۱ نفر
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
آمریکا از سودان غرامت گرفت

ایرنا نوشت:واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان غرامت قربانیان حمله ۱۹۹میلادی به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا و ناو یو اس اس کول در سال ۲۰۰۰ و همچنین کشته شدن جان گرانویل کارمند این وزارتخانه در سال ۲۰۰۸، از سودان دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با تائید دریافت این مبلغ برای پرداخت به بازماندگان قربانیان این حوادث، گفت: با پشت سرگذاشتن این روند دشوار و پرچالش، می توان فصل تازه ای در روابط ایالات متحده و سودان گشود.

آمریکا اواخر سال گذشته میلادی سودان را پس از دهه‌ها از فهرست تروریسم خارج کرد. دولت عمر البشیر رئیس جمهوری برکنار شده سودان در سال ۲۰۱۹ متهم بود که پناهگاه گروه‌های تندرو است.

ناوشکن «وینستون چرچیل» آمریکا حامل ۳۰۰ تفنگدار دریایی روز ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ پس از حدود ۳۰ سال در ساحل غربی سودان،  مشرف به دریای سرخ، یک روز پس از ناوچه روس، پهلو گرفت.

پهلوگرفتن دو کشتی جنگی آمریکایی و روسی بیانگر میزان رقابت برای نفوذ در سودان است، کشوری که در منطقه میان شاخ آفریقا، خلیج فارس و شمال آفریقا واقع شده و از هنگام سرنگونی بشیر،  پرتنش است.

اواخر ماه ژانویه شماری از فرماندهان آمریکا در آفریقا به سودان رفتند و با مسئولان دولت خارطوم ایجاد روابط نظامی در آینده را بررسی کردند.

رسانه های روسیه گزارش دادند که خدمه ناوچه "دریاسالار گریگوروویچ" ناوگان دریای سیاه از بندر سودان بازدید کردند و در این بندر با توافق فدراسیون روسیه و جمهوری سودان، یک نقطه پشتیبانی تدارکاتی برای نیروی دریایی روسیه ایجاد می شود. روسیه به دنبال احداث یک پایگاه دریایی با ظرفیت پهلوگرفتن کشتی‌های هسته‌ای است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =