عربستان: ثبات در منطقه با همکاری ایران محقق می‌شود/ باید در مذاکرات هسته‌ای ایران حضور داشته باشیم

ایرنا نوشت:وزیر امور خارجه عربستان گفت که برنامه چشم انداز اصلاحات اقتصادی و برقراری ثبات و آرامش در منطقه و عربستان تنها با همکاری تهران محقق خواهد شد چرا که ایران بخشی از منطقه هست و خواهد بود.

فیصل بن فرحان در گفت وگو با شبکه سی ان ان گفت که ما در پادشاهی سعودی دوست داریم بر آرزوها و برنامه چشم انداز اصلاحات اقتصادی و آسایش مستمر شهروندان سعودی متمرکز باشیم و این طبعا تنها از طریق همکاری با ایران و برقراری آرامش و ثبات در منطقه تقویت می شود.

او در عین حال به تکرار خواسته کشورش  برای حضور در مذاکرات احتمالی ایران و غرب پرداخت و در پاسخ به سوالی در باره از سرگیری مذاکرات با ایران در خصوص برنامه همه جانبه مشترک با ایران و مشارکت سعودی در این مذاکرات گفت که کاملا منطقی است که سعودی بخشی از مذاکرات و گفت وگوها باشد.

این ادعای برخی کشورهای عربی برای حضور در مذاکرات احتمالی در حالی است که تهران همواره افزایش شمار کشورهایی که در توافق هسته ای شرکت داشته اند را بر خلاف روح حاکم بر این توافق دانسته و با آن صراحتا مخالفت کرده است .

از نگاه جمهوری اسلامی ایران تعمیم دادن این مذاکرات به سایر مسایل مانند بحث های موشکی و حقوق بشری هم غیر قابل قبول است.

درخواست حضور در مذاکرات از سوی برخی حکام عربی پیش از توافق سال ۲۰۱۵ برجام هم مطرح شده بود که از سوی تهران و ۵+۱ با بی توجهی روبرو شد.

مبنای این درخواست هم این است که این کشورها تهران را به فعالیت هسته ای غیر صلح آمیز متهم می کنند و مدعی هستند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است ، در حالیکه بالاترین مرجع دینی و سیاسی کشور تولید و استفاده از این سلاح را حرام اعلام کرده اند.

با این وجود شاهزاده سعودی در گفت وگو با سی ان ان دوباره به این ریسمان پوسیده چنگ زد و گفت: اجازه بدهید واضح بگویم ایران مسلح هسته ای بزرگترین خطر برای کشورهای منطقه است بنابر این کاملا طبیعی است که سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید بخشی از مناقشه و بخشی از گفت وگو باشند.

بن فرحان که کشورش طی سالهای گذشته نتوانسته است اروپا و حتی امریکای ترامپ را با خواسته های خود هماهنگ کند و توافق آنها را به دست آورد ، گفت:ما از شرکای آمریکایی و اروپایی خود می شنویم که نگرانی کشورهای منطقه را درک می کنند بنابر این باید نقشی در مذاکرات و مناقشات داشته باشیم.

وزیر خارجه سعودی افزود:الان در حال مذاکره با شرکای بین المللی در باره نقش ما و چگونگی بیان نگرانی های خود در مذاکرات هستیم و معتقدیم که باید در پشت میز مذاکرات باشیم زیرا ما با بیشترین تهدید مواجه هستیم.

وی اضافه کرد:ایران بارها و مکرر به گفت وگو با کشورهای همسایه در باره امنیت منطقه تاکید کرده است؛ آیا پرونده هسته ای یک مسئله امنیتی منطقه نیست؟

بن فرحان گفت:اگر ایران خواستار مذاکره با ما است ، مشکلی نیست اما معتقدیم که این گفت وگو باید بخشی از مناقشات و برنامه کار همه جانبه و مشترک باشد که می تواند درآینده تا حد زیادی به کاهش نگرانی ها منجر شود.

وزیر خارجه سعودی افزود:اگر پشت میز مذاکره قرار بگیریم امیدواریم که ببینیم ایران به توافق بر سر رفع نگرانی های ما بازمی گردد و این گفت وگو می تواند در باره کوتاهی های در برنامه کاری همه جانبه و مشترک گذشته وهمچنین در باره ثبات منطقه و موشک های بالستیک و مسائل دیگر باشد.
 

فرافکنی برای فرار از شکست در یمن

مجری سی ان ان مسیر سوال ها را به سمت تحولات یمن برد و از وزیر خارجه عربستان در این خصوص سوال کرد.

فیصل بن فرحان که کشورش در شش سال گذشته نتوانسته است با وجود ایجاد ائتلافی از کشورهای غربی و عربی مردم یمن را به زانو در آورد در این موضوع هم فرافکنی کرد و شکست نظام ال سعود در یمن را به گردن ایران انداخت و گفت که حمایت تهران از حوثی ها از جمله درخصوص موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین کاملا ایرانی بسیار گسترده و مهم است و تا همین الان به عبور بیش از ۴۰۰ هواپیمای بدون سرنشین از مرزهای یمن و عربستان و زدن اهدافی در عربستان مانند مخازن سوخت و فرودگاه ها منجر شده است.

بن فرحان ادعا کرد که اگر کمک های ایران و مستشاران ایرانی نبود حوثی ها نمی توانستند این حملات را انجام دهند.

وزیر خارجه سعودی در پاسخ به این سوال که عربستان ، امارات و اسرائیل از آمریکا خواستار معامله جدیدی با ایران و جلوگیری از برنامه موشک بالستیکی و حمایت های ایران از همه گروه های مورد حمایت آن در منطقه نه فقط یمن هستند، آیا ایران با این شروط موافقت می کند؟ ، ادعا کرد: خواستار حل این مسائل هستیم زیرا مشاهده می کنیم موشک های بالستیک و تکنولوژی آن در اختیار حوثی ها گذاشته شده است و همچنین طرف های غیرحکومتی و نیروهای میلیشیا که منبع ناامنی در منطقه هستند، فعال می باشند.

وی با بیان اینکه همه این شرایط باعث ادامه بحران و تنش های احتمالی در منطقه  شده است، اضافه کرد: تنها راه ایجاد صلح و امنیت در منطقه پرداختن به این مسائل است و معتقدیم که ایران باید به امنیت و ثبات منطقه ملتزم باشد و از حمایت این گروه و طرف ها دست بردارد.

ادعای حمایت از این گروهها در حالی مطرح می شود که دولت سعودی طی یک دهه گذشته منبع اصلی تامین مالی گروههای تروریستی در عراق ، سوریه ، یمن و حتی برخی شرارت های صورت گرفته در مناطق مرزی ایران بوده است.

مجری برنام از فیصل بن فرحان پرسید : بعداز اعلام حمایت دولت بایدن از عربستان برای دفاع از خودش ، ساختار جدید امنیتی منطقه و اهمیت نقشی را که آمریکا باید بازی کند، چگونه ارزیابی می کنید؟ 

او گفت معتقدم امریکا نقش و مشارکت فعالی را در تضمین امنیت منطقه خواهد داشت اما تمایل داریم که نقشی بزرگتر را در تامین امنیت خود و منطقه بازی کنیم. آماده هستیم و تمایل داریم که گام هایی رو به جلو برداریم اما می خواهیم با شرکای بین المللی همکاری و هماهنگی کنیم و طبعا آمریکا در جایگاه اول قرار دارد.

ما بسیار خواستار شروع گفت و گوها هستیم زیرا می خواهیم نقشی بزرگتر را در امنیت منطقه بازی کنیم  ودر این مسیر گام برمی داریم.

سی ان ان پرسید :آیا تلاش می کنید در این مرحله به ایران نزدیک شوید؟

فیصل بن فرحان گفت که از ایران می خواهیم روش های خصمانه و فعالیت هایی را که به بی ثباتی در منطقه منجر می شود، متوقف کند. خب اگر ایران آماده اجرای اینها باشد ، همه درها نه فقط برای نزدیک شدن بلکه برای مشارکت و شراکت بازمی شود.

نمی توان نزدیک شد مگر اینکه این تهدیدهای بسیار خطرناک رفع شده باشند. برقراری ثبات و امنیت در منطقه از لبنان و سوریه تا عراق و یمن و فعالیت ها بین کشورهای منطقه از جمله پادشاهی سعودی میسر می شود.

اگر ایران از اقداماتش مانند مجهز کردن تروریست ها به تجهیزات ساخت بمب و مانند آن عقب نشینی کند و آماده باشد با کشورهای منطقه براساس احترام تعامل کند و دامنه نفوذش در منطقه را از کانال های طبیعی و کشورها و دولت ها تقویت کند، اینها چیزهایی است که می توانیم آرزو کنیم و دوست داریم ببینیم زیرا در نهایت ایران بخشی از منطقه است و بخشی از منطقه خواهد بود.

ما در پادشاهی سعودی دوست داریم بر آرزوها و برنامه چشم انداز اصلاحات اقتصادی و آسایش مستمر شهروندان سعودی متمرکز باشیم و این میسر نیست مگر آنکه منطقه ثبات و امنیت داشته باشد و با ایران همکاری داشته باشیم، در غیر این صورت هیچ کاری نمی توانیم بکنیم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1501009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    واقعا ناف این عربستانی‌ها با دروغ دغل بریده شده .خودشون داعش را بلای جون مردم منطقه بوجود آوردند هنوز هم تروریست پرورش میدند ای لعنت خدا بر شما کافرها ی ی
  • هادی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    عربستان کی باشه ک بخواد خودشو ب برجام و مذاکره اضافه کنه ایران داره از مردم بدبخت یمن و سوریه حمایت میکنه نه تروریست ولی خود عربستانه که داره ب داعش و همه تروریستها کمک میکنه ایران باید خیلی جدی تر با عربستان برخورد کنه تمام
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    33 1
    توهم زدی. هیچ بایدی تو کار ما ایرانی ها نیست. اگر تو بخوای بیای چرا پاکستان نیاد؟ چرا عراق نیاد؟ چرا این نیاد و چرا اون نیاد؟ حرف بیخود می زنی.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    30 1
    توکه عددی نیستی فقط یک گاو شیر ده هستی بروشیرتو بده جنایتکار تا خشک نشده نوبت تو هم میرسه
  • عباس IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    عربستان‌فعلا‌برود‌فکری‌بحال‌ارامکو‌کند‌ شکرزیادی‌نخوردکه‌درمزاکرات‌ایران‌حضور داشته‌باشد ایران‌برای‌سما‌نیازبه‌سلاح‌هسته‌ای‌ندارد‌کل‌کشورهای‌عربی بابیست‌موشک بالستیک به‌عهدقجربرمیگردند. لقمه‌زیاداز دهانتان‌برندارید
  • خلیلی ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    ثبات چگونه با ایران محقق میشود؟ جناب وزیر آیا ما در سوریه جنگ براه انداختیم؟ آیا ما سوریه را تحریک به آشوب بر علیه پرزیدنت بشار نمودیم؟ آیا ما داعش را برا توسعه خلق کردیم؟ ایا ما القاعده را و طالبان را در افغانستان و پاکستان راه انداختیم؟ شما بفرمایید کدام کار را ما کردیم تا بگوییم شما درست میفرمایید. در حمله صدام به شما آیا ما چرود کردیم؟ در حالیکه در جنگ ما با عراق کا اعراب امریکا و اروپا پشت صدام بودند و از هر کمکی که توانستند دریغ نکردند. ایا ما شهروندان شما را کشتیم یا شما زائران ما را قتل عام کردید؟ پس یاوه سرایی را تمام کنید لطفا و عاقلانه رفتار کنید نه مثل قبایل وحشی. زمان وحشی شدن پایان یافته است.
  • داریوش IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    عربستان دروغ میگوید او فقط قصد دارد با حضور خود در مذاکرات قدرت خود را به رخ بکشاند
  • وحید IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    1 0
    خوشم میاد الان دیگه افتادی به غلط کردن ، یادته چند وقت پیش همش رجزخوانی و کور کوری میامدی ، بار آخرت باشه با ایرانیان در بیفتی
  • حکمت بهمنی 8322 IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    ایران زیربارحملههای عراق ازطرف آمریکا وغرب قرارگرفته هشت سال جنگ رابرماتحمیل کردند حالا عربستان اسراعیل آمریکا نميتوانند بگویندچراموشک میسازید چراهمه ای اتم درست میکنیددرهشت سال جنگ هرچه ضربه دیدیم تلافی میکنیم
  • حسن IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    آخه بگو شما در حد ایران هستید که برای ایرانی جماعت شاخ وشونه میکشید
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    26 1
    عربستان کجای نقشه ای .اگر پیدات کردیم باشه برای برجام خبرت می کنیم یارو رو تو ده راه نمی دادند سراغ خونه کدخدا رو می گرفت
  • محمد IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    خوشم میاد که فهمیدین کاری از دست اربابهاتون برنمیاد حالا اومدین برا پاچه خواری
  • عبداله IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    راست میگه اگه نباشه کی میخواد چایی بیاره؟
  • حبیب IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام عزیزان در روابط بین المللی تنها داشتن قدرت منجر به احتر م دیگران میشود نه حسن نیت هر کشوری بدنبال منافع خود است و این حاصل نمی شود مگر با تعامل با دیگران و داشتن قدرت جهت ایجاد احترام و ...... من اولین باره که چنین سخنان نرم و ملایم از یک مقام سعودی میشنوم علت آن هم قدرت ایران و افزایش آن بدلیل اتمام دوران دولت سازشکار روحانی (چون رقبا اهل سازش و دوستی نیستند ) و از طرفی احتمال تشکیل قوای سه گانه و همدل (مبارز. مقتدر. و فارغ از باج دهی و....... ) ان شاءالله در انتخابات آتی می باشد . از طرفی ایجاد ضلع قوی ایران . چین . روسیه و ..... باعث وحشت وونها شده عربستان بدنبال عادی سازی ظاهری روابط و حضور در مذاکرات و به رسمیت شناخته شدن و نقش منطقه ای که مطمینا اگر حضور یابد متاسفانه تاثیرات منفی بر مذاکرات احتمالی خواهد گذاشت . ایران باید مقتدر ادامه دهد درود بر رهبر . سلام بر احمدی نژاد یا هر دولت مقتدر آینده
  • ابراهیم IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    خاطر جمع باشید وصیت امام خمینی رحمه الله علیه و آله و سلم تحقق خواهد یافت وان روز نزدیک است لعنت به آل سعود ولعنت به غاصبین حق مولا علی.
  • امیر IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو خر اینا تا دیروز همش میگفتن ایران عامل شرارت هستش.ایران تروریست هست. وغیره.... الان که انصار الله برای دفاع از خودش پوزه اینا رو داره به خاک میماله افتادن به دست و پای ایران که واسطه بشه برای حمله نکردن انصار الله. البته این هم فیلمشونه اینا باید تاوان چندین هزار کودک و زن و سالخورده کشته شده یمن رو بدن رحم به اینها عذاب خدارو نازل میکنه .اینها سربازان شیطان هستن چوب بخورن به دریوزگی میفتن همینکه یک درصد حس کنن چوب بالاسرشون نیست پاچه میگیرن
  • کارن IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    بله عربستان اف 35 داشته باشد و ایران موشک نداشته باشد...وقتی خودمان را بی جهت با آمریکا در می اندازیم کسانی مثل اسراییل و عربستان هم برای ما شیر می شوند..
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    20 1
    غلط اضافی ممنوع
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    1 0
    دوکلمه‌از‌مادر‌‌عروس‌
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    اصلا در حدی نیستی که بخوای نظر بدی . لهت میکنیم
  • ایرانی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    این وزیر همون شاهزاده قاتل خاشقچی است که در زمان ترامپ احمق گفت باید جنگ را به داخل ایران کشید هنوز بیانیه ها و عربده های دوران ترامپ را یادمون نرفته شما فتنه عالم هستید از ترور - تشکیل داعش - حمله به برج های دوقولوی امریکا - حمله به افسران امریکایی در ارتش امریکا - جنگ یمن و کشتن و زندانی کردن هزاران شاهزاده به بهانه جلوگیری از کودتا و ترویج وهابیت در همه جای کشورهای اسلامی همه و همه بخشی از برنامه های شما برای ناامنی منطقه هست بعد از قدرت نظامی ایران میترسید و فقط حرف مفت میزنید و ایران را متهم میکنید بزودی خواهید فهمید که قدرت واقعی منطقه کیه و آرزوی نزدیکی به ایران را میکنید هنوز 434 نفر کشته در مراسم حج یادمون نرفته کافران ابولهب ...