ابوترابی: ۳ میلیون سرباز فراری داریم / با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی نظام راه انداخته‌ایم

اعتمادآنلاین نوشت: طراح طرح اصلاح قانون سربازی در مجلس یازدهم می‌گوید با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی نظام راه انداخته‌ایم. به گفته او، به خاطر قوانین فعلی سه میلیون جوان با عنوان سرباز فراری و غایب، مجرم تلقی می‌شوند.

در ماه‌های اخیر برخی از فعالان توییتری با انتشار سلسله‌مطالبی با هشتگ مشترک «از سربازی بگو» از اجباری بودن خدمت ۲ساله وظیفه انتقاد و روایت‌های شخصی خود را از تاثیر سربازی اجباری بر زندگی‌هایشان بازگو کردند. به موازات این جنبش توییتری مجلس یازدهم نیز طرحی در این زمینه در دستور کار خود داشت. حالا در آغاز سال ۱۴۰۰ این موج شدت بیشتری گرفته و حذف سربازی اجباری به نمونه‌ای از الزامات تحقق شعار مانع‌زدایی سال جدید تعبیر شده است.

ابوالفضل ابوترابی، طراح «طرح اصلاح قانون سربازی» در مجلس یازدهم،درباره دلایل طراحی و پیگیری چنین طرحی در مجلس گفت: سربازی در این طرح دارای پنج رکن است؛ رکن اول نیاز به تامین امنیت است بنابراین در رکن اول برطرف کردن نیاز نیروهای مسلح جزو ضروریات است و در این طرح این مساله در نظر گرفته شده که نیروی مازاد بر نیاز نیروهای مسلح اجباری برای سربازی رفتن ندارد.

او در این باره تشریح کرد: نیروهای مسلح بر اساس نیاز خود از صفر تا مثبت ۱۰۰ و از صفر تا منفی ۱۰۰ رتبه‌بندی می‌کنند و به هر نفر یک نمره می‌دهند و خود ستاد کل آمار مسئولان را در دست دارد و بر اساس نیاز خود مبنی بر زیر دیپلم، بالای دیپلم، کارشناسی، مهندس و پزشک، و همچنین مطابق سن نمره‌بندی می‌کند.

ابوترابی با تاکید بر این مساله که جذب سرباز بر اساس نیاز صورت می‌گیرد افزود: رکن دوم طرح مزبور این است که سرباز باید همانند نیروهای مسلح حقوق دریافت کند بنابراین بعد از جذب سرباز این نیروها ۹۰ درصد یک حقوق کامل را دریافت می‌کنند.

او درباره منابع مالی این طرح برای پرداخت حقوق به سربازان جذب‌شده گفت: این منابع مالی به این شرح پرداخت می‌شود که گروه‌هایی که سربازی نیامده‌اند باید مالیات بر امنیت را بر اساس جدول خدماتی که تنظیم شده، تا سن ۵۰ سالگی پرداخت کنند.

طراح طرح سرباز حرفه‌ای چهارمین رکن این طرح را افزایش مدت‌زمان سربازی از ۲ سال به ۵ سال برشمرد و توضیح داد: بعد از ۲ سال اجباری، سه سال بعدی اختیاری است و با تشخیص و الزام نیاز فرمانده یگان در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ یعنی با این طرح به سمت سربازی حرفه‌ای و اختیاری می‌رویم که این مساله اختیاری بودن پنجمین رکن طرح است.

به عقیده ابوترابی، بر اساس نیاز روز جامعه باید به سمت سرباز حرفه‌ای رفت: امروز جنگ‌ها تجهیزات‌محور و گران‌قیمت هستند، لذا هرچه آموزش نیروهای ما بیشتر باشد در میدان عمل خروجی بهتری خواهیم داشت.

او توضیح داد: در حال حاضر با توجه به وضعیت ناامنی‌های مختلف کشور سالانه به حدود ۴۰۰ هزار سرباز نیاز دارد و در طرح ما در صورت افزایش مدت سربازی از ۲ سال به ۵ سال، نیاز سالانه کشور به ۸۰ هزار نفر در سال می‌رسد.

ابوترابی گفت: به دنبال این شیوه سربازی، استخدامی‌های دولت باید از بین افرادی انتخاب شوند که پنج سال را گذرانده‌اند. در گام بعدی به دنبال این هستیم که استخدام‌های دولت از میان گروهی که پنج سال سربازی را به صورت اختیاری دیده‌اند باشد.

در شرایط فعلی با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی نظام راه انداخته‌ایم

ابوترابی با اشاره به قدمت ۱۰۴ساله قانون سربازی از زمان رضاخان تا امروز توضیح داد: از زمان رضاخان قانون سربازی ۲ساله اجباری برقرار است در حالی که قانون باید بر اساس نیاز روز جامعه تغییر کند و در شرایط فعلی به واقع با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته‌ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان سربازی است و این مساله خود ضرورت تغییر در قانون سربازی را بیشتر می‌کند.

