۲۵ نفر
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
آغاز جنگ داخلی در افغانستان

اعلام رسمی خروج آمریکا از افغانستان را باید ثبت شکستی دیگر برای تاریخ لشکرکشی‌های ناموفق آمریکا به نقطه‌ای در خارج از مرزهای این کشور و همچنین مصداق دیگری بر باطل بودن افسانه شکست ناپذیر بودن نیروهای آمریکایی با آن همه تجهیزات پیشرفته دانست.

خروج بدون توافق نیروهای آمریکایی با دولت افغانستان و صرفا بنا به توافق با گروه طالبان، بار دیگر این موضوع را برای ناظران تحولات بین المللی اثبات کرد که در کلیت سیاست خارجی آمریکا هیچ تفاوتی میان دولت‌های آمریکا، از حزب دموکرات یا جمهوری خواه نیست. علیرغم همه توصیه ها و مشورت های ارائه شده از سوی رهبران سیاسی افغانستان به رهبری جدید دولت آمریکا در مورد خروج مسئولانه این کشور از افغانستان و اینکه هرگونه خروج بدون توافق منجر به فاجعه ای دردناک در افغانستان خواهد شد نادیده گرفته شد و دولت آمریکا تصمیم قطعی خود برای خروج نیروهایش از افغانستان را اعلام نمود.

نکته جالب اینجاست که طالبان در دو هفته گذشته بارها اعلام کرده که تا خروج کامل آمریکا از افغانستان در هیچ نشستی، از جمله نشست استانبول، شرکت نخواهد کرد. در ادامه تلاش های دولت آمریکا برای متقاعد نمودن طالبان جهت شرکت در نشست استانبول، طی چند روز گذشته تماس‌های متعددی در سطوح مختلف با دولت پاکستان به عمل آمده تا این کشوربا استفاده از نفوذ خود بر روی طالبان، این گروه را برای شرکت در نشست استانبول متقاعد نماید. سایر متحدین آمریکا در ناتو قبل از این اعلام کرده بودند که اعضای ناتو با هم وارد افغانستان شده اند و با هم از افغانستان خارج می‌شوند و از این طریق نارضایتی خود را از خروج زود هنگام از افغانستان اعلام کرده بودند. ولی با اعلام آغاز خروج آمریکا، بر مبنای توافق قبلی با طالبان در طی روز گذشته اعلام کردند علیرغم نارضایتی از تصمیم آمریکا، ولی با این تصمیم همراهی نموده و آنها نیز نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهند کرد.

این موضوع همچنین این واقعیت را آشکار کرد که اعضای ناتو فقط نقش تامین کننده سرباز و تجهیزات مورد نیاز آمریکا را بر عهده دارند و جایگاهی در تصمیم گیری های کلان آمریکا در قالب ناتو ندارند. در چنین شرایطی طالبان آنچنان بر پیروزی خود بر آمریکا مغرور شده و ابراز خوشحالی میکنند که دیگر نمی شود این گروه را به صبر و انتظار برای تصمیمات اجلاس استانبول دعوت کرد. در چنین شرایطی هیچ امیدی به اینکه طالبان از خواسته‌های حداکثری خود کوتاه بیایند وجود ندارد. هفته گذشته هنگامی که اعلام شد قرار است رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی با رئیس جمهور افغانستان گفتگو نماید ارگ ریاست جمهوری افغانستان از این خبر بسیار خرسند شده بود و با ذوق زدگی اعلام نمودند که قرار است که جو بایدن با اشرف غنی تلفنی گفتگو نماید، اما گفتگوهای روز گذشته بایدن با اشرف غنی و اعلام تصمیم آمریکا در مورد خروج از افغانستان، حکم آب سردی بر روی سر دولت افغانستان را داشت. آقای اشرف غنی در طی ماه های گذشته بارها مخالفت خود را با واگذاری قدرت به طالبان، خارج از چارچوب قانون اساسی اعلام نموده و گفته بود که برای اینکه در چارچوب قانون اساسی عمل شود آماده است انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری را برگزار نماید تا کاندیدای طالبان از طریق یک روند دموکراتیک به قدرت برسد و نه از طریق یک بدعت خارج از چارچوب قانون اساسی. با همین ملاحظه، دولت افغانستان طرحی را به عنوان جایگزین طرح صلح آماده نموده بود تا در نشست استانبول رسماً اعلام نماید.

اینکه رئیس جمهور آمریکا قبل از اجلاس استانبول موضوع خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان را اعلام می نماید در واقع فشار به دولت افغانستان است که به راه حل ارائه شده از سوی دولت آمریکا که بارها توسط آقای خلیل زاد به دولت این کشور اعلام شده، رضایت بدهد. هدف آمریکا از تشکیل دولت موقت با مشارکت طالبان آن است که ارزیابی آنها بر این مبناست که بعد از خروج آمریکا  دولت افغانستان فرو می ریزد و طالبان از طریق جنگ به قدرت می رسند. لذا می خواهند زمینه‌ای فراهم کنند که طالبان از طریق مسالمت آمیز وارد کابل شوند تا آمریکا اوضاع را طریق نمایندگی طالبان در کنترل داشته باشد و پایگاه های خود را حفظ نماید.

اما نتیجه کار در نهایت برای مردم افغانستان تفاوتی نمی کند از لحظه اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برخی از رهبران افغان از آمادگی خود برای جنگ با طالبان سخن گفتند و در خبرها آمده که طالبان نیز خود را برای جنگ در شمال افغانستان آماده نموده است. علت انتخاب شمال افغانستان آن است که تنها منطقه‌ای که احتمال می رود در آنجا مقاومتهایی علیه طالبان مشاهده شود، شمال افغانستان است. طالبان در مورد مشرق و جنوب افغانستان با مقاومت مواجه نخواهند شد.
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که طالبان در دروازه های قندهار مستقر شده و با رهبران قبایل پشتو توافق نموده‌اند که با توسل به زور وارد شهر نشوند و ورود آنها به شهر در اثر توافق سیاسی باشد تا از قوم و خویشان خودشان کسی آسیب نبیند. احتمال اینکه بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان جنگ در شمال برای خلع سلاح نیروهایی که احتمال مقاومت از سوی آنها می‌رود وجود دارد. از هم اکنون جناح های مقابل طالبان خود را برای این درگیری طولانی مدت با طالبان آماده نموده اند. آنچه ما در هفته های آینده در افغانستان انتظار داریم آغاز جنگ داخلی است و مسئولیت این جنگ بر عهده دولت آمریکا و سایر متحدین آن در ناتو می باشد.

*کارشناس روابط بین الملل و آسیای شرقی

310 310
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید قنبری IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    42 10
    انشاالله که جنگی اتفاق نیافته اما باید از الان فکری برای هجوم جنک زدههای افغان به مرزهای ایران کرد.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    32 10
    مگه نمی خواستند مستقل شوند؟ مگه نمی خواستند نیرو های خارجی از افغانستان بیرون روند و خودشان مملکت را اداره کنند ولی مشخص شد که دولت جدید دست نشانده و تحت حملیت آمریکاست ودر اصل هیچکاره است
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    22 63
    جنگ داخلی به از استعمار امریکا
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    11 14
    افغانستان درآستانه تجزیه شدن است. نقشه پشتون نشین ها نشان میدهد ایران مرز با تاجیکها را از دست خواهد داد.
    • 4322577431 IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      0 0
      خوب میشه خخخخخخخخخ
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    85 32
    تحلیل شما کاملا اشتباه است با خروج آمریکا از افغانستان امنیت این کشور از بین خواهد رفت و انواع گروه های تروریستی در افغانستان ظهور خواهند کرد آمریکا به این نتیجه رسیده که هزینه امنیت دیگران را پرداخت نکند
    • عبوس IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
      4 1
      کاملا با شما موافقم
    • زینب IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
      2 1
      واقعا هم همین هست در انجا حکم پلیس را بازی میکرد و برایش هزینه داشت
    • علی IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      10 12
      بار اول این شیطان نیست که به جایی لشکرکشی می کندبعداز دوقطبی کردن صحنه رو ترک می کنه ومی گوید من نبودم.
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      1 6
      بخشی از حرفات درسته وبخشی غلط! با رفتن آمریکا از افغانستان امنیت نسبی هم که داشتند از بین خواهد رفت ولی این اتفاقا هدف و خواست آمریکاست. در تمام سالهایی که آمریکا بطور عملی و واقعی حکومت و اختیار کشور افغانستان رو در دست داشت چرا هیچ کاری برای ایجاد ساختارهای دموکراتیک و امنیتی و اقتصادی برای این کشور نکرد؟ رهبران سیاسی افغانستان که همه جوره در خدمت اهداف و سیاستهای آمریکا بودند و تا انتها متوجه نشدند که بازیچه ای بیش برای آمریکا نیستند. حالا با این کار آمریکا قصد داره تا با به بحران شدید و جنگ داخلی کشاندن آمریکا این پیام رو به دنیا و دیگر کشورهای ضعیف تحت سلطه آمریکا بده که تا من نباشم شما نمی تونید زندگی کنید!
  • ممدرزاق اوغلو IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    3 1
    چون شمال افغانستان را ازبکها تشکیل می دهند و بیشتر افراد طالبان را هم پشتون ها تشکیل می دهند احتمال اینکه ژنرال دوستیم وارد جنگ علیه طالبان بشود خیلی زیاد هست
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    3 2
    به نظرم خروج آمریکا از عراق و افغانستان در ازای خروج کشور .... از برخی کشورهای منطقه صورت میگیرد. توافق_بزرگ
  • هادی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    7 6
    مردم افغانستان باید هشیار باشند آمریکا می خواهد با خروج خود از افغانستان باعث هرج و مرج در افغانستان شود و دوباره جنگ های داخلی مانند عراق تکرار شود باید به مردم افغانستان در این زمینه کمک کرد آمریکا فقط منافع خودش را در نظر می گیرد باید یک ائتلاف منطقه ای که شامل نیروهای پاکستان و ایران و ترکیه به دولت افغانستان کمک کنند زیرا امنیت افغانستان امنیت ایران و پاکستان است و دولتی قوی در افغانستان بتواند امنیت این مردم زحمتکش را حفظ کنند
  • رضایی IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    4 9
    عامل اصلی جنگ های فرقه ای و و گسترش داعش طالبان تکفیری ها همه زیر سایه امریکا و غرب میباشد
  • امیر IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    6 2
    ماکه نفهمیدیم ماها گاهی باطالبان هستیم گاهی دشمن طالبان. گاهی میگیم آمریکایی هاگورشون گم کنن. گاهی میگیم بمونند
  • کابوس IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    5 6
    بازهم ثابت شد که افغانستان گورستان امپراطوری هاست و کسی نمیتواند به زور بر افغان ها حکومت کند و هر کشوری یا ابرقدرتی که به زور وارد افغانستان شده با شرمندگی و شکست این کشور را ترک خواهد کرد مثل تاریخ گذشته این کشور ولی این بار هیچ جنگ داخلی اتفاق نخواهد افتاد زیرا تجربه سقوط حکومت دکتر برای افغان ها از یاد ب دور نیست و طالبان هم میداند که با زور نمیتوانند بر افغانستان حاکم شوند
  • صافی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    7 5
    جنگ داخلی اتفاق نخواهد افتاد افغانستان به ثبات داخلی خواهد رسید دست اجنبی کوتاه خواهد شد و مردم جنگ دیده روی آرامی رو خواهند دید مردم افغانستان حالا هوشیار شدن افغانستان در دهه نود میلادی قرار ندارد ما دیگر برای منافع ایران و پاکستان کشور خود را خراب نمی‌کنیم چشم بدخواهان کور .
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      2 5
      دیگه مفتخوری هم بسه و باید برگردید افغانستان
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    10 1
    امریکا داشت هزینه امنیت مرزهای شرقی ایران رو میداد در مقابل یک گروه تندرو سنی، تازه انگ اشغال گری هم میخورد، حالا مرزهای ایران موند و طالبان و یک دولت مرکزی ضعیف در افغانستان.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    13 9
    افغان ها قوی هستن...خودشون میتونن یه کشور قوی باشن بنظرم
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 2
    رفتن آمریکا از افغانستان با توافق با طالبان یعنی آمریکا میدان رو برای طالبان خالی کرده و نسل کشی شیعه ها و سر بریدن های طالبان و داعش شروع میشه ولی قبلش دولت اون گروهها و اقوامی رو که در برابر طالبان قصد مقاومت دارند خلع سلاح میکنه
  • حسین IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 10
    فاجعه 77 دوباره تکرار میشود. ایران باید هرچه سریعتر در مرز افغان رزمایش مقتدرانه برگزار کند . وضعیت موجود فقط برای ناامن کردن مرزهای شرقی ایران بعد از آمدن امنیت در عراق و سوریه است. جبهه آینده مدافعان حرم در شرق کشور خواهد بود.
  • خودم IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    6 4
    بیچاره مردم افغانستان چرا همه از اونجا فرار نمی کنن بابا وطن چیه مهم اینه که خوانوادت بدون ترس زندگی کنن خاک بر سر رهبران مرتجع منطقه که شغال های اونور دنیا تعین میکنند چطور زندگی کنندکاش. ما هم یکم زندگی مردم اروپا وامریکا روبه مخاطره مینداختیم تا دلمون خنک می شد
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 2
      خواهر یا برادر ما حتی میخوایم بمب اتم بسازیم تحریممون نیکنند نمیتونیم بسازیم بعد شما میگی اختلال در زندگی اروپا و غرب؟ ما داریم با دلار همه کارهای تجاری کشور رو انجام میدیم و بعد بخواهیم .....
  • آرشام IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    10 0
    نیرو های دولت افغانستان خودشون قدرت کافی برای مقابله با طالبان هم دارند، ایشالا تروریست های طالبان از زمین محو بشن که با داعش فرقی ندارن، به القاعده پناه دادن. به امید افغانستان آزاد از هر افراطی گری و نیرو های خارجی، اگر از همون اول شوروی حمله نمی‌کرد الان افغانستان آرام بود
  • افشین خ دهکردی IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 5
    آمریکا با مسلح کردن افراد درگیر قصد جنگ داخلی دارد حتما افرادی مانند داعش را آماده کرده است
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    10 0
    زندگی تو این منطقه از دنیا واقعا سخت و وحشتناکه عجب گیری افتادیم با این همه گروه افراطی و تروریستی تو اطراف ایران
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    5 4
    آمریکا حتما فتنه ای جدید دستو پا کرده .اونا برای ماندن درخاورمیانه هرکاری میکنن .هنوز نرفتن جنگهای داخلی جرقه ش زده شده.بهونه ی خوبیه برای ماندن.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    3 0
    کاش جنگ نشه با خروج نیروهای امریکایی کشور به بحران می ره وداعش همه جا رو می گیره
  • فاتح IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    3 4
    یه سوریه جدید همراه لشکر فاطمیون
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    1 4
    امریکا حاضر شده طالبان رت پسرخوانده خودش کنه وای بحال مردم افغانستان وهشدار به ایران جنگ بعدی ایران با طالبان است شک نکنید حالا امسال ن اما چندسال دیگه
  • نورجهان میرزایی⁦🇦🇫⁩ IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    1 0
    جنگ افغانستان قبلوی است جنگ پشتون تاجیک فارسی اشرف غنی یک پشتون قوم پرست مخواد تمام افغانستان زیری دستی پشتون ها باشد پشتون ها یک مردم عقب مانده مردم کوچی بوی از انسانیت نبوردن فقد وسکرت انتحاری به جان خود میبدن انفجار میدن
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    7 0
    اگر از این طالبان پلیدحمایت نشه هیچ جنگی نمیشه
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 6
    درود بر دولت اسلامی طالبان
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 7
    چرا نظر افاغنه ای که بهم بد و بیراه میگویند چاپ میکنید انگار بیشتر نظردهنده ها افغانیند
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    8 0
    نوید محمدزاده خودت را برای جنگ آماده کن.