از قرنطینه دو استان تا معرفی عامل نرسیدن واکسن به مردم

امروز رییس جمهور مقصر اصلی نرسیدن واکسن کرونا به مردم را ترامپ معرفی کرد. واقعیت این است که در موج چهارم کرونا گرفتار شده ایم و با وجود بسته شدن مرزهای هوایی کشور احتمال افزایش شدید مرگ و میر در اثر کرونا وجود دارد.

امید سلیمی بنی: مهمترین خبر کرونایی امروز تداوم اخبار ناخوشایند بعد از روز سیزدهم فروردین تا آینده ای نامعلوم که برخی تخمین می زنند تا دو ماه طول بکشد است، یعنی جولان کرونا در تمام استانهایی که این روزها یکپارچه به رنگ سرخ درآمده است. واقعیت این است که شدت موج آلودگی به کرونا در موج چهارم به دلایل مختلف از جمله بی اعتنایی مردم به تبعات بیماری، آزادی رفت و آمد و مسافرت در تعطیلات نوروز و از همه مهمتر نرسیدن واکسن هایی که وعده داده شده بیشتر از امواج گذشته است.

در پی هجوم کرونا به شهر تهران، اتاق اصناف تصمیم گرفت به مدت ۲ هفته کل بازار بزرگ را تعطیل کند و محدودیتهایی کرونایی در استانهایی مانند مازندران و خراسان رضوی به طور کامل اجرا شد و این استانها به سمت قرنطینه کامل رفتند. رفت و آمد در این استانها مشمول جریمه یک میلیون تومانی شده است و حتی خودروهای بومی این استانها هم حق خروج از آن را ندارند.

امروز حتی مرزهای هوایی کشور به روی ۲۱ کشور آلوده در آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا هم بسته شد. رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به شرایط کشور پروازهای مستقیم و غیر مستقیم به ۲۱ کشور ممنوع است و در حال رصد شرایط بیماری هستیم.

امروز رییس جمهور هم درباره کرونا و واکسیناسیون این بیماری سخنان مهمی ابراز داشت. از جمله آن که در آیین بهره برداری خط تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی در کرج گفت: در بخش واکسن امروز شاهد تحول بزرگی در کشور هستیم، شاید در برخی موارد در غرب آسیا جزو اولین ها باشیم و هر ساله در فصل پاییز میلیون‌ها دز واکسن آنفولانزای فصلی را خریداری و هر سال آن را تکرار می‌کردیم. اما در سال جاری به خاطر کرونا داوطلبان برای این واکسن بیشتر بود.

روحانی گفت: اگرچه آنفلوانزا امسال تحت الشعاع کرونا قرار گرفت،  اینکه این واکسن‌ها تا چه حد تأثیرگذار بود یا نه، چون کرونا آمده بود آثار آن چندان مشهود نبود در سال جاری هم چندان مشهود نخواهد بود چون واکسن کرونا واکسنی است که باید در بازار بیاید. اما در عین حال این واکسنی است که سالانه مورد نیاز ماست و همیشه از خارج وارد می کردیم این که امروز مراحل مختلف آن را طی کرد و بسیار امیدواریم که در فصل پاییز امسال بتوانیم از واکسن داخلی آنفلوانزا استفاده کنیم.

از قرنطینه دو استان تا معرفی عامل نرسیدن واکسن به مردم

رییس جمهور گفت: یکی از کشورهایی که صدمه فراوانی از کرونا خورد خود آمریکا بود و خود آنان به معضل بزرگی مواجه شده اند دولت یاغی و ضد قانون آمریکا در دوران کرونا هم هیچ توجه نکرد، هیچ تسهیلی قائل نشد و هیچ تحریمی را برطرف نکرد و حتی برای خرید دارو و واکسن مورد نیاز ما هیچ‌گونه تسهیلاتی فراهم نشده است و همه مشکلات پیش روی ما بوده است.

