زادبوم: توجه به جلب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خارجی در سند 25 ساله 

ایلنا نوشت: رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ما باید برنامه خود را برای هر کشوری که می‌توانیم با آن توسعه روابط اقتصادی و تجاری داشته باشیم بر اساس اصول جمهوری اسلامی ایران طراحی کنیم. بنابراین اینکه بگوییم یک سند همکاری؛ نگاه ما رابه سمتی برده که دیگر به ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها توجه نمی‌کنیم، نگاه درستی نیست.

حمید زادبوم در مورد سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: چنین برنامه‌های همکاری‌ باید بلندمدت باشد البته جزییات آن در کوتاه‌مدت مشخص می‌شود. الان چین با ۴۷ کشور جهان چنین برنامه‌های همکاری‌ دارد و با برخی از کشورها از قبل هم برنامه‌های مشابهی داشته است و درازمدت بودن این برنامه مزیت آن محسوب می‌شود.

وی افزود: از آنجا که این سند برنامه اقدام نبوده و یک برنامه همکاری جامع است، تنها کلیات را مطرح کرده و بلندمدت بودن آن مشکل ایجاد نمی‌کند. اما زمانی که پروژه‌ها را در حوزه‌های مختلف مانند نفت، صنعت، معادن و تجارت تعریف می‌کنیم، با پشتیبانی این برنامه در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت اجرا می‌شود. 

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از اهداف این سند، جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، اظهار داشت: در برنامه توسعه کشورها جذب سرمایه‌گذاری خارجی یک نقطه عطف مهم محسوب می‌شود؛ چراکه همیشه سرمایه‌های داخلی کفایت توسعه را نمی‌کند. در برنامه‌ریزی شخصی تجار و شرکت‌ها هم این موضوع دیده می‌شود بطوریکه برنامه‌ریزی آنها تنها بر اساس سرمایه و دارایی خودشان نیست بلکه تلاش می‌کنند که از منابع دیگر تامین مالی کرده و به  پتانسیل خود اضافه کنند تا بتوانند برنامه‌های خود را پیش ببرند. لذا برای برنامه‌های توسعه باید به فکر جذب سرمایه‌های خارجی بود. 

زادبوم تصریح کرد:‌ بنابراین یکی از مسائلی که در این سند در میان‌مدت به آن توجه شده، جلب سرمایه‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در پروژه‌های مانند پالایشگاهی، پتروشیمی، مناطق آزاد، انرژی‌های پاک، خطوط مترو، صنایع معدنی و ... است. چون موضوع پروژه‌ها بلندمدت و میان‌مدت طراحی شده، یکی از مسائل مهم در پروژه‌های میان‌مدت هم بحث سرمایه‌گذاری است. 

معاون وزیر صمت در پاسخ به برخی تحلیل‌ها مبنی بر گردش به شرق تجارت کشور گفت: اینکه در نظام اقتصاد و تجارت بین‌الملل نگاه‌مان به شرق یا غرب باشد، شاید چندان کارشناسی‌ شده نباشد. ما  می‌توانیم با کشورهای مختلف چنین برنامه همکاری داشته باشیم، البته ممکن است کشوری در مقاطع زمانی احساس کند که از یک سری منابع و همکاری با برخی از کشورها جامانده‌، بنابراین سعی می‌کند که نگاه خود را به طرف آن معطوف کنند اما این بدان معنا نیست که با این اقدام از طرف دیگر غافل باشد.

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین باید نگاه متعادلی به توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود با دنیا داشته باشیم. باید توجه داشت اگر تحلیل‌مان بر اساس غرب یا شرق باشد، نگاه به آفریقا را چطور می‌بینیم؟ آیا این نگاه به غرب است یا شرق؟ درحالی که عطف توجه ما باید به آفریقا و کشورهای همسایه هم باشد. 

زادبوم همچین افزود: ما باید برنامه خود را برای هر کشوری که می‌توانیم با آن توسعه روابط اقتصادی و تجاری داشته باشیم بر اساس اصول جمهوری اسلامی ایران طراحی کنیم. بنابراین اینکه بگوییم یک سند همکاری؛ نگاه ما رابه سمتی برده که دیگر به ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها توجه نمی‌کنیم، نگاه درستی نیست. 

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: ما باید توجه خود را به کشورهایی که می‌توانیم با آنها روابط تجاری خود را توسعه دهیم مانند آفریقا، آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی و بعضی کشورهای خاورمیانه و همسایه معطوف کنیم. بنابراین نباید نگاه افراطی و سیاه و سفیدی داشت.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ادعاهای مطرح شده درباره امضای توافقنامه مشابه با روسیه گفت:  الان جمهوری اسلامی ایران به پیشبرد مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا توجه ویژه دارد و باید در نظر داشت که کشور اصلی این حوزه روسیه بود که نشانگر توجه به همکاری با کشورهای اوراسیا و بالاخص روسیه است. اما اینکه برنامه همکاری با این کشور نوشته شود بی‌اطلاع هستم.

زادبوم اضافه کرد: بنابراین نگاه متعادل به همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی می‌تواند جو متعادل‌تری را برای همکاری‌های اقتصادی ایران با همه کشورها در پی داشته باشد. 

وی افزود: به نظرم به استثنا رژیم اشغالگر قدس و کسانی که ما را تحت تحریم قرار دادند اگر ایران بتواند با دیگر کشورها همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را گسترش دهد تا جایی که به نفع اقتصاد کشور باشد، این موضوع جزو برنامه‌های سیاست‌گذاران خواهد بود.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =