۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸

ایسنا نوشت:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تاسیس موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به وسیله یک گروهی‌ از اعضای هیات علمی و سرمایه صد میلیون تومانی عنوان کرد:‌ با این میزان سرمایه یک دانشگاه را نمی‌توان درست کرد چه برسد به مهدکودک و در این راستا وظیفه ما این است که اساسنامه‌ای را تنظیم کنیم که فردی به عنوان سرمایه‌گذار در تاسیس این موسسات سرمایه‌گذاری کند و پس از انحلال و یا بسته شدن دانشگاه، تمامی اموال آن موسسه به سرمایه‌گذار برگردانده شود.

دکتر کامران دانشجو روز پنجشنبه در همایش روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی کشور که در پژوهشکده رویان برگزار شد، با بیان اینکه آموزش عالی یک خانواده است که بخشی از ماموریت آن توسط موسسات غیر دولتی و بخشی توسط موسسات دولتی انجام می‌شود، عنوان کرد: یک خانواده بودن آموزش عالی دال بر این نیست که اگر بخشی از آن مشکلی پیدا کند باید چشمان را بر روی آن مشکل ببندیم.

وی با بیان اینکه کسی که دلش برای مشکلات موجود آموزش عالی می‌سوزد اقدام به طرح آن می‌کند، افزود: این گونه نیست که اگر ایرادی از من گرفتید دلخور شوم یا بر عکس، بلکه ما باید به خاطر ارتقای آموزش عالی به یک تعالی دست یابیم.

دانشجو با بیان اینکه تعامل به جای تقابل مطرح است و علت حضور بنده در این همایش ایجاد تعامل با یکدیگر است، اظهار کرد: انتظار نداشته باشید که من به عنوان یک مسوول نسبت به آموزش عالی بی تفاوت و بی نظر باشم که وجود این مسئله یک نقطه ضعف است نه حسن.

دانشجو با بیان اینکه آخرت خود را با دنیای احد و ناسی عوض نمی‌کنم، ادامه داد: در درون این خانواده باید وضع موجود شناخته و ترسیم شود تا بتوانیم به وضعیت مطلوب دست یابیم و براساس آن متوجه نقاط ضعف و قوت بشویم همچنان که در طرح آمایش سرزمین مطرح شده است.

 آموزش عالی انفعالی ما را به منزل نمی‌رساند

تحت فشار عمل نمی‌کنم و قائل به کار کارشناسی هستم

وی با طرح این سوال که آیا شما قبول ندارید که وجود 300 موسسه غیر دولتی آموزش عالی یک مشکل است؟، افزود: مگر استان مازندران تا چه حد دارای ظرفیت است که دارای 40 موسسه می‌باشد، از طرف دیگر تقاضای ایجاد هر موسسه‌ای دیگر برای این استان مساوی با مدعیان اضافه است و این گره به گره کور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه باید در مورد وضع مطلوب تعریف مناسبی داشته باشیم و برای رسیدن به آن برنامه‌ای ارائه کنیم، افزود: البته افرادی هستند که از این برنامه خوششان نمی‌آید، چرا که عده‌ای قائل به مارپیچ رفتن و رد کردن چراغ قرمز هستند که این مسئله امکان‌پذیر نیست.

دانشجو با بیان این که آموزش عالی انفعالی ما را به منزل نمی‌رساند، گفت: ‌آموزش عالی انفعالی به این معناست که آقایی فشار سیاسی وارد می‌کند و مسوولین اجازه ماندن وی را می‌دهند. در حالی که ما باید بدانیم برنامه چیست.

وی ادامه داد: روحیه من طوری است که تحت فشار عمل نمی‌کنم و قائل به کار کارشناسی هستم.

برخی موسسات غیردولتی در حد مهدکودک هم نیستند

وی با بیان اینکه افزایش شهریه دانشجویان در موسسات غیردولتی برای استخدام اساتید بهتر و مسائلی از این دست است، نه ایجاد زیرساخت لازم، افزود: زیرساخت‌های اولیه باید با سرمایه گذاری‌های اولیه احداث شود نه با شهریه و جیب مردم، به گونه‌ای که تعدادی از این موسسات نیز باید شهریه‌های دانشجویی خود را حتی کاهش هم بدهند.

وی با بیان اینکه حمایت از موسسات غیرانتفاعی دارای شاخص‌ها از وظایف وزارت علوم است، در خصوص این حمایت‌ها نیز عنوان کرد: سیاست‌گذاری در خصوص طرح آمایش سرزمین یکی از حمایت‌های این موسسات است و دیگری بورسیه کردن مربی‌های دانشگاه‌ها که باید به مراتب تعداد این افراد بیشتر شود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاران موسسات غیرانتفاعی عنوان کرد: باید شرایطی جهت اخذ وام با بهره پایین برای این سرمایه گذاران ایجاد شود و حتما پیگیر این مسئله هستیم.

وی با ارائه پیشنهادی به موسسات غیردولتی مبنی بر تلفیق این موسسات در هر استان و تبدیل تعدادی از آنان به یک مجموعه، عنوان کرد:‌ موسسات متعدد غیردولتی در استان‌ها باید با یکدیگر تجمیع و تقویت شوند تا بتوانند با سایر دانشگاه‌های کشور رقابت کنند.

کامران دانشجو در خاتمه با بیان اینکه دانشگاه‌های غیردولتی دانشگاه‌هایی هستند که می‌توانند بار خوبی از آموزش عالی بر دوش خود بکشند، افزود: البته این مساله منوط بر این است که آنان دچار باندبازی و یا سیاست‌بازی نشوند و ما نیز برای حمایت اصولی در اختیار این موسسات هستیم.

45/ 231

کد خبر 150420

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین