۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲

موید حسینی صدر منشی کمیسیون انرژی مجلس تاکید دارد:باید برخی از فعالیت های وزارت نیرو در وزارتخانه های دیگر چون کشاورزی ادغام شود که مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

برخلاف انتظار کارشناسان وزارت نفت قراراست در نیرو ادغام شود.اگرچه بیشتر کارشناسان دلیل این تصمیم دولت را در دلایل کارشناسی جستجو نمی کنند و معتقدند دلیل اصلی این تصمیم رئیس جمهور کنار زدن شخص میرکاظمی از سمت مدیریت نفت بوده اما با این حال در حاضر بزرگترین دغدغه نفتی ها حل شدن این وزارتخانه در نیروست و حتی مهمترازآن سپردن مدیریت نفت به دست وزیری از جنس نیروست.چرا که نفت نیازمند وزیری است که علاوه بر تسلط بر نحوه مدیریت وزارتخانه ای به این بزرگی برامور نفتی به دلیل نیاز به تخصص بیشتر نسبت به امور برق وآبی کشور تسلط بیشتری داشته باشد.شاید به همین دلیل است که این مساله ازروز گذشته و با تصویب هیات دولت به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه های نمایندگان مجلس بدل شده است.اغلب می گویند این ادغام تا زمانیکه به تصویب مجلس برسد قابل پذیرش نیست و برخی از احتمال تغییرات گسترده در این ادغام و برتری نفت در چنین شرایطی می گویند.اما به هر حال آنچه در همه اظهارات بهارستانی ها مشترک است تاکید بر ادغام برخی از فعالیت های وزارت نیرو در دیگر وزارتخانه هاست.

برهمین اساس موید حسینی صدر منشی کمیسیون انرژی مجلس تاکید دارد:باید برخی از فعالیت های وزارت نیرو در وزارتخانه های دیگر چون کشاورزی ادغام شود که مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

به نظر شما این اقدام تا چه انداره منطقی به نظر می رسد؟

 خارج ازچارچوب منطقی یا غیر منطقی بودن این ادغام باید به آن توجه شود تاکید برنامه پنجم توسعه به این اقدام است.بنابراین در شرایط فعلی این یک قانون است و باید اجرایی شود.

فکر می کنید ادغام نیرو در نفت منطقی است یا نفت در نیرو؟

به طور قطع وزارت نیرو وظایف مختلفی دارد که هیچ کدام با فعالیت های این وزارتخانه  ارتباط مستقیم ندارد.

بخش آب و فاضلاب بخشی از وظایف وزارت نیرو است که از کارهای عمرانی به شمار می آید. قسمت آب و فاضلاب و آب شهری و روستایی که بخش عمده ایی از فعالیت های وزارت نیرو را تشکیل می دهد به نظر می رسد باید به بخش راه و ساختمان و عمران شهری و روستایی وزارت مسکن منتقل شود.

بخش دیگر از وظایف این وزارتخانه، احداث کانال های آبیاری و احداث سدهای بزرگ و کوچک است. هدف اول از احداث سد تامین آب کشاورزی است و در ایران حدود 6 درصد برق مصرفی از بخش سدها تامین می شود. بنابراین هدف اصلی از احداث سد مهار آب های سطحی و تامین آب کشاورزی است و این قسمت هم از بخش هایی دیگر است که باید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

یک چهارم باقی مانده از وظایف وزارت نیرو تولید برق است و تولید برق امری بسیار مهم. ولی یک کار پر حجمی که نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارد و با توجه به اجرای قانون اصل 44، باید نیروگاه ها به بخش خصوصی واگذار شوند. تولید برق هم باید توسط بخش خصوصی اداره شود و واگذاری آن در برنامه پنجم به تصویب رسیده است و این عملیاتی است که برق به بخش خصوصی منتقل شود.

تولید برق، تبدیل گاز به برق است و شکلی از یک تبدیل انرژی است. در واقع می توان گفت که فقط مدیریت یک تبدیل است نه چیز دیگر. بنابراین لازم است که این مدیریت به وزارت نفت منتقل شود و شاید وزارتخانه ای به نام وزارت انرژی بهتر باشد که شکل بگیرد.

یعنی شما معتقدید وزارت نیرو باید در نفت ادغام شود؟

پیشنهاد می شود وزارت نیرو به سه بخش تجزیه شود. بخش اول به بخش عمران و شهرسازی وزارت مسکن، بخش دوم به وزارت کشاورزی و بخش سوم به وزارت نفت انتقال یابد.

به طور طبیعی باید وظایف هماهنگ و متناسب با توانمندی وزارتخانه ها باشد. در وزارت نفت افرادی که از کار نفت مطلع هستند، از فاضلاب شهر و روستایی اطلاعی ندارند اما در وزارت جهاد کشاورزی یا در وزارت مسکن در حال حاضر این بستر آماده است. نمی توان از وزارت نفت انتظار داشت که به احداث سد یا به پروژه های آب و فاضلاب یا طرح های آبی رسیدگی کند.

در هر صورت مسائلی وجود دارد که در حوزه وزارت مسکن قراردارد و وزیر مسکن و کارشناسان مربوطه متناسب با این وظایف انتخاب شده اند. بنابراین ادغام این وزارتخانه ها بر اساس وظایف آنها و توان فنی وزارتخانه ها باید صورت بگیرد./221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    0 0
    نیروگاههای برقآبی کشور 10 درصد یرق کشور را تولید می کنند نه 6 درصد و ضمنا پاکترین و دائمی ترین روش تولید برق می باشد که متاسفانه در کشور از این بخش غافل می باشند ضمنا جهاد کشاورزی در پروژه های خودشان مانده اند(از نظر مالی)
  • علي IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    سپردن آب و فاضلاب به وزارت مسكن كار بسيار اشتباهيست چون اين دو مورد هيچ ربطي به هم ندارند