تنها ۱۸ کشور در دنیا سربازی اجباری ۲ساله دارد

ابوترابی در تشریح قوانین سربازی در نقاط مختلف دنیا گفت: در دنیا ۲۸ کشور قانون سربازی اجباری دارند و از این کشورها تنها ۱۸ کشور سربازی اجباری بیش از یک سال دارند که ایران نیز در این زمره است.

۳ میلیون جوان را با قانون فعلی سرباز فراری و مجرم کرده‌ایم

طراح طرح اصلاح قانون سربازی در مجلس یازدهم در آخر گفت: اکنون با قانون فعلی سه میلیون غایب و سرباز فراری داریم و جوانان را مجرم کرده‌ایم؛ در جامعه‌ای که قانون منطبق بر واقعیت نباشد شهروندان مجرم تلقی می‌شوند، به همین خاطر قانون سربازی فعلی نیازمند تغییر بنیادی است.

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا NL ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    من خودم ۷ ساله که فراریم از سربازی سرمو بزنن بکشن منو کل حسابامم مسدود کنن نهایت بی رحمی رو بکنن من پامو سربازی نمیزارم و نسل سوخته میشم یاعلی
  • TR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    خواهشا دست به هیچ قانونی نزنین میاین ابروش رو درست کنین چشمش هم کور میکنین اخه این اصلاح قانون سربازیه مثلا یا استعمار آدمها ؟
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    261 7
    خدمت سربازی باید استخدامی و تخصصی با بنیه بدنی بالا باشد نه منفعت طلبی.
  • ممد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    کاملا خوب است اما مالیات رو از اونایی که سربازی نمیرن دائمی کنید ...
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    واقعا پیشنهاددرست وبجاومنطقی است بایدنمایندگان محترم مردم درمجلس به این رای مثبت داده وتصویب بشه
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    265 9
    خدا کنه جمع بشه سربازی غیر تلف کردن وقت هیچ چیز نداره
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    بسیار منطقی وبه نفع جامعه است
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    پس کی قراره از مرزها و کشور دفاع کنه ودر یک جنگ سریع جطور میخواهید سرباز گیری کنید ،زمزمه های اول انقلاب شنیده میشه که میگفتن ارتش رامنحل کنید،خیانت دیگری درپس پرده هست!؟؟
  • سید عبدالمتین حسینی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    جوانیمو ب خاطر قوانین شما تلف نمی کنم
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    181 5
    تخصص ومهارت حرف اول را می‌زند نه لشکرهای عددی بهتر است از ریشه فکر اساسی کرد و از تجارب اساتید اهل فن بهره برد تجربه ستون علم است
  • DE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    237 7
    خواهشا خدمت سربازی و اختیاری کنید ممنون
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    47 13
    اگر این موضوع رو یه مجلس اصلاح طلب مطرح میکرد علمای حوزه و دلواپسا دادشون در میومد که آیا مشکل ما سربازی اجباری جوانان است؟ بنظرم مشکل فرهنگی کشور باید از ریشه حل بشه چه سربازی چه دوچرخه چه حجاب چه استادیوم
  • کورش IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    68 5
    احسنت،بعد از انقلاب،این یک انقلاب دیگر است...
  • صادق IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    94 4
    انشالله فقط حرف نباشه. توی این چند سال فقط حرف و وعده شنیدیم.
  • مهدی رنجبر IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    202 4
    به جای خدمت سربازی اجباری یکسری نیروجذب کنیدباپیش شرط این که فقط در مناطق مرزی و مناطق حساس خدمت کنند باحقوق خوب البته نیروی زبده باشند و نیازی به جذب سرباز نداشته باشیدشمابه جای گرفتن دومیلیون سربازی حال و بدون انگیزه 100یا200هزارنیروی علاقه مندودائمی جذب کنیدهمان پول دومیلیون سرباز رابه اینا بدید والسلام
  • محمود IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    اجباری نباشه کی میره سربازی برادر من!!
  • احمد IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    19 55
    جناب آقای ابوترابی به اصل موضوع نپرداخته اند وآن این است که درمملکت مافعلا مسئله اشتغال به یک بحران تبدیل شده که یکی از دلائل نرفتن جوان ها نبودن اشتغال است وقتی جوانی برای آینده خود شغلی رامتصور نیست بنابراین انگیزه نرفتن به سربازی دراو قوی میشود امیدوارم آقای ابوترابی به این موضوع توجه بفرمایند
  • جواد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    181 6
    ممنون از دکتر عزیز که پیگیر طرح اصلاح سربازی هست که با این طرح تکلیف ۳ میلیون جوان غایب و فراری مشخص میشه
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    سربازی =بردگی
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    189 9
    قانون سربازی باید اصلاح شود، افرادی که سالها درس خوندن و عمرشون در راه کسب دانش در دانشگاها صرف کردن مقاطع ارشد و دکترا، اینها بخواهن دوسال سربازی هم بروند دیگر وقتی برای ورود به َشغل ها و تشکیل خانواده ندارند.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    143 5
    متاسف هستم .که هیچی درست نیست.هر موضوع در کشور یک مشکلی دارد.سرباز میبرید .حداقل حقوق را هم نمیدید.فقط سعی میکنید کمترین را تا جائی که میتوانید پرداخت کنید.وبیشترین استفاده را ببرید.
  • ناشناس IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    59 9
    چه دم انتخابات که میشه یهو زندگی مردم و جوانان مهم میشه برای آقایون.
  • کارمنددولت بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    183 5
    سلام قانون اجباری خدمت سربازی بایدکلا بساطش درمملکت ایران برچیده شودماکه دوسال بخدمت اجباری رفتیم اززندگی عقب افتاده ایم وپولش را به سازمان تامین جهت افزایش خدمت دادیم وبجای مالیات تا سن۵۰سالگی پول دوسال رابگیرید فرزندانمان بخاطر خدمت اجباری سربازی ونداشتن شغل مناسب ونگران سربازی وشغل ازدواج نمیکنند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    83 9
    انتخابات نزدیک است!
  • مجید IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    6 134
    اقای عزیز جون عزیزت دست بردار واقعا این طرح وبرنامه ریزیش فکر کردی تو این زمونه جواب میده نه اقای محترم گذشت دهه شصت واون جوونای چشم بسته بیگناه دست خالی ۸سال جلوی دشمن ایستادن خون دادن مدت زیادیه که این طرح استخدامی بین سه نیروی ویژه کشور هست خصوصا نیروی انتظامی طرح استخدامی پیمانی ۵ساله و۳۰ساله داشت اون تعدادی که دهه هفتاد تو این طرح ها ازمون گزینش شدن چند نفرشون استخدام شدن از بین صد نفر مثال که خودم هم بودن ۵نفر گزینش میشدن بقیه ....الان که دهه شصت وهفتاد نبست واون جوونا نیستن
  • حسینی IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    168 4
    ان شاالله که سربازی اجباری حذف بشه با کمک مسئولین ،خانواده ها و جوان ها از این معضل خلاس بشن
  • محسن IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    38 8
    حالا که سن جامعه رو به پیری هستش و نرخ موالید پسر در جامعه کمتر از دختر است باید برای سربازی دختران فکری کنید والا حدود ده سال آینده دوباره باید قانون سربازی رو اصلاح کنید در ضمن نیروی انتظامی نشان داده که می شود از بانوان در عرضه نظامی استفاده کرد و حقوق برابر که خود بانوان مدعی هستن به اجرا گذاشت.
  • محمدرضا حبیبی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    10 32
    یک پیشنهاد دارم مدت سربازی یک سال اجباری شود و تا پنج سال اختیاری با حقوق که باعث جلوگیری از فرار خیلیها میشود
  • محمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    151 2
    طرح بسیار عالی هست و حداقل یک راهی برای حل مشکل غایبین ارائه شده که اکثرا از قشر ضعیف جامعه هستن،نمیشه این جمعیت عظیم رو براشون هیچ برنامه ای نداشت
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    151 9
    من ک ۱۵ سال پیش گفتم وقتی رفتم سربازی واقعاعمر ملتا تلف کردن لعنت
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    159 3
    سربازی اجباری محکوم است
  • ناشناس IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    7 149
    با سلام نماینده محترم کمی در رسانه های اینترنتی جستجو کنند متوجه میشوند که 67 کشور دارای سربازی اجباری هستند صرف نظر از میزان مدت سربازی. به نظر میرسد سخنان نماینده محترم گل به خودی هست اگر ایشان باور دارند که مدت سربازی و نحوه ان نیاز به تعدیل دارد بدون هوچی گری و جنجال در مجلس حل و فصل نمایند .تشکر
  • مرتضی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    9 141
    این سه میلیون بیشتر شأن فرزندان مسولین هستند و یا در خارج کشور هستند حتما این را می دانید که سربازی اگر قانون را عوض کنید و بخواهید حقوق بدهید حتما بچه های فقرا فقط میآیند و سربازی می کنند و شما هم که پر رو هستید حتما حقوقی هم به آنها نخواهید داد تا دو سال بگذرد شما اگر مدیر بودید که سه میلیون فرار نمی کردند مجلس فعلی برای فرزندان خودشان این میله را مطرح می کنند و فرزندان مسولین در خارج غیر از این نیست...دیگه بسه اینقدر ملت را رنگ نکنید...
  • ناهید IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    سربازی اختیاری باشه حتما بهتراست
  • مصطفی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    53 7
    واقعا حرفاش درسته خدا کنه مسئولین پیگیر این مسئله باشن
  • سلیمان IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    27 4
    جناب ابو ترابی داستان سرایی نمیخواد وقتی جوانی بخدمت میره بعداز تمام کردن خدمت یک گشایشی در کار داشته باشد وقتی خدمتش تمام میشه شما را بخیر مارا بسلامت این دیگه نشد نتیجه اش این میشه جوانان هیچ اشتیاقی نشون نمیدند البته این گوشه اش مطلب زیاد است بگذریم
  • علیرضا IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    6 25
    سلام .به جای سرباز .لیسانس وکارشناس در تمام رشته ها دانشگاه استخدام کنند و کارها را به بخش خصوصی تحویل ندهند .تا درآمدی برای نظام و شغلی در کشور ایجاد شود.و مشکل بی کاری حل شود.