انباشت میوه و تره‌بار در مرز پرویزخان/ صادرکنندگان به نیاز کشور عراق توجه ندارند

انباشت میوه و تره‌بار در مرز پرویزخان و فاسد شدن آن به دلیل نبود زیرساخت مناسب و بی‌توجهی تجار ضرر و زیان بسیاری را متوجه صادرکنندگان کرده است.

به گزارش خبرآنلاین از کرمانشاه : در مرزهای غربی استان و دروازه صادراتی قصرشیرین خبر از انباشت میوه و تره‌بار از مرز پرویزخان به گوش می‌رسد؛ هرچند اخباری از این دست درباره مرز پرویزخان تازگی ندارد اما ضرر و زیان حاصل از آن همچنان متوجه کشور خواهد شد.

متولیان بارها هشدار داده‌اند که صادرکنندگان با توجه به نیاز بازار عراق محموله‌های صادراتی را به مرز روانه کنند اما گویا نه صادرکنندگان و نه مسئولان عزمی برای رفع این مشکل تکراری ندارند.

سال گذشته نیز بارها مشکلاتی در زمینه انباشت محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی و کالاهای دیگر در مرزهای پرویزخان و شیخ‌صله ایجاد شد که انتظار می‌رفت تمهیدات جدی‌تری برای جلوگیری از بروز این مشکلات اندیشیده شود اما وضعیت موجود حاکی از بی‌توجهی به مشکلات است.

فرماندار قصرشیرین در این رابطه گفت: بارها اعلام شده که صادرکنندگان محموله‌های خود را براساس نیاز کشور عراق صادر کنند اما متأسفانه روز جمعه تعطیل بود و تعداد زیادی بار صادراتی میوه و تره‌بار به مرز وارد شد.

مرادعلی تاتاردر کرمانشاه بیان کرد: ۲۴۰ کامیون شامل گوجه‌فرنگی و کاهو از روز پنجشنبه باقی مانده بود که امروز به سمت عراق بارگیری شد.

تاتار گفت: ۲۹۰ کامیون نیز مربوط به روز گذشته بود که ۶۰ مورد صادر شد و باقی مانده نیز فردا صادر می‌شود.

وی افزود: صادرکنندگان و تجار باید توجه کنند که کالایی بیش از نیاز وارد مرز نشود در غیر این صورت ضرر و زیان متوجه خود صادرکنندگان و در مرحله بعد کشور خواهد شد.

فرماندار قصرشیرین گفت: بارها به این رویه مرز اعتراض کرده‌ایم و به این روش خوشبین نیستیم و امید داریم در آینده شاهد تغییر رویه و بسته‌بندی کالاها براساس نیاز طرف مقابل باشیم.

وی افزود: زمانی که بارهای فاسدشدنی زیادی همچون تره‌بار وارد مرز می‌شود به اداره کل پایانه‌ها اعلام می‌شود که به پایانه‌های سراسر کشور اعلام کنند که برای مرز پرویز خان بارگیری نکنند.

تاتار گفت: برخی از صادرکنندگان به این تذکر نیز توجه نمی‌کنند و بدون دریافت بارنامه به سمت مرز حرکت می‌کنند و این وضعیت نتیجه بی‌توجهی این افراد است.

مشکل انباشت کالا در مرزهای استان ویژه مرز پرویزخان نیست و تشکیل صفوف طولانی کامیون‌ها در مرزهای شیخ صله و شوشمی نیز مشاهده می‌شود که کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار ورود جدی دستگاه‌های متولی از جمله سازمان همیاری شهرداری‌ها به مشکلات زیرساختی دو مرز شوشمی و شیخ صله شد و گفت: فراهم نبودن زیرساخت‌ها متناسب با تردد این حجم از بار و کامیون دلیل مشکلات این دو مرز است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در فصل بارندگی وضعیت این دو مرز خصوصاً شیخ صله بسیار بدتر می‌شود عنوان کرد: در خروجی مرز شیخ صله شیب تندی داریم که در ایام بارندگی گل و لای وارد جاده شده و تردد کامیون‌ها را به شدت کند می‌کند به گونه‌ای که ظرفیت خروج کامیون به یک سوم کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: نباید اجازه رکود مرزهای مهمی مانند شوشمی و شیخ صله به دلیل مشکلات زیرساختی داده شود.

به هرحال این داستان هرساله در مرزهای استان کرمانشاه است و صادرکنندگان سنتی توجهی به این موضوع ندارند که تقاضای موجود در عراق محدود و مشخص است، از این رو بد نیست مسئولان و متولیان صادراتی کشورمان با ایجاد سردخانه‌های مناسب در نزدیکی مرزها حداقل امکان نگهداری بیشتر محصولات تولید شده را به صادرکنندگان سنتی بدهند یا اینکه با مدیریت تولید و توزیع آن درصنایع تبدیلی مانع از ضایع شدن دسترنج تولید کنندگان شوند، هرچند ایجاد الگوی کشت دقیق و براساس نیاز بازار داخلی و بازارهای صادراتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز می‌تواند راهکاری منطقی‌تر و کم هزینه‌تر باشد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =