در حالی که روز گذشته هیأت دولت حکم به ادغام وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی داد و با مصوبه خود عملا تشکیل وزارتخانه جدید را کلید زد، دوئل مهدی غضنفری و علی اکبر محرابیان برای ماندن در کابینه آغاز شده است.

اگرچه هنوز نامی از وزیر جدید به میان نیامده و از پاستور نیز خبر تازه ای نرسیده است اما گمانه زنی ها از احتمال سکانداری مهدی غضنفری در وزارتخانه جدید حکایت دارد. غضنفری که خود را از ایده پردازان طرح ادغام وزارت بازرگانی و وزارت صنایع از سال 86 به این طرف می داند، از مصوبه اخیر دولت مبنی بر ادغام این دو وزارتخانه استقبال کرده است. با این حال برخی خبرها نیز حاکی از این است که بر کرسی وزرات جدید نه غضنفری خواهد نشست و نه محرابیان در حالی که از گزینه های دیگری برای تصدی این پست نام برده می شود که تا به اینجا نعمت الله پوستین دوز مدیرعامل خودروسازی سایپا محتمل ترین گزینه آنها است. این در حالی است که به نظر می رسد در وزارتخانه های بازرگانی و صنایع دوئلی آغاز شده است تا مرد اول یکی از این دو وزارتخانه کلید وزارتخانه جدید را به دست بگیرد. بر اساس این گزارش،یک منبع آگاه که نخواست نامش اعلام شود به "فارس" گفته است که با مصوبه روز گذشته دولت، غضنفری همزمان وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع است.


به گفته این منبع آگاه ، مصوبه هیأت دولت بر این موضوع تأکید دارد که وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی ادغام شده است و طبعاً آقای غضنفری وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع است.


وی تاکید کرد: تا زمانی که فرآیند ادغام صورت گیرد، غضنفری مسئول هر دو وزارتخانه است. اما از آن طرف، تلاش هایی برای ابقای علی اکبر محرابیان در پست وزارت در خیابان سمیه در حال شکل گیری است. سید رضا فاطمی امین سخنگوی وزارت صنایع به فارس گفت که محرابیان همچنان وزیر است و به کار خود در این وزارتخانه ادامه می دهد. او تأکید کرد که طبق متن مصوب هیأت دولت، وزارت صنایع در بازرگانی ادغام می‌شود، نه اینکه ادغام شده است. سخنگوی وزارت صنایع با تأکید بر اینکه محرابیان همچنان در محل کار خود حاضر است و وزیر صنایع است،افزود: طبق ماده 53 قانون برنامه پنجم، برای ایجاد وزارتخانه جدید باید شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه جدید به تصویب مجلس برسد.


همه این جانبداری ها در حالی صورت می گیرد که عضو هیأت رییسه مجلس از غیرقانونی بودن استمرار فعالیت وزیران قدیمی در وزارتخانه های جدید خبر داد. حسین سبحانی نیا گفت : حذف یکی از وزرا و ادامه فعالیت وزیر دیگر در وزارتخانه ادغامی بدون کسب رای اعتماد از مجلس خلاف برنامه پنجم توسعه و غیر قانونی است.


به این ترتیب باید منتظر ماند و دید طی روزها و هفته های آتی، رییس جمهور کلید وزارتخانه جدید را به دست چه کسی خواهد داد؟ آیا مهدی غضنفری در کابینه خواهد ماند یا علی اکبر محرابیان آنطور که گفته می شود باید با همکاران خود خداحافظی کند؟ و آیا به جز این دو فرد دیگری بر کرسی وزارتخانه جدید تکیه خواهد زد؟

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =