۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
کدام کشورها خریدار اصلی برق ایران هستند؟

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: در حال حاضر عراق، افغانستان و پاکستان خریداران اصلی برق از ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اتاق بازرگانی تهران، علی بخشی، با بیان اینکه ایران علاوه بر صادرات برق به برخی کشورهای همسایه، در مقاطعی نیز واردکننده برق بوده، گفت: واردات برق، ایراد و اشکالی ندارد حتی واردات برق در شرایطی به سود اقتصاد کشور است تا معادل میزان واردات در این بخش، صادرات نیز انجام شود که علاوه بر درآمدزایی برای کشور، به پایداری امنیت انرژی نیز قوام بخشیده شود.

وی ترکمنستان را فروشنده عمده برق به ایران عنوان کرد و افزود: با تکمیل شبکه اتصال برق در دست احداث با کشور ارمنستان، امکان واردات برق از این کشور نیز میسر می‌شود. در حال حاضر عراق، افغانستان و پاکستان خریداران اصلی برق از ایران هستند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق همچنین به قطع صادرات برق از سوی دولت در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: طی ادوار گذشته، دولت به محض آنکه با کمبود در تأمین برق داخل مواجه می‌شد اقدام به قطع فوری برق صادراتی می‌کرد که این تصمیم واکنش منفی کشورهای واردکننده برق از ایران را در پی داشت و بی اعتمادی خریداران برق نسبت به ایران را تشدید می‌کرد و این کشورها به سراغ جایگزین‌های دیگر می‌رفتند.

عراق، افغانستان و پاکستان خریدار اصلی برق ایران

به گفته این مقام مسئول تبعات قطع برق صادراتی هیچ‌گاه به نفع اقتصاد کشور نبود و خوشبختانه دولت نیز متوجه آثار زیان‌بار آن شد و مقرر شد در صورت کمبود برق در داخل، صادرات آن متوقف نشود و با واردات، کمبودها جبران شود. بنابراین، واردات برق محلی از ایراد و اشکال نیست به شرط آنکه در مقابل آن، صادرات نیز توسعه داده شود.

بخشی در ادامه، ظرفیت تولید برق در کشور را مطلوب توصیف کرد و با اشاره به اینکه کمبود برق نداریم، توضیح داد: با این حال، شبکه انتقال برق در کشور دچار نقص است و باید اصلاحات جدی و فوری در این بخش انجام شود، زیرا هم اکنون، به دلیل نبود تجهیزات انتقال برق، مازاد تولید در برخی استان‌ها از جمله خراسان عملاً اتلاف می‌شود و امکان انتقال آن به سایر نقاط کشور وجود ندارد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =