جهانگیری: می گفتند تورم ایران ونزوئلایی می شود اما... /اقتصاد کشور در مقابل تکانه های بزرگ مقاوم شده است

ایسنا نوشت: نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۰ صبح امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به موفقیت اقتصاد ایران در مواجه با تحریم های ظالمانه آمریکا و شیوع بیماری کرونا، گفت: یکی از اهداف اصلی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب افزایش تحمل و مقاومت اقتصاد کشور در برابر تکانه های خارجی بوده است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ که این سیاست ها ابلاغ شد فضای کشور و جامعه با توجه به توافق اولیه با کشورهای ۱+۵ مثبت بود، اظهار داشت: در همان مقطع هنگامی که درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی بحث و تبادل نظر می شد با وجود چشم انداز مثبت کشور به دنبال تدوین ساز و کاری بودیم که اگر تحریم ها تداوم یافت و یا شرایط بدتر از گذشته شد، بتوانیم اقتصاد کشور را مقاوم تر سازیم.

وی افزود: در چند سال اخیر با خروج آمریکا از برجام و شیوع بیماری کرونا کشور با دو تکانه بزرگ و سهمگین که منابع ارزی و ریالی کشور را تحت تاثیر قرار می داد مواجه شد بطوریکه در سال ۱۳۹۹ که یکی از دشوارترین سالهای پس از انقلاب از نظر بودجه و اقتصادی بود، درآمد ارزی دولت از محل فروش نفت که به بانک مرکزی واریز شد حدود ۵ میلیارد دلار ارز بود این در شرایطی است که در سالهای نه چندان دور درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری نصیب کشور شده و به دنبال آن واردات و اقتصاد اداره می شد.

جهانگیری با بیان اینکه در این مقطع دشوار با وجود همه تحریم ها کارخانه ای در کشور به دلیل نیاز به مواد اولیه خارجی تعطیل نشد،‌ اظهار داشت: بعنوان کسی که با صنعت کشور آشنا هستم در آغاز تحریم ها نگران بودم که ممکن است برخی از کارخانه های کشور به دلیل نیاز به مواد اولیه ای که انحصار آن صرفاً ‌در اختیار آمریکا یا تعداد محدودی کشور است از جریان تولید خارج شوند. کارخانه هایی که خود تامین کننده مواد اولیه ده ها رشته صنعتی دیگر بودند و این نگرانی وجود داشت که اقتصاد کشور با مشکلات عدیده ای روبرو شود اما به فضل الهی و تدبیر صحیح نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه ما شاهد افزایش تولید و صادرات هستیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه ایران در مقطعی برای رفع نیازهای خود سالانه ۶ تا ۷ میلیون تن واردات فولاد داشت، گفت: امروز و با وجود تحریم ها علاوه بر تامین نیازهای داخلی ۱۲ میلیون تن صادرات فولاد داریم. در بخش های پتروشیمی، داروسازی و بسیاری از صنایع دیگر علاوه بر تامین نیازهای داخلی توانسته ایم منابع ارزی مورد نیاز به کشور را نیز تامین کنیم که این ها نماد مقاوم شدن اقتصاد کشور در برابر تکانه های بزرگی است که بسیاری از اقتصاد های پیشرفته دنیا را با رکود و مشکل مواجه کرده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد و کشورمان با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم نمی کرد قطعاً وضعیت اقتصاد کشور بسیار متفاوت تر با شرایط کنونی بود. در این زمینه لازم است که بخش های مختلف دولت برای تنویر افکار عمومی گزارش های مقایسه ای تهیه و منتشر کنند. این نکته مهمی است که علاوه بر آمریکایی ها که به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران در وهله نخست بودند بسیاری از اقتصاد دانان داخلی نیز شرایط اسفناکی را برای ایران پس از وقوع تحریم ها و کرونا پیش بینی می کردند.

وی گفت: پیش بینی بسیاری از اقتصاد دانان این بود که تورم ایران تورمی ونزوئلایی می شود یعنی تورم رشد ۱۰۰۰ درصدی خواهد شد که قطعاً به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی غیرقابل کنترل است اما به فضل الهی و تدبیرهایی که صورت گرفت نرخ تورم در عدد ۳۶ درصد متوقف شد. دولت می داند که این نرخ نیز زندگی مردم را با دشواری مواجه کرده و مردم بسیار اذیت شده اند اما نباید آن سوی معادله که قرار بود اقتصاد ایران فرو بریزد را فراموش کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: واقعیت این است که ما نتوانسته ایم با مردم خوب ارتباط برقرار کنیم و به آنها بگوییم که قرار بود با طراحی های دشمنان چه بلایی بر سر کشور بیاورند. البته کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند می دانند که چه دستاوردی برای کشور رقم خورده است ولی باید بتوانیم با زبان ساده این واقعیت ها را به جامعه نیز منتقل کنیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: برای مردمی که سفره شان کوچک تر از گذشته شده است تعریف و توضیح این واقعیت ها بسیار اهمیت دارد، باید از ظرفیت متخصصان علوم اجتماعی، هنرمندان و اصحاب رسانه استفاده کنیم تا مردم بدانند که برای اداره کشور چه اقداماتی انجام شد، چه مصائبی ممکن بود بر سر کشور بیاید و در صورت نبود تحریم ها و کرونا کشور می توانست به چه جایگاهی برسد.

وی با قدردانی از صبوری، بردباری و همراهی مردم در این مقطع گفت: اگرچه با وجود همه آمارها و شاخص ها دولت در کمال مظلومیت به ناکارآمدی متهم می شود اما آنچه مهم است این است که این دستاوردها ثبت شود و قطعا در آینده بیش از پیش روشن خواهد شد که تا چه میزان دولت در انجام وظایف خود موفق بود. دولت بدون توجه به اتهامات وظیفه خود را که خدمت به مردم و جلب رضایت خداوند است ادامه می دهد و در عین حال ضروری است که برای افزایش امید و نمایش تلاش های بی وقفه انجام شده روشنگری انجام دهند.

جهانگیری از سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا با کمک یکدیگر و استفاده از ابزارهای رسانه ای و هنری؛ زمینه را برای تولید مقالات، مستندات و حتی فیلم های سینمایی در خصوص عبور از تحریم ها فراهم نمایند.

معاون اول رییس جمهور گفت: در شرایطی که کشتیرانی، بیمه،‌ بانک ها و بسیاری از بخش های دیگر تحت تحریم های ظالمانه قرار داشت، حتماً نمایش چگونگی واردات و صادرات صدها میلیون تن کالای مورد نیاز مردم و دور زدن تحریم ها جذاب خواهد بود و می تواند دست مایه کار هنرمندان دلسوز شود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506663

برچسب‌ها