مردم مقصر وقوع موج چهارم کرونا هستند؟

پس از تعطیلات عید نوروز موج چهارم کرونا در حالی از راه رسید که متخصصان هشدار داده اند این موج از موج‌های قبلی بسیار خطرناک‌تر است و تعداد قربانیان روزانه به ۵۰۰ نفر خواهد رسید.

الهه صالحی: چند ماه از موج سوم کرونا گذشت و در حالی‌که علی رغم هشدارهای متخصصان نسبت به شکننده بودن وضعیت و خطر وقوع موج چهارم کرونا، خیال مردم کمی از این بابت راحت شده بود، موج چهارم بدتر از همیشه از راه رسید و ترس‌ها را تبدیل به واقعیت کرد.

در این بین مانند همیشه عمده تقصیر به گردن مردم انداخته شد که با رفتارهای پرخطر خود در عید نوروز مانند رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، دیدوبازدید نوروز، سفر و خریدهای عید این موج خطرناک را رقم زده اند ولی این در حالی است که پیش از تعطیلات نوروز هیچ مقررات جدی برای محدودیت سفرها و... وضع نشد و مسئولان مربوطه تنها به توصیه‌هایی که الزام آوری خاصی نداشتند، اکتفا کردند. همین مسئله باعث شد تا عموم جامعه انداخته شدن تقصیر به گردن مردم را تحمل نکرده و نسبت به این رویکرد همیشگی مسئولان انتقاداتی جدی داشته باشند.

خبرآنلاین در همین رابطه، گفت‌وگویی با دکتر سیمین کاظمی پزشک و جامعه شناس داشت که در ادامه آن را می‌خوانید.

بیش از یک سال است که با کرونا زندگی می‌کنیم و این دومین نوروزی است که با حضور کرونا گذشته است اما سال گذشته رفتار مردم در قبال این همه گیری متفاوت‌تر بود و امسال با وجود اینکه شرایط تفاوتی نداشت، مردم مانند سال‌های قبل رفتار کردند. همین باعث شیوع موج چهارم کرونا شد و مسئولان بار تقصیر را به گردن مردم انداختند. به نظر شما می‌توان مردم را مقصر دانست؟

اینکه موج چهارم کرونا در کشور گسترده شده است، نمی توان گفت تقصیر مردم است؛ به این دلیل که وقتی همه گیری یک بیماری مسری تنفسی در جامعه اتفاق می‌افتد، لازم است مجموعه اقداماتی هم در سطح خرد و هم کلان انجام شود. در این باره انتظار می‌رود دولت به وظایف خود عمل کند و اقداماتی را برای کنترل و پیشگیری از همه گیری انجام بدهد و از سمت دیگر مردم هم رفتارهای خود را در جهت پروتکل‌ها شکل داده و در قبال همه گیری مسئولیت فردی بپذیرند.

آنچه که ما در نوروز ۱۴۰۰ منتظر آن بودیم، این بود که با توجه به اینکه آیین نوروز را می‌شناسیم و می‌توانیم رفتارهای مردم را در این بازه پیش‌بینی کنیم، دولت برنامه و سیاست مدونی برای کنترل رفتارهای مردم داشته باشد و به توصیه اکتفا نکند؛ اما متاسفانه اینطور نبود و تنها به توصیه‌هایی اکتفا شد که هیچ الزام آوری نداشتند و در واقع هیچ قاطعیتی در رویکرد برنامه‌ریزان وجود نداشت.

از طرف دیگر کاری که دولت می‌توانست برای کنترل همه گیری انجام بدهد این بود که واکسینانسیون عمومی را پیش ببرد در حالیکه در حال حاضر نه تنها واکسیناسیون عمومی شروع نشده که حتی واکسیناسیون کادر درمان هم به اتمام نرسیده است.

از سوی دیگر مردم هم به مسئولیت فردی‌شان در قبال یک همه گیری عمل نکرده اند و این خودش دلایلی دارد. مانند اینکه محدودیت‌های کرونا مدت زمان زیادی طول کشیده و مردم را افسرده و خسته کرده است. از طرفی وقتی مردم دیدند که برنامه ریزان بهداشتی هم نسبت به برنامه‌های نوروز منع جدی ندارند، خودشان را آزاد دیدند که نوروز را مانند سال‌های قبل برگزار کنند و دید و بازدید و سفر بروند و یا خریدهای عیدشان را انجام بدهند که نتیجه آن را الان می‌بینیم.

مردم مقصر وقوع موج چهارم کرونا هستند؟

به نظر شما بخشی از این رفتار می‌تواند ناشی از به بی‌اعتمادی مردم به دولت باشد؟ یعنی پیش از نوروز مسئولان بهداشتی بارها به مردم هشدار دادند که شرایط خوب نیست و از آنها خواستند که سفر نرفته و پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

بله قسمتی از این بی اعتنایی مردم به علت همین بی اعتمادی است چون دولت برنامه مدونی در قبال همه گیری کرونا نداشته است. مثلاً ما می‌بینیم که حتی در موقعیت‌های خطرساز دوگانه برخورد کرده است. مثلا درمورد برخی آداب و مراسم اغماض می‌کنند و درمورد برخی مناسبت ها مثل نوروز، چهارشنبه سوری و سیزده به در ممکن است پیام‌های بهداشتی بیشتری بدهند که البته این پیام‌ها هم الزام آوری نداشته‌اند.

به هر حال نمی‌توان تمام  بار این بیماری را بر دوش مردم گذاشت که به پروتکل‌ها پایبند نبوده‌اند، باید در نظر داشته باشیم که دولت به وظایف‌اش عمل نکرده و مدیریت‌اش در کنترل اپیدمی ضعیف بوده است.  ما یکی از کشورهایی هستیم که درگیری‌مان با مساله کرونا بیشتر از خیلی از کشورهای دنیا بوده است و انتظار می رود که دولت در کنترل بیماری بهتر از دولت‌های دیگر عمل کند که متاسفانه تاکنون عملکردش ناامیدکننده بوده است.

مردم مقصر وقوع موج چهارم کرونا هستند؟

در روزهای اخیر تنها راه نجات کشور را تعطیلی سراسری دوهفته ای دانستند، اما در این خصوص وحدت رویه بین مسئولین وجود نداشت. به نظر شما برای آینده باید چه کرد؟

در حال حاضر وحدت رویه در مجموعه حاکمیت وجود ندارد و به نظر می‌رسد اصلا اراده ای هم برای کنترل همه گیری وجود ندارد. به نظر می رسد هدف دولت بیشتر از آنکه کنترل همه گیری باشد، رعایت و در نظر داشتن ملاحظات دیگر است. مثلاً در مورد تعطیلی سراسری به عنوان یک راه کاهش سرعت انتشار بیماری، ملاحظه دیگر این است که ممکن است تبعاتی داشته و نارضایتی در بین برخی گروه های ذینفع ایجاد کند؛ به طور مثال هیچوقت در مقطع خریدهای نوروزی محدودیتی ایجاد نشد که بازار ناراضی نشود. از طرف دیگر می بینیم بعضی مسئولان برای اینکه نشان بدهند که بیشتر به فکر سلامت عمومی جامعه هستند، پیشنهاداتی می‌دهند اما مجبور به عقب نشینی می‌شوند.

اینجا چیزی که نیاز است، این است که اگر هدف کنترل همه گیری است، اقدامات لازم و متناسب با آن اتخاذ شود که چند برنامه بیشتر نیست و با گذشت بیش از یک سال از این همه گیری ما می‌دانیم که چه اقداماتی موثر خواهد بود  و چه اقداماتی خطرساز است.

یکی از این اقدامات موثر اجرای بی‌تنازل پروتکل‌های بهداشتی است و اگر کشور به سطح بالایی از شیوع بیماری رسیده، لازم است قرنطینه و تعطیلی عمومی اجرا شود فارغ از اینکه بازار یا برخی اصناف ممکن است ضرر و زیان ببینند؛ اگر واقعا هدف سلامت عمومی است باید از بعضی مسائل چشم پوشی شود. علاوه بر این باید تلاش شود برنامه واکسیناسیون عمومی هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1505175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    به نظر من مقصر اصلی دولته
  • یاس IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    54 17
    آره مرغ گرون میشه مردم مقصرن برق زیاد میره مردم مقصرن آب ارومیه کم میشه مردم مقصرن آب رو از شمال دارن میبرن سمنان و هر شب گرگان آب قطع میشه مردم مقصرن! از همه مهمتر اینکه یه عده جانی دارن بر ما حکومت میکنن و مردم واقعا مقصرن! بعد جالب اینجاست فقط مردم رو تشویق میکنن که بچه پس بندازن بعد توی مدیریت همین تعداد موندن!!!!
    • آرمان IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      2 0
      تو اين يه مورد مردم مقصرن! اخه چقدر كج فهمي! يه ساعت بريد بيرون هنوز كه هنوزه كلي از اين بزرگواران هنوز كرونارو باور ندارن و عده زياد ديگه اي ماسك نميزنند! عيدم كه ميشه انگار اگه تو خونه بشينن از عمرشون كاسته ميشه! بخدا كرونا باكسي شوخي نداره عزيزان،به خودتون ميايد ميبنيد خودتون يا عزيزتون زيد دستگاه ونتيلاتوره (خدايي ناكرده)- دولت بزرگترين كاري كه ميتونه كنه مردم خودشو از واكسن محروم نكنه كه تا اينجا برعكس بوده
    • ازماست که بر ماست IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      0 0
      اون موقع دلار دستت بود داشتی به روحانی رای میدادی، باید فکر مرغ میبودی!!!
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    10 4
    سلام.هر مشکلی راه حلی داره..شاید سخت باشه .اما جواب میده..مثل اولی که کرنا تو چین بود.نشون میدادن که شهر ارواح هیچ کس تو شهر رفت امد نمیکرد..یک هفته محکمو قوی .انجامش بدن..
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    19 2
    مقصر اصلی دو گروه مسولین ومردم گروه مسولین که با بهداشت همکاری نکردن وبخاطر مسایلی که ما نمیدانیم زیاد محدویت نگذاشتن حتی برای مدت کوتاه واما مردم چرا همکاری نکردن ودر عید خرید وماسفرت را عده ای رعایت نکردن دلیل واضح ومشخص نبودن تفریح وشادی وجشن در طول سال است وتنها شادی مردم همین عید نورز وچهارشنبه سوریست اگر مردم جشن ها وخوشی های بیشتری داشتن به یقین که مراعات میکردن ولی متاسفانه دلیل اینکه در ایران بیشتر عزاداری وماتم است حتی در روزمیلاد حضرت یا بعث پیامبر روزه خوانیست به جای برنامه های شاد مردم روزه وقران را فقط در بدبختی شنیده اند
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    30 11
    بله صد البته که مردم مقصر هستند البته در جریان کرونا مردم 10% مقصرند ولی در انتخاب بی لیاقت ترین فرد برای ریاست جمهوری (روحانگیری)100% مقصرند چون یک فرد گیج و دیوانه بهتر از این میتونست کشور را نگه دارد
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
      1 0
      بزرگوار یعنی به جای روحانی یکی دیگه از نامزدها رای می آورد الان گلستان بود؟ مدیریت اون دوتا رو در جای دیگه داریم می بینیم. خانه از پای بست ویران است متاسفانه
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    10 16
    صفوف مرغ برنج روغن شکر باعث تشدید کرنا نه مصافرت
  • عموتم IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    25 16
    موج اول تاآخرازچاپلوسی دکترنمکی شروع شد(شب وروزندارم)در24ساعت4ساعت خواب ندارم)وووووکی ازت خواسته اینهمه چاپلوسی کی ازت خواسته اینهمه پاچه خواری به کجاچنین شتابان من که میگم این آدم فقط توفکرمقام بالاتره بااین کاراش مردنبایداینمه خودشوکوجک کنه ازچشم همه مردم ایران خاروذلیل شد
    • بی نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      0 0
      ایشون خون دل خورده و اطلاعات داده به مردم همراه دکتر زالی. روحانی که اساسا پیک چهارم را انکار کرد اولش. من ترجیح میدم نمکی را با تمام اعتقادات خاصش به روحانی.
  • احسان IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    25 2
    اکثریت مردم در تمام دنیا هیچ علاقه ای به خانه ماندن و قرنطینه ندارند این حکومتها هستند که با ابزار مختلف باید مردم را کنترل کنند و تمهیدات لازم و امکانات لازم را برای مردم فراهم کنند تلویزیون ما که افسردگی میاره و مسئولین هم که هر دقیقه یک حرف میزنند تورم بیداد میکنه خیلیها گشنه اند و ...
    • اریا IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      0 0
      پيشنهاد ميكنم مستند ووهان تاريك رو از چنل يوتيوب abc ببينيد، كه با اتحاد مردم چين چگونه تو اين مدت به حدي رسيد اين كشور ميليارد جمعيتي كه تو 7 ماه حتي 1 مورد فوت هم نداشته! مردم ما هيچوقت در هيچ جاي دنيا طبق تربيت اين سالها پشت هم قرار نميگيرند
  • قاسم IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    22 9
    مقصر رئیس ستاد مبارزه با کرونا،رئیس جمهور بی کفایت است و بس،حتی در ستاد رای گیری هم نمی شود برای تصمیمات،حرف آخر رو این رئیس جمهور تزویر و ریا می‌زند، همچنان که برای واردات هر واکسن کرونایی تلاش می‌کند تا پول هنگفت و پول خون مردم رو واریز کنه به حساب واردکنندگان میلیاردی ...
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    17 0
    اعضای دولت همه واکسن زدند و دیگر کنترل این بیماری همون یک ذره اهمیتی هم که براشون داشت نداره.اگر اهمیت داشت حتی نمادین یک روز فقط بله فقط یکروز قرنطینه کامل میکردند
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    در این مملکت قرن هاست که ملتش در تمام زمینه ها مقصرند به وقتش که لازم باشه شریف میشوند از جان گذشته میشوند وو........ البته شعارهایی هست که به خیک مردم میبندن برای اغفال شان
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    دولت اصلاح طلبان و کارگزاران اثبات کرد که هیچ کاری نمیتونه بکنه مقصر اصلی خود دولته
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 1
    پاچه خواری نمکی باعث این بدبختیه
  • DE ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اگر دولت وبطور کلی حاکمیت سیاست هایش را تغییر بدهد وبه خواسته های مردم معلم ها بازنشسته ها توجه کنند مردم دست از ناامیدی برمیدارند چون مردم لج کردند
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    1 0
    هر دو مقصرن ولی تعجب آور اینه که مردم با وجود تجربه یک ساله کرونا خونواده شونو برداشتن و زدن به قلب خطر که نهایتش مرگ زجر آور عزیزانشون هست.از مردم بی تفاوت متعجبم که حتی مرگ اعضای خانواده هم براشون مهم نیست در ازای شادی زودگذر.کاش بیشتر میفهمیدیم که خودمون باید دلسوز خودمون باشیم
  • بینام IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    موج چهارم محصول صف های مرغ دولتی در شهرهای کشور، نه مسافرت های عید. واقع بین باشیم