خاطرات تلخ و شیرین با تیم ملی در نوروزهای فوتبالی

تیم ملی فوتبال ایران در ایام نوروز دیدارهای مهمی را تجربه کرده است که در این گزارش نگاهی به آنها می اندازیم.

زاوش محمدی: تیم ملی فوتبال ایران قرار بود ۷ فروردین سال قبل (۱۳۹۹) در چارچوب دیدارهای دور برگشت مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه آزادی به مصاف هنگ کنگ برود و سپس ۱۲ فروردین در ورزشگاه ملی پنوم پن هم میهمان کامبوج باشد. اما با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و با نظر فیفا و AFC تمام رقابت‌های انتخابی جام جهانی به زمان دیگری موکول شد. این رقابت ها آنقدر به تعویق افتاد و حالا قرار است این بازی ها در خرداد ۱۴۰۰ و در کشور بحرین به صورت متمرکز برگزار شود.

با اینکه سه سال است تیم ملی در نوروز بازی برگزار نمی کند اما در سال های اخیر دیدارهای خاطره انگیزی از ملی پوشان در روزهای ابتدایی فروردین به یاد داریم. بازی هایی که با حساسیت های زیادی برگزار شده و حالا جزیی از خاطرات ما ایرانی ها محسوب می شود. با این حال در این گزارش نگاهی به بازی‌های تیم ملی در ایام نوروز می‌اندازیم.

تساوی ایران مقابل آرژانتین

تیم ملی ایران در ۲ فروردین ۱۳۵۶ پیش از جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در دیداری تدارکاتی به میزبانی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید به مصاف آلبی سلسته رفت و با تساوی یک - یک تیمی که مدتی بعد قهرمان جهان شد را متوقف کرد. محمد صادقی برای ایران و دنیل برتونی برای آرژانتین در آن بازی گلزنی کرد.

خاطرات تلخ و شیرین با تیم ملی در نوروزهای فوتبالی

دیدار تاریخی مقابل نانت در لحظات سال تحویل

تیم ملی ایران نوروز ۷۷ برای برگزاری اردوی تدارکاتی پیش از جام جهانی ۱۹۹۸ با سرمربیگری تومیسلاو ایویچ کروات به فرانسه رفت و در کشور میزبان رقابت‌ها سه دیدار دوستانه برگزار کرد. این تیم ابتدا تیم نانت را در لحظات تحویل سال با دبل سیروس دین محمدی ۲ بر یک برد، اما در ادامه مقابل مونت پلیه و گوئین گامپ به ترتیب یک بر صفر و سه بر صفر باخت. 

سوریه مقابل ایران ۸ تایی شد

تیم ملی ایران با هدایت جلال طالبی و در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان در ورزشگاه حمدانیه حلب سوریه مقابل مالدیو قرار گرفت که در نهایت با گل‌های علی دایی (۳ گل) مهدی هاشمی نسب، سیروس دین محمدی، مهدی مهدوی کیا، حمید استیلی و علی موسوی هشت بر صفر حریف را شکست داد.

لائوس قربانی بعدی ایران در نوروز

۱۲ فروردین ۸۳ در چارجوب مسابقات مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در ورزشگاه وینتیان لائوس به مصاف این تیم رفتیم و با دبل سه بازیکن یعنی علی دایی، غلامرضا عنایتی و ابراهیم تقی پور هر در کنار گل به خودی بازیکن لائوس، هفت بر صفر تیم سوتساخون اودومفت را بردیم.

پیروزی تلخ مقابل ژاپن در آزادی

در فروردین ۸۴ یکی از تاریخی‌ترین دیدارهای فوتبال ایران در ایام نوروز رقم خورد. در پنجمین روز عید، تیم ملی با هدایت برانکو ایوانکوویچ کروات در حضور بیش از ۱۲۰ هزار هوادار به مصاف ژاپن رفت. ملی پوشان کشورمان با ۲ گلی که  وحید هاشمیان به ثمر رساند ۲ بر یک از سد شاگردان زیکو برزیلی عبور کردند. البته مرگ هفت نفر از تماشاگران به دلیل ازدحام جمعیت در زمان خروج از ورزشگاه آن برد شیرین را به جام زهر تبدیل کرد.

خاطرات تلخ و شیرین با تیم ملی در نوروزهای فوتبالی

شکست تلخ مقابل عربستان در آزادی مقابل چشمان رئیس جمهور

در نوروز سال ۱۳۸۸ تیم ملی در ایام عید ۳ بازی انجام داد. ابتدا ۳ فروردین در دیداری تدارکاتی با تک گل مازیار زارع در خانه کویت به پیروزی رسید. پنج روز بعد یکی از روزهای غم‌انگیز تاریخ فوتبال مان بود. جایی که شاگردان علی دایی در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی در ورزشگاه آزادی به مصاف عربستان رفتند. ایران با برتری در آن بازی می‌توانست شانس خود را به شکل قابل توجهی برای صعود به جام جهانی افزایش بدهد. به همین دلیل با حضور ۱۰۰ هزار هوادار با هدف کسب برد به مصاف حریف رفت. مسعود شجاعی گل ما را در دقیقه ۶۴ به ثمر رساند، اما گل‌های نایف هزازی (۷۴) و اساما الموالد (۸۷) آب پاکی را روی دست تیم مان ریخت. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق کشورمان تماشاگر ویژه آن بازی بود و یک روز پس از شکست تیم ملی مقابل عربستان با فشار آوردن به مسئولان سازمان تربیت بدنی و فدراسیون وقت یعنی محمد علی آبادی و علی کفاشیان مقدمات اخراج دایی را فراهم کرد.

خاطرات تلخ و شیرین با تیم ملی در نوروزهای فوتبالی

رقابت با زلاتان و الکسیس سانچز در اتریش

در نوروز ۹۴ تیم ملی در ۲ بازی باکیفیت تاریخ خود مقابل شیلی و سوئد قرار گرفت. جالب این جا است که کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی وقت تیم ملی پیش از برگزاری دیدار با شیلی و سوئد گفته بود پس از این ۲ بازی دیگر در ایران نمی‌ماند.

یوزها ابتدا ۶ فروردین در سانکت پولتن اتریش ۲ بر صفر تیم ملی شیلی را با گل‌های جواد نکونام و وحید امیری مغلوب کردند، اما پنج روز بعد در حالی که در ورزشگاه فرندز آره نا سولنا میهمان سوئد بودند ۳ بر یک از تیم اریک هامرن شکست خوردند. جواد نکونام در شب آخرین بازی ملی اش برای آخرین بار در تیم ملی ایران گلزنی کرد، اما زلاتان ابراهیموویچ، مارکوس برگ و اولا تویوونن سه بار دروازه علیرضا حقیقی را باز کردند.

پیروزی آسان مقابل هند در روز ۱۰۰ تایی شدن سیدجلال

نوروز ۹۵ شاگردان کارلوس کی روش ۲ بازی خود را در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ انجام دادند. ابتدا ۵ فروردین در روز برگزاری صدمین بازی ملی سید جلال حسینی در ورزشگاه آزادی تیم ملی هند را ۴ بر صفر شکست دادند که احسان حاج صفی (۲گل) سردار آزمون و علیرضا جهانبخش گلزنان بازی بودند. سپس ۱۰ فروردین هم با دبل سردار آزمون عمان را ۲ بر صفر شکست داده و به عنوان صدرنشین گروهی که ترکمنستان و گوام هم در ان حاصر بودند، راهی مرحله نهایی شد.

قدرت نمایی در آسیا با شکست قطر و چین

۳ فروردین ۹۶ با گل مهدی طارمی، قطر را در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه در دور برگشت مقدماتی جام جهانی بردیم و مقابل چین این برد را بازهم با گل طارمی در ورزشگاه آزادی مقابل چین تکرار کردیم. 

بغداد بونجاح هم مقابل ایران شکست خورد

ملی پوشان ایرانی در ایام عید سال ۹۷ برای آماده سازی خود پیش از جام جهانی روسیه ۲ بازی دوستانه برگزار کردند. ابتدا ۳ فروردین در ورزشگاه المپیک رادس با گل به خودی میلاد محمدی یک بر مغلوب تونس شدند و ۴ روز بعد به میزبانی ورزشگاه لیبنائور گراتس اتریش، الجزایر را با گل‌های سردار آزمون و مهدی طارمی در مقابل تک گل فاروق شفیع ۲ بر یک بردند. تیمی که در ترکیب خود از ستارگانی مانند ریاض محرز و بغداد بونجاح استفاده می‌کرد.

بیشتر بخوانید: 

شوک به استقلالی ها؛ ۱۰ آبی پوش کرونا مثبت شدند!

اقدام خبرساز طارمی و شگفتی هواداران پورتو 

تست کرونای ۲ استقلالی دیگر هم مثبت شد

256 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =