۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
پول پیش خانه را با وام جور کنید

برای هر انسانی در دنیا اولین دغدغه و نگرانی در زندگی اجتماعی سقفی بالای سر و کاشانه‌ای برای استراحت است. قطعاً زندگی بدون داشتن مأمنی آرام غیرممکن خواهد بود. حتی در زمان انسان‌های اولیه نیز دغدغه مسکن، ابناء بشر را به غارنشینی کشاند.

بنابراین تأمین مسکن می‌تواند در کنار تأمین آب و غذا، مهم‌ترین نیازهای زندگی بشری محسوب شود. به این معنی که مهم نیست یک انسان در شهر زندگی کند یا روستا، در کوه زندگی کند یا جزیره، تنها زندگی کند یا با خانواده، هرچه که باشد به محلی به نام خانه نیاز اساسی دارد و این خانه می‌تواند تحت تملک فرد یا در اجاره او باشد.

تاثیر تورم بر بهای خرید و رهن خانه

خرید یا اجاره ملک دو راه اصلی تأمین مسکن در دنیا است. اما این روزها در ایران خرید خانه برای برخی افراد تبدیل به یکی از آرزوهای دست‌نیافتنی شده است. بالا رفتن نرخ تورم تأثیری شگفت‌انگیز و شوکه‌کننده بر قیمت مسکن داشته و بنابر آمار رسمی بانک مرکزی و وزارت مسکن نرخ خرید هر مترمربع خانه در ایران طی سال ۹۹ بعضاً تا بیش از ۱۰۰درصد افزایش نشان می‌دهد. این معضل باعث شده است که گاهی حتی با کمک وام‌های خرید مسکن نیز رسیدن به ملک شخصی برای جوانان و خانواده‌های اقشار کم‌درآمد و متوسط غیرممکن به نظر برسد. بنابراین راهکار بسیاری از این افراد، اجاره املاک مورد نظر برای تأمین مسکن‌شان است.

پول پیش خانه را با وام جور کنید

افزایش شدید نرخ ودیعه و اجاره مسکن

اما تأثیر مستقیم نرخ تورم و بالا رفتن قیمت زمین و ملک بر اجاره‌بهای مسکن در ایران نیز امری انکارناپذیر است. اینکه بسیاری از مالکین و موجران مخارج زندگی خود را از اجاره بهای منزل‌شان به دست می‌آورند هم تأثیری جدی‌تر بر این افزایش نرخ دارد. چراکه با تورم افسارگسیخته و افزایش شدید مخارج روزمره زندگی مانند تهیه خوراک و پوشاک، موجر اقدام به بالابردن نرخ اجاره خود برای تأمین کم‌وکاستی‌های دخل و خرجش می‌کند. در نتیجه موارد ذکر شده، شاهد بودیم که تنها در سه‌ماهه نخست سال ۹۹، نرخ اجاره‌بها در کلان‌شهرهای کشور افزایش بیش از ۴۰درصدی داشت. البته این افزایش در شهرهایی مانند تهران بیشتر نیز بوده و مستأجران را با معضلاتی جدی مواجه کرده است.

عواقب بالا رفتن نرخ اجاره مسکن

نتیجه بالا رفتن اجاره‌بها، کوچک شدن محدوده ایده‌آل‌های مستأجران است. به این ترتیب که هرساله متراژ خانه استیجاری آن‌ها کوچک‌تر شده و شرایطش تقلیل می‌یابد. آپارتمان نوساز به قدیمی و با سال ساخت بالا و مشکلات متعدد تبدیل می‌شود و خانه مرکز شهر به حومه‌ و شهرک‌های اطراف آن. البته که این مشکلات تنها در بیان راحت مطرح می‌شوند. انتقال خانه به حومه شهر می‌تواند مشکلات متعدد رفت‌وآمدی به محل کار و مدرسه بچه‌ را همراه داشته باشد و کوچک شدن خانه، سختی زندگی خانواده‌هایی با چند فرزند بزرگ و کوچک. در نهایت، نتیجه یک جمله ثابت است: «سخت‌تر شدن هر روزه شرایط زندگی برای مستاجران».

راهکاری برای تامین ودیعه مسکن

یکی از مشکلات دیگری که معمولاً ان با  آن مواجه هستند، تمین ودیعه مسکن و پول رهن است. بسیاری از آن‌ها تمایل دارند که مبلغ اصلی و بخش عمده اجاره را به صورت رهن به موجر پرداخت کنند و اجاره ماهانه مبلغی کمتر باشد، چراکه با این روش، فشار اجاره هر ماه بر مخارج زندگی در دوران تورمی اقتصاد کمتر خواهد شد. اما بالا بودن نرخ ودیعه و رهن، همچنین ناتوانی در تأمین این مبالغ باعث می‌شود که تسلیم شده و از روی اجبار به پرداخت اجاره ماهیانه هرچند با مشکلات متعدد رضایت دهند. بهترین راهکار برای رفع این مشکلات، استفاده از وام ودیعه مسکن است. این وام که از تسهیلات کارآمد و مشکل‌گشای بانک سامان است، دردسر بسیاری از مستأجران را کاهش خواهد داد.

پول پیش خانه را با وام جور کنید

وام ودیعه مسکن چیست؟

وام پول پیش خانه که توسط بانک مسکن ارائه می‌شود با شرایطی خوب و مناسب می‌تواند بسیاری از مشکلات مطرح شده را از بین ببرد. این وام که به اعضای هیئت‌علمی و کارکنان مراکز وزارت علوم اختصاص دارد، کمک می‌کند تا اعضای فرهیخته جامعه، کمتر با دغدغه تأمین مسکن مواجه باشند. متقاضیان وام ودیعه مسکن می‌توانند به‌راحتی با مراجعه به شعب بانک سامان درخواست خود را مطرح نموده و برای دریافت وام اقدام کنند. تنها لازم است هنگام ارائه درخواست، معرفی نامه‌ای معتبر از مراکز اعلامی وزارت علوم در دست داشته باشند.

وام پول پیش خانه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام ودیعه مسکن بانک سامان، کننده کمبود نقدینگی شما برای پرداخت هزینه رهن خانه است. به این ترتیب می‌توان به کمک آن از پرداخت اجاره‌بهای سنگین هرماه رهایی یافت. این وام تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. بنابراین مبلغ قابل‌توجهی از رهن یک منزل مسکونی را پوشش می‌دهد. بازپرداخت آن به صورت اقساطی خواهد بود و طی زمانی معادل ۳۶ ماه (سقف زمان‌بندی) تسویه می‌شود. از برتری‌های وام ودیعه مسکن مستاجران که بانک سامان ارایه می‌کند، سرعت در تامین و دسترسی راحت آن است. این وام با کمترین رفت و آمد و در سریع‌ترین زمان در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. تنها لازم است متقاضی شرایط ذکر شده در بخش تسهیلات وام اجاره خانه را داشته باشد.

شرایط دریافت وام اجاره خانه

معمولاً یکی از مشکلات متعدد در دریافت تسهیلات بانکی مراحل پیچیده و پردردسر آن‌ها است. ارائه مدارک متعدد و پرتعداد، چندین ضامن که شرایطی سخت نیز برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شود و گواهی‌ها و اعتبارنامه‌های دور از دسترس مواردی هستند که وام گرفتن را در ایران دشوار و سخت کرده‌اند. تا جایی که معمولاً متقاضی قید دریافت تسهیلات مد نظر خود را می‌زند. اما وام ودیعه مسکن بانک سامان شرایط سختی را برای متقاضی در نظر نمی‌گیرد. این شرایط عبارتند از:

- چک و گواهی کسر اقساط (برای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها)

- چک و گواهی کسر قسط همراه یک نفر ضامن (برای دیگر کارکنان معرفی شده وزارت علوم)

بنابراین حتی در مواردی که وجود ضامن در بین شرایط ذکر شده است، تنها به یک ضامن اکتفا می‌شود. همچنین برای دریافت این وام اجاره خانه نیاز به وثیقه سنگین و سند ملکی که معمولاً برای پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها در خواست می‌شود نیست.

مزایای استفاده از وام ودیعه مسکن

مزایای استفاده از وام پول پیش خانه را می‌توان در موارد متعددی بیان کرد. در درجه اول ایجاد توان پرداخت هزینه بالای رهن برای افرادی که قادر به تأمین این هزینه نیستند. با در نظر گرفتن افزایش ناگهانی مبلغ ودیعه طی یکی دو سال گذشته (بعضاً دو برابر یا بیشتر) وام اجاره خانه اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. چراکه با افزایش‌ قیمت‌ها در چند سال گذشته، باید با ودیعه قبلی خود، خانه‌ای با شرایط بسیار نامناسب‌تر رهن کنند. حال با کمک وام اجاره مسکن ان، این امکان برای آن‌ها وجود خواهد داشت که بتوانند به زندگی در خانه‌ای با همان کیفیت و در همان محله قبلی ادامه دهند، که منجر به ثبات در بسیاری ارکان دیگر زندگی می‌شود. همچنین مزیت دیگر وام ودیعه مسکن این است که پس از دو تا سه سال پرداخت اقساط، مبلغ وام متعلق به  خواهد بود. حال اینکه ممکن است به دلیل ناتوانی در تامین ودیعه مسکن مورد نظر خود، معادل مبلغ اقساط یا بیشتر را مجبور به پرداخت اجاره ماهیانه‌ باشند. این اجاره اما در نهایت به پولی ازدست‌رفته و خرج‌شده تبدیل می‌شود نه مبلغی که به پس‌انداز  اضافه شده است.

نتیجه‌گیری

با توجه به آنچه گفته شد، طی سال‌های اخیر شرایط زندگی برای تمامی اقشار جامعه به‌خصوص اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه سخت و گاهی طاقت‌فرسا شده است. در این میان، معضلات ان شدیدتر و جدی‌تر به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی که نرخ مسکن و اجاره‌بهای مسکن در مرکز پیکان تورم قرار گرفته است، وام ودیعه مسکن، که به افراد تحصیل‌کرده و دغدغه‌مند اجتماع اختصاص داده شده، می‌تواند مانند نوری در تاریکی برای آن‌ها عمل کند. افرادی که عمر خود را صرف ارتقای فرهنگ و دانش عمومی کشور کرده‌اند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504069