او افزود: برای خرید واکسن از کواکس با مشکلات عدیده‌ای برای جابجایی پول مواجه شده‌ایم. پول در بانک های خارجی داریم اما همه آنها توسط تحریم آمریکا قفل شده است.

روحانی گفت: همه کشورها در حال حاضر گرفتار واکسن هستند، چون تولید واکسن در دنیا کم است و به اندازه نیاز نیست. به اندازه یک جمعیت چند میلیاردی در دنیا، نیاز به واکسن وجود دارد. از سویی دیگر واکسن های کرونا هم دو مرحله ای است پس دو برابر دز های تولیدی، واکسن مورد نیاز است. برای خرید واکسن سفارش دادیم و در کنار آن برای تولید هم اقدام کرده‌ایم، جزو کشورهای سرآمدی هستیم که به موقع سفارش خرید دادیم این که آمریکا مانع شده است و انتقال پول ما را یکی دو ماه معطل کرده است به همین دلیل در مجموعه کواکس نوبت ما کمی عقب افتاده است، مقصر آن آمریکا است و باید فحش آن را به ترامپ بدهند.

در این راستا معزی، معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رئیس جمهور در توییتی نوشت: شفافیت در زنجیره‌ی تأمین تا توزیع واکسن، وظیفه‌ی حداقلی در برابر اعتماد عمومی است.

اعتراض به عدم توزیع بهنگام واکسن در ایران، از سوی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هم تکرار شد. او با بیان اینکه تولید و توزیع عادلانه واکسن‌ها مهم‌ترین چالش پیش رو برای پایان دادن به مرحله حاد همه‌گیری کرونا است، گفت: در برخی کشورها هنوز کادر درمان و گروه‌های پرخطر آغاز نشده است و در ایران هم این روند با کندی پیش می رود.

خبر تاسف بار اینکه ظاهرا باید شاهد افزایش ناگهانی آمار مرگ و میر باشیم چون آنطور که جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته است روز گذشته حدود ۳۲ هزار مراجعه کرونایی در تهران داشته ایم.

در این رابطه معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران اظهار داشت: در سه روز اخیر روزانه بیش از یک هزار بیمار کرونایی در بیمارستان های استان تهران بستری شدند.

دکتر نادر توکلی روز پنجشنبه به روند افزایشی چشمگیر بسترها اشاره کرد و افزود: با ادامه روند موجود، تعداد بیماران بستری می تواند از پیک سوم هم بیشتر شود.
وی افزود: در حال حاضر ۵ هزار و ۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان تهران بستری هستند که با ادامه این روند در چند روز آینده ظرفیت های بیمارستانی می تواند تکمیل شود.
وی ادامه داد: در پیک سوم کرونا پذیرش بیماران در استان تهران به ۷ هزار و ۵۰۰ بیمار رسیده بود اما الان این تعداد در روزهای اخیر به ۵ هزار و بیمار رسیده است. یکی از این بیماران حسام نواب‌صفوی بازیگر سینما و تلویزیون است که بر اثر ابتلا به بیماری «کووید۱۹» در بیمارستان بستری شده است.

از قرنطینه دو استان تا معرفی عامل نرسیدن واکسن به مردم

با این وضعیت، بعید نیست امواج سهمگین کرونا در موج چهارم، از کشته ها پشته بسازد چون آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت، آمار کرونا در شبانه روز گذشته را اعلام کرده است در شبانه روز گذشته ۲۲۵۸۶ بیمار جدید شناسایی شدند.

سیما سادات لاری، بعد از ظهر پنج شنبه نوزدهم فروردین ۱۴۰۰، در ارتباط زنده خبری، به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت. سخنگوی وزارت بهداشت، با اعلام اینکهاز دیروز تا امروز، ۲۲ هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۹۳ نفر از آنها بستری شدند.

لاری ادامه داد: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶ هزار و ۹۳۴ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۶۳ هزار و ۸۸۴ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۶۸۴ هزار و ۵۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۲۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته لاری، تا کنون ۱۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۳۲۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =