۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۵

دوقلوزایی برای مادر و نوزاد می‌تواند خطرناکتر باشد و در تکامل انسان، ترجیح داده نشده، ‌اما به گفته محققین، زنانی صاحب دوقلوهای طبیعی می‌شوند که از نظر توانایی باروری سالمترند و طول عمر بیشتری دارند.

بهنوش خرم‌روز:‌ معمولا دوقلوها را به شانس نسبت می‌دهند! اغلب وقتی زنی صاحب یک دوقلو می‌شود،‌ تصور بر این است که بر حسب اتفاق بوده، درحالی‌که درون بدن آن‌‌قدرها هم اتفاقی دوقلوها پدید نمی‌آیند. دوقلوها به دو صورت شکل می‌گیرند. دوقلوهای همسان یا یک‌تخمکی که بعد از تلقیح تخمک و اسپرم و تشکیل تخم و تقسیم تخم به وجود آمده به دو نیم،‌ شکل می‌گیرند. به همین دلیل اطلاعات ژنتیکی دوقلوهای همسان دقیقا مانند هم است و در ظاهر هم می‌بینیم که کاملا یک‌شکل هستند. اما دوقلوهای غیرهمسان که بسیار رایج‌ترند،‌ دو تخمک با دو اسپرم به طور همزمان ترکیب می‌شوند و دو جنین در رحم مادر جای می‌گیرند. به هین دلیل شباهت دوقلوهای غیرهمسان به یکدیگر بیشتر از شباهت خواهر و برادرها نیست.

اما به گزارش دیسکاوری،‌ مطالعات جدید نشان می‌دهند که زنان خاصی توانایی داشتن دوقلوهای طبیعی دارند،‌ به خصوص اگر شرایط محیطی مساعد باشد. این محققین معتقدند زنانی که می‌توانند دوقلو داشته باشند،‌ طول عمر بیشتری دارند،‌ در مدت زمان کم‌تر می‌توانند فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند و زندگی سالم‌تری دارند.

در طول حیات بشر بر روی زمین،‌ به دنیا آوردن یک نوزاد ترجیح گونه ما بوده؛ شاید به این دلیل که تولد چندین نوزاد با هم،‌ خطر مرگ نوزاد و مادر را افزایش می‌دهد. اما دوقلوها چه‌طور؟

اطلاعات این مطالعه جدید از بانک داده‌های ثبت‌ احوال یوتا به دست آمده و زنانی که بین سال‌های 1807 تا 1899 متولد شده و دست‌کم به سن 50 سال رسیده‌اند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این نمونه،‌ 4600 مادر دوقلو داشتند و 54100 مادر دوقلو نداشتند. یک نکته مهم در این مطالعه،‌ این است که منبع اطلاعات به قبل از اجرای روش‌های مختلف کنترل جمعیت یا درمان‌های ناباروری مانند لقاح مصنوعی برمی‌گردد. البته یک ایراد هم به آن وارد است، ‌اطلاعات قدیمی هستند و جزییات پزشکی کمی در آن‌ها یافت می‌شود.

پیش از این در مطالعات، مطرح شده بود که زنانی که در سنین بالاتری باردار می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که دوقلو به دنیا بیاورند،‌ اما دلیل این پدیده هنوز هم ناشناخته است.

برخی محققین طرفدار فرضیه تخمک‌گذاری تکاملی هستند که در آن گفته می‌شود بدن زن برای بالا بردن احتمال بارداری،‌ بیشتر از یک تخمک تولید می‌کند، ‌اما وقتی وافعا بیش از یک تخمک بارور می‌شود، ‌برای مادر و کودکانش امتیازی به همراه ندارد و در حقیقت از شانس آن‌ها برای زنده ماندن کم می‌شود.

اما فرضیه‌ای دیگر، بر این باور است که دوقلوها از نظر سلامتی خطر بیشتری برای مادران خود دارند. اما نتیجه این مطالعات جدید بر پایه اطلاعات یوتا، ‌خلاف هر دو فرضیه را نشان می دهد.

بر اساس این مطالعه،‌ دوقلوزایی در زنانی که از نظر امکان باروری سالم‌ترند و می‌توانند بیش از یک کودک را به دنیا بیاورند اتفاق می‌افتد. البته معلوم نیست که تا چه حد بتوان این یافته‌ها را به زنان امروزی تعمیم داد. به علاوه دانشمندان به هیچ عنوان فکر نمی‌کنند که دوقلوزایی سالم‌تر باشد، بلکه می‌گویند زنانی که سالم‌ترند،‌ با احتمال بیشتری صاحب دوقلو می‌شوند و  بعد از رسیدن به یائسگی برای مدت زمان بیشتری عمر می‌کنند.

17272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =