شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن با تقدیر از خالق فیلم‌های «آخرین امپراتور» و «آخرین تانگو در پاریس» و در ادامه نمایش تازه‌ترین ساخته وودی آلن آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، در ابتدای این مراسم که روز چهارشنبه برگزار شد، ملانی لورن بازیگر فرانسوی و مجری مراسم افتتاحیه از برناردو برتولوچی خواست آغاز جشنواره کن 64 را رسما اعلام کند.   

دقایقی قبل از آن فیلمساز سرشناس ایتالیایی که با صندلی چرخدار در مراسم شرکت کرده بود، اولین نخل طلای افتخاری سالانه جشنواره کن را به خاطر مجموع آثار خود دریافت کرد، جایزه‌ای که از دریافت آن بسیار خوشحال شده بود.

برتولوچی 71 ساله که تاکنون برنده جایزه نخل طلای کن نشده، جایزه خود را به وودی آلن و رابرت دنیرو رئیس هیئت داوران بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن تقدیم کرد.

او با اشاره به آلن 75 ساله که با چهره‌ای بی‌حال روی صندلی خود نشسته بود، گفت: «چهره او امشب حالت عجیبی دارد که تاکنون در هیچ کدام از فیلم‌هایش ندیده‌ام»

کارگردان فیلم‌های «استراتژی عنکبوت» و «آسمان سرپناه» در عین حال از دنیرو که در فیلم «1900» او بازی کرد، به عنوان «یک دوست خیلی خیلی خوب» یاد کرد.

«نیمه‌شب در پاریس» آلن فیلم افتتاحیه این دوره جشنواره کن بود.

برتولوچی در ادامه گفت: «ضمنا دوست دارم این نخل طلای افتخاری را به تمام ایتالیایی‌هایی تقدیم کنم که برای جنگیدن، نقد کردن و اوقات تلخی، هنوز توان و انرژی دارند.»

دنیرو 67 ساله که به همراه هشت داور دیگر بخش مسابقه اصلی، برنده نخل طلای جشنواره کن 64 را از میان 20 رقیب انتخاب می‌کند، به همان اندازه از نمایش بخش‌هایی از فیلم‌های خود از «راننده تاکسی» تا «این را تحلیل کن»، تحت تاثیر قرار گرفت.

او در واکنش به تشویق ایستاده حضار به فرانسوی، گفت: «ممنون که من را جشنواره هفتاد و پنجم یا شصت و چهارم دعوت کردید. امیدوارم بتوانم کارم را خوب انجام بدهم. ممنون.»

اوون ویلسن، ریچل مک‌آدامز، ماریون کوتیار، کتی بیتس، آدرین برودی، مایکل شین و کارلا برونی-سارکوزی همسر رئیس جمهور فرانسه   در «نیمه‌شب در پاریس» بازی می‌کنند، فیلمی که برگزارکنندگان کن از آن به عنوان «یک نامه عاشقانه به پاریس» یاد کرده‌اند. فیلم جدید آلن با استقبال منتقدان و تماشاگران روبرو شد.

فیلم‌های جدید پدرو آلمودوار فیلمساز اسپانیایی، لارس فون تریر دانمارکی و برادران داردن از بلژیک در میان 20 اثری هستند که برای دریافت جایزه نخل طلای کن رقابت می‌کنند.

جود لاو و اوما تورمن ستاره‌های هالیوود، جانی تو کارگردان هنگ کنگی، نانسان شی تهیه‌کننده چینی و اولیویه آسایاس کارگردان فرانسوی از دیگر داوران بخش مسابقه اصلی اصلی هستند.

برابر با برنامه، روز پنجشنبه دو فیلم ساخته کارگردانان زن در بخش مسابقه پخش می‌شود؛ «باید درمورد کوین صحبت کنیم» ‌به کارگردانی لین رمسی، کارگردان اسکاتلندی با بازی تیلدا سوئینتن و جان سی. رایلی که اقتباسی از رمان لایونل شرایور است و «زیبای خفته» اولین فیلم بلند جولیا لی کارگردان استرالیایی.

بخش نوعی نگاه هم روز پنجشنبه با فیلم «بی‌قرار» به کارگردانی گاس ون سنت آغاز می‌شود. شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن تا 22 مه (اول خرداد) ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه / 11 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =