در شرایطی که پیش بینی می شد وزارت نیرو در وزارت نفت ادغام شود اما هیات وزیران امروز با تصویب یکباره ادغام نفت در نیرو شوک جدیدی را به عرصه اقتصادی کشور وارد کرد.

 آذرجزایری: این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند برخی از وظایف وزارت نیرو باید در دیگر وزارتخانه هایی چون کشاورزی ادغام شود و بخش هایی چون بخش برق این وزارتخانه در وزارت نفت.اما شاید بتوان این ادغام یکباره را در تلاش احمدی نژاد در برکناری میرکاظمی جستجوکرد.چرا که از چندی پیش شایعه اختلاف های احمدی نژاد با میرکاظمی بالاگرفته بود و از پیش نیز پیش بینی می شد که این وزیر از دولت دهم خداحافظی کند و جای خود را به وزیری دیگر بدهد.گمانه زنی هایی نیز از حضور قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ،بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  و حدادی اصلی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به جای وی مطرح بود اما با تصویب ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو برخلاف نظر میرکاظمی گمانه زنی ها برای برکناری وی و حضور نامجو به جای وی برمسند این وزارتخانه قوت گرفت.درنهایت نیز امروز احمدی نژاد بالاخره با برکناری وزیر نفت و ادغام این وزارتخانه در نیرو نامجو را به نوعی به عنوان بالاترین مقام این دو وزارتخانه منصوب کرد.

این در حالی است که در شرایط فعلی بسیاری از کارشناسان بر اهمیت نفت به عنوان پایه اصلی اقتصاد کشور اصرار دارند و معتقدند حضور مدیری بدون شناخت برنفت می تواند این وزارتخانه را با مشکلات زیادی همراه کند.در عین حال سال گذشته نیز نامجو به دلایلی چون عدم تسلط لازم برروی مدیران خودو ... با تفاوت یک رای از استیضاح مجلس سربلند بیرون آمد اما بسیاری از کارشناسان با تاکید بر مشکلات مدیریتی این وزیر از احتمال اختلال در امور وزارت نفت خبر می دهند.این در حالی است که در شرایط فعلی بیش از 80 درصد درآمد کشوراز فروش نفت خام حاصل می شود که در صورت کوچکترین اختلالی دراین امر اقتصاد کشور با بحرانی جدی مواجه خواهدشد.به اذعان کارشناسان در شرایط فعلی اقتصاد کشور با رکود جدی دست و پنجه نرم می کند و در صورت کوچکترین تغییر غیرکارشناسی اقتصاد کشور به خوابی چند ساله فرو خواهد رفت که مطمئنا عواقب خوشایندی در پیش نخواهد داشت.همچنین در حال حاضر بهارستانی ها ازکاهش بیش از 700 هزار بشکه ای تولید در سال گذشته خبر می دهند در شرایطی که دولتی ها تنها 250 هزار بشکه این میزان را مورد تایید قرار می دهند.در صورت صحت این رقم امسال باید با افزایش سرمایه گذاری بر روی میادین نفتی و تزریق گاز این مشکل را برطرف کرد که در صورت کوچکترین غفلت، ایران جایگاه خود را در اوپک از دست خواهد داد.

نباید فراموش شود که در شرایط فعلی صادرات نفت عراق به نسبت ایران تنها 50 هزاربشکه تفاوت دارد و در صورت افزایش تولید وصادرات این کشور ایران جایگاه فعلی خود در اوپک را از دست خواهد داد و این امر به معنای کاهش قدرت ایران در جهان است.چرا که در شرایط فعلی نفت کالایی سیاسی محسوب می شود که هر کشوری با برخورداری از این نعمت جایگاه خود در جهان را تعیین می کند.شاید نمونه این ادعا را بتوان در شرایط فعلی عربستان و تولید 7 تا 9 میلیون بشکه ای نفت این کشور در هر روز جستجوکرد.شاید به نوعی این کشور با مشکلات عدیده ای چون نقض حقوق بشر و ... مواجه باشد اما کشوری در حال حاضر پیدا نمی شود که جرات مقابله با عربستانی ها را داشته باشد چرا که قطع تنها نصفی از این میزان تولید می تواند جهان را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.بنابراین ایران باید در تلاش باشد تا با افزایش تولید خود برمشکلات کنونی فائق آید.ضمن آنکه بتواند جایگاه فعلی خود را نیز در دنیا حفظ کند.همچنین در شرایط فعلی با توجه به گذر یک نیمه از عمر میادین نفتی نیاز به تزریق گاز بسیار جدی است.نیازی که اگرچه در تمام صفحات برنامه های مختلف نفتی ها دیده شده اما هیچگاه به طور جدی به آن پرداخته نشده و به اذعان کارشناسان در شرایط فعلی تنها برای جبران عقب ماندگی ها روزانه باید حدود 200 تا 400 میلیون متر مکعب گاز به میادین تزریق شود تا شاید بتوان بخشی از کمبودهای گذشته را جبران کرد.

بحران زمانی نمودار می شود که از برنامه پنجم و نیاز به سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری در بخش نفت و نیرو سخن به میان می آید.در این شرایط تا زمان شکل گیری وزارتخانه ای جدید و انتصاب وزیری جدید باید 6 ماهی زمان سپری کرد و در نهایت ماه های پایانی سال سرخواهد رسید.بنابراین باید امسال قید جذب سرمایه در این 2 وزارتخانه و بالاخص نفت را زد.چرا که در چنین شرایطی هیچ سرمایه گذاری راغب به سرمایه گذاری نخواهد بود.چرا که از امروز تا تصویب شرایط جدید در هیات وزیران و تعیین و تکلیف وزارت نفت تمام طرح های این وزارتخانه چون اصلاح قراردادهای نفتی برزمین خواهد ماند . این بدین معناست که باید قید جذب سرمایه را تا زمانیکه قانونی مشخص در نفت حکمفرما می شود را زد.در عین حال نباید فراموش کرد که سال آینده به نوعی سال آزمون و خطا تلقی خواهد شد و البته تغییر مدیران  در این وزارتخانه.

 بنابراین در بدترین شرایط دو سال از برنامه پنجم توسعه را به تغییرات مدیریتی سپری خواهیم کرد.در خوشبینانه ترین حالت 3سال زمان خواهد بود که 300 میلیارد دلار سرمایه را جذب این وزارتخانه کرد.نباید فراموش کرد که در شرایط فعلی جذب سرمایه برای پروژه های نفتی و نیرویی با مشکلات زیادی همراه است و در بهترین شرایط نیز جذب این میزان سرمایه ظرف 5سال رویایی تلقی می شد که دست یافتن به آن کمی دور از باور بوده است.در عین حال شاید باید اشاره ای نیز به مشکلات مالی وزارت نیرو و کمبود منابع این وزارتخانه برای به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام فعلی آن هم کرد.در حال حاضر وزارت نیرو به دلیل بحران های مالی حتی در پرداخت طلب پیمانکاران خود ناتوان مانده است و باید هر چه زودتر برای بحران های اساسی این وزارتخانه نیز چاره اندیشی کرد.در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که تا چه انداره ادغام این دو وزارتخانه در چنین شرایط بحرانی ضروری به نظر می رسید؟/221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    اعلام اين خبر كاركنان صنعت نفت را شوكه كرده است
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    من نمیدانم این گمانه زنیهای بیمورد را از کجا اورده اید این ادم ها را که جای گزین معرفی میکنید واقعا میشناسید؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    اتفاقا يكي از تصميمات بزرگ و صحيح ادغام وزارت نفت و نيرو است چون كشور ما بعد از نزديك به يك قرن از استفاده از انرژي هنوز طرح جامع انرژي ندارد. علت آن هم واضح است چون وزارت نفت اصلا زير بار مسئوليت اجراي آن نرفته و حتي بعد از دهها سال اساسنامه هم ندارد!؟ در صورتيكه كشوري مثل ژاپن تا 2100 برنامه جامع انرژي دارد.
  • رضا خانواده IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    بعد به اين نتيجه ميرسند كه منطقي نيست.
  • بدون نام MY ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    کوچک زیبا است. اما نه برای هر کاری. ایران پس از زمان زیادی به ریاست اوپک رسیده.این ریاست می تواند یک مزیت رقابتی برای ایران باشد تا جمله"ایران بازیگر ناپیدای نفت" را تحقق نبخشد. در خصوص کوچک سازی باید گفت که حضور بخش خصوصی به عنوان نیروی محرکه اقتصاد باید به جایی برسد که از بهره وری بالای ان بخش به سایر بخشها از جمله دولت پاداش داد. این استراتژی است.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    آزمون خوبي است خيلي چيزهاي مشابه دارند بك ليتر آب از نفت گرانتر است تاره شغل دكلبان در برق در نفت هم است و شغل حفار در آب در نفت هم است
  • nima IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    اصلا صحيح نيست
  • بدون نام DE ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    0 0
    امیدوارم این ادغام و دنباله های آن باعث دلسردی کارکنان نفت که در این چند سال مدام وضع اقتصادی آنها بدتر شده است نشود و کارکنان این صنعت حیاتی بیشتر دچار بی انگیزگی نشوند .که ضررش به همه می رسد
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    0 0
    صدبار اندازه بگیر،بعد یک بار ببر.(ضرب المثل ترکی) ای کاش قبل از ادغام،کلیه جوانب امر به دقت مورد بررسی قرار می گرفت وسپس اقدام میشد.علیهذا نمایندگان محترم مجلس ناظر بر تصمیمات دولتند ومی توانند از اختیارات قانونی خود در ادغام مناسب وزارت خانه ها استفاده نمایند.
  • محمئ IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    بسیار جای تاسف دارد که اهمیت داشتن برنامه جامع انرژی را در ادغام وزارت نفت در وزارت ضعیف نیرو بدانیم. در صورت انجام، سال ها مسایل انرژی کشور را به عقب خواهد برد. در مورد انرژی هم باید گفت در بخش انرژی فسیلی وزارت نفت موفق بوده ولی در مورد انرژی های تجدیدپذیر، برق و ..... وزارت نیرو چه حرکتی کرده که حالا وظیفه بزرگتری هم بدون حضور کارشناسان صنعت نفت به او ارایه شده است؟
  • سسس IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    ابهت وزارت نفت را چند سالي است از بين برده اند .با ادغام وزارت نفت با نيرو ، ((( ملي شدن صنعت نفت توسط نخبگان آن زمان ))) يعني تلاش بيهوده وكشك. مصدق كجايي كه ببيني چه بلايي سر صنعت نفت آورده اند.
  • bi nam IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    واقعا جای تاسف دارد که وزارت نفت با این همه نیروی زبده و کار آمد با این تصمیم دولت دلسرد شوند.ما امیدواریم که نمایندگان مجلس به دادما برسند.
  • پرویز IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۵
    0 0
    وزارت نیرو بعد از انقلاب یکی از وزارتخانه های موفق بوده است. برق دهی به دورافتاده ترین نقاط کشور، افزایش کیفیت برق، صادرات برق و ... دلیلی بر این مدعاست امید است با ادغام نفت در نیرو، صنعت نفت نیز پیشرفت نماید.