سالیانه ۴ برابر نیاز دانشجوی دکتری جذب می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: هر سال حدود ۲۰ هزار دانش آموخته دکتری جذب می‌کنیم که ۴ برابر نیازمان است.

غلام حسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، درباره میزان جذب دانشجوی دکتری گفت: دانشجوی دکتری بیش از حد نیاز جذب می‌کنیم و حتما باید این میزان جذب محدود شود.  

معاون وزیر علوم ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری داریم و  هر سال حدود ۲۰ هزار دانش آموخته دکتری وارد جامعه می‌کنیم اما ظرفیت جذب ما در این حد نیست  و خیلی کمتر است.

معاون وزیر علوم درباره میزان جذب مازاد بر نیاز توضیح داد: از نظر من یک سوم این میزان ظرفیت جذب مازاد بر نیاز است و سالیانه باید ۵ هزار دانشجوی دکتری جذب شوند البته با استفاده از طرح گسترش دوره‌های پسا دکتری و همین طور گسترش پذیرش دستیار پژوهشی در نهادهای علمی بخشی از این دانش آموختگان در نهادها پذیرش می‌شوند و بخشی هم باید در واحدهای تحقیق و توسعه سازمان‌ها و نهادهای بزرگ جذب شوند و تولید کننده باشند .  

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: این شرکت‌ها باید نهادهای تحقیق و توسعه قوی داشته باشند و دانش آموختگان باید جذب این حوزه‌ها بشوند.  

رحیمی توضیح داد: دانش آموخته دوره دکتری که تدوین رساله‌ای دو سال زمان گذاشته و تحقیقات وسیع انجام داده، آمادگی این را دارد که در مراکز تحقیق و توسعه فعالیت کند.

معاون وزیر علوم توضیح داد: باید به این شیوه ظرفیت جذب دانش آموختگان دوره دکتری را بالا ببریم.  یکی از مهمترین اهداف طرح آمایش آموزش عالی ارتقای کیفی و محدود سازی رشد کمی دانشگاه هاست.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: در دهه های گذشته آموزش عالی به اندازه کافی رشد کمی پیدا کرد و این رشد در برخی مواقع آنقدر زیاد بود که حتی برخی واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور  را تجمیع کرده ایم. 

رحیمی شعرباف ادامه داد: علت تجمع برخی واحدهای دانشگاهی و توقف رشد کمی به این دلیل بود که نیاز کشور در این حد نیست و به همین دلیل زمینه‌ای فراهم کردیم که ارتقای کیفی آموزش عالی بیشتر  شود.  

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    36 8
    اصولاً مدرک دکترا به یک طنز تلخ تبدیل شده. خیلی از این دکترها اندازه یک کارشناس هم توانایی برنامه ریزی و اجرا در حیطه تخصصی خود را ندارند.
    • ۳۲۱ IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      1 2
      از فردا برای استخدام آبدارچی مدرک دکترا میطلبند البته با عرض پوزش از دکترهای باسواد نابغه، امیدوارم سوءتفاهم نشه
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      1 2
      موافقم
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    27 11
    یکسری افراد کوتاه بین فقط چون قدرت جذب ندارند میگن دانشجوی دکتری نگیریم ، دقیقا مثل خائنین کاهش جمعیت ، که الان مشکل جمعیتی پیدا میکنیم ، بجای اون برو پارک های علم وفناوری را گسترش بده تا افراد مستعد داخل کشور در داخل بمانند نه اینکه بروند خارج و همانجا درس بخوانند وهم همانجا چند سال بعد بمانند و بعد بگویی فرار مغز ها ، بگویید جمعیت کم شده ، افراد مستعد کم هستند ، همسایه ها بیایید ایران سرمایگذاری مادی و نسلی بکنید ، خاک بر سر این افراد
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      7 1
      لازم نکرده همسایه ها بیان سرمایه گذاری نسلی کنن ،همون هایی هم که هستن زیادن.تز کارشناسی شده نده اگر ایرانی هستی.
  • رز IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    22 6
    شانس ما که امسال کنکور دادیم مدام دارن میگن جذب دکتری کمتر بشه. خب عزیز من چرا سالی ۴۰ تا دانشجوی دکتری توی هر دانشگاه آزاد پذیرش می کنید؟ کل جامعه ی علمی کشور رو دانشگاه های آزاد زیر سوال بردن . نمیخوام بگم این عزیزان سطح سوادشون پایینه.خیر . تعداد پذیرفته شده هاشون هر سال زیادتر میشه و کار به اینجا می کشه .کلی هزینه پرداخت می کنند و در آخر هم مدرکشون اعتبار چندانی نداره در جامعه ی علمی . این تضادها رو رفع کنید اگر واقعا عقل کل هستید.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 7
    بگیرید. هر خانواده باید حداقل یک دکتر داشته باشد.
  • سینا US ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    7 8
    کشور ۸۵میلیونی همشونم دکترا داشته باشن بازم کمه هرچی سطح تحصیلات مردم بالاتر اگاهی مردم بالاتر دیگه شما رو قبول نمیکنن
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      3 3
      اتفاقا به نظر من قشر دانشجو، جزء اقشار بی شعور جامعه به حساب میاد
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    6 1
    سلام از همین مسولین وزارت علوم سوال کنید چطوری دکتری گرفتن خیلی ها متاسفانه اصلا از طریق کنکور پذیرفته نشدند
  • عباس IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 4
    نیاز ینی چه؟! شاخص تون اگه استخدام هست که اکثرا متقاضیان این مقطع کارمند هستن و نیاز به شغل ندارن و برای ارتقای شغلی یا کلاس اجتماعی میخونن پس باید این مسأله هم دیده بشه .مسأله مهم دیگر نص قانون اساسی راجع به تحصیل منعی ندارد و کسی نمی‌تواند به هیچ بهانه ای قانون اساسی رو نقض کنه پس ایجاد محدودیت خلاف است
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    5 4
    چرا از محدود کردن دکترای سهمیه ای صحبتی نمیشه . گرفتن دکتری بدون سهمیه که خیلی سخته . ۲۰ سهمیه گذاشتید . من که ۴ سال بدون سهمیه امتحان می دم قبول نمیشم . نکته جای دیگر است
  • سیما IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 4
    جذب دانشجو در مقطع ارشد و دکتری باید فقط مختص دانشگاه های تراز بالا و دولتی باشه نه دانشگاه های شبانه و آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور اگه این دانشگاهها حداقل در مقاطع تحصیلات تکمیلی جمع شوند سطح علمی این مقاطع بالاتر میره
    • امیر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      2 2
      دوست عزیز، کنکور به عنوان یک روش ارزیابی برای پذیرش، خودش دارای مشکل هست. افرادی هستند که از حافظه خوبی برخوردار نیستند و در کنکور شکست میخورن، اما دارای توان تحلیل و تولید اطلاعات بالایی هستن، اما بخاطر همین مشکل کنکور که غیر منطقی هست برای پایه ای مثل مقطع دکتری، از تحصیل باز میمونن، و به اجبار به دانشگاه هایی با سطح علمی پایین تر میرن. بی زحمت اول مشکل رو درست ببینید و تحلیل کنید، بعد درباره سطح علمی صحبت کنید. برنامه ریزی و اداره کشور مشکل داره، سطح علمی دانشگاه ها رو چرا بهانه میکنید.
  • حسین IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 3
    راستشو بگیم کشور به دانش آموخته دکترا اینقدر نیاز ندارد اما چرا، بعضی نهادهای دولتی و غیردولتی به پول حاصل از توسعه رشته بویژه در مقطع دکترا در دانشگاهشون نیاز دارند!!! متاسفانه دانشگاه های دولتی از آن ابزاری اقتصادی نه علمی، برای جذب سرانه اعتبار از بیت المال و یا در پردیسهاشون ابزار کسب درآمد از شهریه دکترا نگاه می کنند و دانشگاه های غیردولتی هم در حسابی جدا چون از دولت یا بیت المال بودجه نمی گیرند مجبورند با ایجاد مقطع دکترا امرار معاش کنند که بهتر بود حکومت حداقل سرانه ای ۲۰درصد بودجه دانشگاه های دولتی به آنها می دادند(عدالت آموزشی ایجاب می کنه چون اونها هم از این مملکتند) در مقابل بشدت بر دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد و پیام نور و علمی- کاربردی مدیریت کیفی می کردند بدین ترتیب آینده علمی مملکت اینجوری بسوی ناکجاآباد نمی رفت!!!
  • engineer IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 0
    اقای معاون لطفا یحرفی بزن منظور از حد نیاز چیه یعنی کسای که میخان وارد دکترا بشن نتون. یعنی در رشته ای که 300 مفر هک ازاد و هر سراسری دانشجو میپذیرن اضافه هست از 4 هزار نفر
  • engineer IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 0
    اقای معاون لطفا یحرفی بزن منظور از حد نیاز چیه یعنی کسای که میخان وارد دکترا بشن نتون. یعنی در رشته ای که 300 مفر هک ازاد و هر سراسری دانشجو میپذیرن اضافه هست از 4 هزار نفر
  • موسی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    4 3
    با سلام،آره جذب دکتری در ایران خیلی زیاد هست البته نه در دانشگاه‌های دولتی بلکه در دانشگاه آزاد ظرفیت دکتری دریک رشته خاص در دانشگاه آزاد ۴۰ نفر و در مقابل آن در دولتی ۱ نفر در دوسال پذیرش این بی عدالتی و بی سوادی را دارند ترویج می کنند. نباید دکتری را پول پذیرش کنند واقعادانشگاه آزاد بی انصافی و کاملا ضالمانه می باشد این همه پذیرش در هر سال در دو نوبت پذیرش دارند و در دانشگاه دولتی مثل تهران در رشته عمران در دوسال ۱ نفر پذیرش دارند و در مقابل آن یک دانشگاه در سطح بخش و یا شهرستان کوچک ظرفیت دکتری ۵۰ نفر می باشد . کسی نیست بگه این همه بی سوادها دکتری آزاد و پولی کجا، جا می شوند.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    6 1
    چرا اغلب برای مقابله با مشکل از روش حذف استفاده می کنید!؟ به جای اینکه شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی رو مهیا کنید برای جذب افراد تحصیل ‌کرده د دادری درجات علمی بالا، چون نمی تونین این شرایط رو فراهم کنید، صورت مسئله رو پاک می کنید!
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    2 0
    مخالفم
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    1 0
    جذب دکترا در دانشگاههای آزاد رو کم کنید
  • علی IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 0
    چون هدف آموزش نیست پول درآوردن دانشگاهها بخصوص دانشگاه آزاد که سیاست اون اینه ناراضی فردا بهتر از امروزه حالا پولشو دربیاره بعد هرچی شد بشه