که آنها را لغو کرده بر نگردد حاضر به لغو و برداشتن تحریم های دولت ترامپ علیه کشورمان نخواهند بود. شرایط بسیار پیچیده ای برای دو طرف بوجود آمده. علاوه بر همه اینها با توجه به گزارشی که رافائل گروسی به تازگی به اروپایی ها داده، به نظر می رسد مشکلات تازه ای در راه باشند. بعید نیست آنها بخواهند در سال آینده فشارها را بر ایران افزایش دهند.من بارها گفته ام که به نفع ایران نیست که اروپایی ها را به عنوان یک واسطه قابل اعتماد از دست بدهد. اما امیدواریم با انجام انتخابات یک مقداری از این مشکلات حل شود.

وی در خصوص نگرانی مشترک ایران و اروپا نیز گفت: یکی از نگرانی های اروپا و ایران این است که مهلت سه ماهه ای که مجلس تعیین کرده و ایران با گروسی بر سر آن توافق کرده است در حال تمام شدن است. اگر دولت نتواند به برداشته شدن تحریم ها دست پیدا کند، ممکن است که ایران به خاطر مصوبه مجلس بخواهد بازرس های آژانس انرژی اتمی را اخراج کند یا دوربین ها و دسترسی های آنها را قطع کند. ولی این گشایشی در وضعیت سیاسی و اقتصادی ما به وجود نمی آورد و به نظر نمی رسد در این فرصت سه ماهه ای که با گروسی توافق شده و مجلس هم به آن رضایت داده، دستاورد ویژه ای رخ دهد و ایران در حالی وارد سال ۱۴۰۰ می شود که عملا وضعیت مانند سابق پیش می رود. مگر اینکه به دنبال دیدن نتیجه از پس از انتخابات باشیم. چرا که در حال حاضر در داخل کشور صداهای گوناگونی به گوش می رسد.

>>> مشروح گفتگو را بخوانید:
سیاست خارجی ایران در سال جدید راهگشا خواهد بود؟

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1497427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس JP ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    14 1
    با توجه به اینکه سیاستمداران کشور خود را ملزم به رعایت منافع ملی نمیدانند هر یک ساز خود را میزنند
    • عرفان IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      دلیل عقب ماندگی ما همین منافع کوتاه مدت جناحی است اصلا کسی به منافع بلند مدت ملی اهمیتی نمیدهد
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    25 0
    خدا از کسانی که زندگی مردم رو برای مقاصد سیاسی و کسب قدرت وسیله میکنن و معیشت مردم رو به گروگان میگیرن نمیگذره و مردم لعن ونفرینشون میکنن
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      یه زمانی تو این مملکت یه بزرگی میگفت ما شیفتگان خدمتیم ، نه تشنگان قدرت. چه قدر همه چی عوض شده ...
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    15 11
    با روحانی و امثال او به جایی نمیرسیم و نمی تونیم همه مشکلات بی مدیریتی رو به تحریم گره بزنیم هر وقت روحانی توانست مرغ رو مدیریت کنه بعدش میتونه اضهار ونظر کنه
  • سید IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    15 1
    افتخار سالها معطل شدن اقتصاد کشور و فرصت سوزیهای فراوان در روابط با شرق نصیب چه جناحی میشود ؟
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    6 18
    واقعاً حالتون خوبه هفت سال منتظرموندیدهیچ شدتواین مدت کم چه انتظاری داریداینکه کدخدادلش به گریه های شمابسوزه.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    6 16
    فقط یه هنر دارن(روحانی و همفکرهایش) اونم امتیاز دادن فراوان به غرب
  • FR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 10
    ایران نباید کوتاه بیاید و عجله کند سه ماه فرصت مجلس تمام شود غر،بی ها به ایران التماس خواهند کرد مهم نیست این دولت یا آن د لت اصل پیروزی ایران علیه غرب وامریکاست
  • علی ایزدی IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 11
    تجربه نشان داده یک قدم عقب نشینی باعث پررو شدن آنها و جلو امدن ده قدم آنها میشود . در هر حال مصوبه مجلس باید باید باید سر موعد مقرر اجرا شود و از همین الان به آنها هشدار آن داده شود انها بوده اند که از برجام خارج شده اند و سردار مارا ترور کرده اند طلبکارم هستند.ورورد گام به گام هم معقول است هر جا انها پا پس کشیدند و جلو نیامدند ما هم متعاقباً همون کار را میکنیم .تعامل گام به گام بهترین راه است.و مذاکره رودر رو‌ چون ما دشمنان زیادی در منطقه داریم که نمی خواهند برجام اجرا شود.
  • د.ق.ب IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    8 3
    چه موفقیتی..هسته ای بیش ازچند هزار ملیارد ضرر به این مملکت رسانده ..سازش ان ضررها راجبرانمی
  • حمید صفری IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    5 9
    هر گونه مذاکره با امریکا نتیجه ای جز شکست و دادن امتیاز نقد و گرفتن امتیاز نسیه در بر نخواهد داشت . این موضوع به کرات در تاریخ دنیا اتفاق افتاده که امریکا امتیاز نقد گرفته و در برابر امتیاز نسیه داده و در زمان عهد به وفا دبه نموده مانند لیبی ،برجام و ......وهرکس از کارشناس و غیر کارشناس و مسئول و غیر مسئول که بگوید چاره ای جز مذاکره نداریم ساده لوح است
  • امیر IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    6 7
    این دولت به جز 8 سال بیچارگی و بدبختی چیزی نداشته این پیروزی هم به خاطر اقدام مجلس بود وگرنه اینها هیچ کاری نمیکردن به اینها هیچ امیدی نیست باز نزدیک انتخابات است و افتخارات دولت شروع شد چیزی که با گوشت و خون خودمان احساس کردیم بدبختی و نا امیدی بود
  • محمد سبزواری - رهجو IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    5 3
    مذاکره با بد عهد ، حیله گر ، فقط در صورتی امکان دارد که بدعهدان ، حیله گران و زیاده خواهان کوتاه بیایند ، اول بدهیشان را بپردازند و پس از آن ، ایران به تعهدات خود عمل خواهد کرد .
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 0
    وقتی باید امریکا تحریمها رو لغو کند هرگونه مذاکره با هر که ب چ معنی است؟
  • DE ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    5 0
    آمریکا هزینه زیادی برای ایجاد تحریمها علیه ایران کرده و یا بایدن با کنگره مشکل داره " یعنی چی ؟ یعنی این هزینه ها باید از جیب ایران و چوب حراج روی وقت و مولفه های قدرت ایران صرف و تامین بشه؟ این دیگه چه استدلالی هست؟طرف از توافق بین المللی خارج شده و جور تصمیم خودش رو بکشه.این هم منطقی و قاون بین تالمللی هست.دیگه اینهمه تقصیر ها رو گردن مخالفان دولت انداختن که انگار آمریکا و اروپا مطهر هستن!
  • ورشکسته بورس IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    4 5
    بهتر و بهترین است بجای چین و روسیه با آمریکا و اروپا به توافق برسید اولا آمریکا از چین و روسیه به مراتب بهتر است دوما پوزه مخالفان برجام و مخالفان منطقه ای ایران عزیزمان را بخاک سیاه میمالید لذا هر چه زودتر به جهت رفع تحریمها و گشایش اقتصادی و رفع مشکلات پولی و بانکی بر طرف شود خیلی بهتر است و به حال آمریکا فرق چندانی ندارد که با ایران در ارتباط باشد با نباشد بیشتر به نفع ایران عزیزمان است
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    3 7
    مذاکره با آمریکا اشتباه محض است.
  • سید حسینی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    6 3
    این همه اظهارات وافاضات بیهوده علیه برجام ،برای آن بود که نگذارند ظریف ودولت روحانی در دنیا وکشور به عنوان دیپلمات ترین دولت موفق معرفی شود وبا شرایطی که ما در منطقه داشتیم ....دشمنی همسایه گان و مقاومت (تامین هزینههای ان) ،،،فرافکنی وسفسطه گری که درآن استادند این آقایان حاکم ،به جای همراهی وتحکیم روابط ملت ودولت دائم با برنامه های مختلفش مخالفت وسنگ اندازی و وراجی بیهوده کرده اند ،خیال میکنند ملت هم با آنان هم اندیشه وهم نظر اند که زهی خیال باطل ،مردم تا آخرین لحظه پای رای خودند حتی اگر آقایان نگذارند دموکراسی که اصل اصیل جمهوری است پیاده شود ،مردم هرجور شده حق خود را میگیرند ،صبر کنید وتماشا!
  • حمید IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    4 16
    مردم‌ ایران‌ دوست‌ ندارند‌ هیچ‌ گونه‌ رابطه‌ای‌ ببن‌ ایران‌ و آمریکای‌ جنایت‌ کار‌ و دوستان آن‌ باشند ‌۴۰‌‌ سال‌ در مقابل‌ آنها‌ ایستادیم‌ و هرگز‌ زیر بار‌ ننگ‌ آنها‌ نمی‌رویم‌ همه‌ مردم‌ تابع‌ دستورات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ هستند‌ نه‌ یک‌ کلمه‌ کم‌ و نه‌ی ک‌ کلمه‌ زیاد‌ کلید‌ درب‌ ارتباط‌ با‌ آمریکاه‌ با‌ حیله‌ باز‌نکنید‌ آقایان‌‌ کارسناش‌ اینقدر‌ التماس‌ برقراری‌‌ ارتباط‌ با‌ این‌ جانیان‌ را‌ نکنید؟؟؟؟؟
    • UA ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      8 2
      شما از طرف خودت نظر بده نه مردم ، من هم نمیتونم بیام بگم مردم ایران خواهان رابطه هستن ! نظر شخصیتون رو برای خودتون نگهدارید و به مردم تعمیم ندید ! یه علاوه انقدر مطمئن هستید در مورد مسائل این چنینی رفراندوم بذارید تا ببینیم مردم چی میخوان !
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      در مقابل آمریکا ایستادیم ولی زیر بار روسیه و چین رفتیم .مگر امام نگفت نه شرقی نه غربی ؟مگر نگفت همه این کشورها از هم بدترند ؟
  • مجتبی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    6 2
    خیلی خوب هست برگردیم برجام خوب میشه
  • نصرت اله US ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 0
    چقدرناراحت شدم که آمریکا برلی تحریم کلی هزینه کرده...خوب آقای کارنشناس بروخسارت آمریکا روبده ،مذاکره کن ویه دسته گل بگیربندازگردن رئیس جمهورحقوقدان ...