۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
 گرانول گیاهی پلانتاژل

با افزایش دما و شروع ماههای گرم سال بیماریهای دستگاه گوارش از جمله اسهال که شایعترین آن است شیوع می  یابد. افزایش غیر طبیعی دفعات اجابت مزاج (بیشتر از سه نوبت در شیانه روز) که با تغییر در قوام و حجم مدفوع همراه است اسهال نامیده میشود. اسهال میتواند دراثر ابتلا به عفونتهای میکروبی- ویروسی و برخی بیماریها ⸲ ناسازگاریهای  غذایی یا دارویی و مسمومیتها بروز کند.

بخشی از علل اسهال ممکن است مربوط به نقص عملکرد دستگاه گوارش مانند کمبود آنزیم هضم کننده قند شیر(لاکتوز) و یا اختلال شایع سندروم تحریک پذیر (IBS) از نوع اسهال غالب باشد. این عوامل باعث افزایش حرکات دودی روده  ودرنتیجه افزایش سرعت عبور محتویات روده وکاهش فرصت برای جذب آب از محتویات آن میگردد.

در بسیاری از موارد نیاز به درمان آنتی بیوتیک نیست و فقط باید برای جبران آب و املاح از دست رفته و پیشگیری از عوارضی همچون کم آبی ⸲ تشنج و حتی مرگ به دفعات مایعات فراوان و محلولهایی  مانند ORS نوشید و از مصرف موادی مانند مشکلات  ⸲ فست فود ⸲ غذاهای چرب ⸲ سبزیجات و میوه جات خام پرهیز کرد.

درکنار مصرف مایعات میتوان از کمک درمانگرهای همچون ماست و دوغ پاستوریزه کم چرب ⸲ دانه و برگ بارهنگ بهره گرفت. برگ گیاه بارهنگ شبیه زبان گوسفند است که ۳ تا ۷ رگبرگ طولی مشخص دارد و گل آذین آن بصورت خوشه باریک است که بذر زیاد داشته که رنگ آن قهوه ایی مایل به سیاه است و چنانچه در آب قرار گیرد لایه رویی آن با ایجاد لعاب متورم میشد.

دانه و برگ بارهنگ با نام علمی پلانتاگوماژور بعلت داشتن تانن⸲ موسیلاژو صمغ دارای اثرات نرم کننده و ضد اسپاسم ⸲ جاذب سموم و ضدعفونی کننده بوده و حرکات روده را که دراثر بیماریهای  اسهالی افزایش می یابد تنظیم و بحالت طبیعی برمیگرداند. موسیلاژ حاصل از این گیاه با پانسمان مخاط روده ⸲ آزردگیهای آنرا التیام بخشیده و از سلولهای پوششی روده محافظت میکند.

تخم بارهنگ دارای خواص متعدد دیگری نیز میباشند همچون:

  •  درمان گلودرد                        
  •  درمان سرفه های خشک
  •  کمک به درمان عفونت ریه و کاهش تب
  •  کاهش سوزش معده و بهبود رفلاکس معده
  •  درمان یبوست و اسهال
  •  برطرف کردن التهابات موضعی

دردوران بارداری و شیردهی میبایستی تخم بارهنگ (گرانول گیاهی پلانتاژل) با احتیاط مصرف شود زیرا روغن موجود دردانه آن که شباهتی به روغن خردل دارد باعث تحریک رحم میشود و با حالت مسهلی که ایجاد میکند ممکن است برای مادر و جنین ایجاد خطر کند.

هنگام مصرف بارهنگ بایستی آب و مایعات به مقدار زیاد مصرف شود تا موسیلاژ روی سطح دانه ها بخوبی بتوانند آب جذب کنند و متورم شوند و ازمتراکم شدن در معده و روده جلوگیری شود. در صورت مصرف ناصحیح ممکن است باعث درد شکمی یا انسداد شود.

بارهنگ با داروهای ضد اسهال مانند قرص دیفنوکسیلات و فرآورده های حاوی ترکیبات شبه مورفین بعلت امکان انسداد و روده نباید مصرف شود.

قابل تهیه در دارو خانه های سراسر کشور

www.dinehiran.ir

info@dinehiran.ir

تلفن مشاوره:۰۲۱۶۱۰۱۸

داخلی ۳

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1503960