گاردین:واکنش ایران می‌توانست بدتر از این باشد/نه بن سلمان بی‌آبرو نه اردوغان زن‌ستیز،این مرد از همه خطرناک‌تر است!

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به جنگ نتانیاهو علیه ایران اشاره می کند و نوشته است که این مرد خطرناکترین فرد در خاورمیانه است نه ایران.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،سایمون تیسدل در یادداشتی با عنوان «جنگجوی سایه؛بنیامین نتانیاهو، قمار خطرناکی را با ایران پیش می برد»در روزنامه گاردین نوشت:

در منطقه ای که جنگ افروزان و ستمگران بسیاری دارد، کدامیک از همه خطرناکتر است؟ نه بشار اسد منزوی، نه محمدبن سلمان بی آبرو و نه حتی رجب طیب اردوغان زن ستیز بلکه بنیامین نتانیاهو که شایسته عنوان "مرد خطرناک" در منطقه خاورمیانه است: او به جنگ با ایران تهدید می کند، دستور حملات خرابکارانه میدهد، دانشمندان ارشد را ترور می کند، ابتکارهای بین الملی را مختل می سازد و با آمریکا، که متحد غیرقابل جایگزین کشور اوست، سرشاخ می شود.

اجماع خرد جمعی در اسراییل این است که نتانیاهو، به عمد به تنش با ایران دامن می زند تا با ایجاد یک بحران امنیت ملی، سمت و سوی جریان سیاسی داخلی را به سود خود تغییر دهد و همچنین در گفتگوهای ایران و آمریکا، سنگ اندازی کند.

بایدن هم با بریتانیا و اتحادیه اروپایی موافق است که بهترین راه برای کسب اطمینان از اینکه ایران بر سر حرفش در صلح آمیز بودن برنامه هسته ای می ماند، همان توافق 2015 یعنی برجام است. اما نتانیاهو به خوبی میداند که اگر یک جنگ به راه اندازد، چه بسا اروپایی ها هم مجبور شوند که آشکارا طرف اسراییل را بگیرند و رویکرد شکننده کنونی شان برای ایجاد توازن دیپلماتیک را بشکنند... همانطور که هفته گذشته، فرانسه، آلمان و بریتانیا، افزایش سطح غنی سازی ایران را محکوم کردند اما حتی اشاره ای هم به خرابکاری در نطنز نداشتند!

ایران در واکنش به این حمله با اعلام افزایش سطح غنی سازی تا 60 درصد و نصب هزار سانتریفیوژ تازه، پاسخ جنگ طلبی اسرائیل را داد. واکنش ایران می توانست بدتر از این هم باشد اما رهبر عالی ایران آیت الله علی خامنه ای، تندروها را نادیده گرفت و به مذاکره کنندگان ایران در وین دستور داد که از گفتگوها کنار نکشند. حتی رهبر عالی ایران که آمریکا را دشمن ایران می داند، متوجه تله ای شد که نتانیاهو کار گذاشته بود. در حال حاضر، امنیت اسراییل عملا به خویشتنداری ایران بسته است.

نتانیاهو با علنی ساختن نقش اسراییل در عملیات و حملات علیه ایران، عمدا یک جنگ سایه را به جنگی آشکار تبدیل می کند تا این جنگ، سرکش تر و مهار ناپذیرتر شود. این کار تاثیری منفی بر لبنان، سوریه و غزه خواهد داشت و نیز می تواند روند پل زدن اسراییل با کشورهای عربی خلیج فارس را نیز با پسرفت روبرو کند. همچنین به تقویت دست تندروها در ایران بیانجامد و پیامدهای قطبی سازی اش، همه اسراییلی ها را در خطر اندازد.

کردارهای نتانیاهو، یک هماوردی شخصی با بایدن هم هست. هیچ علاقه ای میان این دو وجود ندارد. آنها به شدت بر سر مسئله فلسطین با هم در اختلافند. بایدن به دوستان سعودی نتانیاهو اعتمادی ندارد. اهانت ها و توهین های نتانیاهو در زمان اوباما و همپالگی با ترامپ و جمهوریخواهان را هم فراموش نکرده است. بایدن کسی نیست که به یک منازعه تازه در خاورمیانه کشیده شود.

فرد کاپلان، تحلیگر اسلیت می نویسد: "بایدن در بهترین موقعیت است تا نتانیاهو را در سه کنج قرار دهد. او از هر رییس جمهوری دیگری در آمریکا از موقعیت مناسبتری برخوردار است تا روشن سازد که منافع آمریکا را نمی توان زیرسایه راهبردهای سیاست داخلی یک نخست وزیر قرار داد حتی نخست وزیر اسراییل."

چنین تحریکاتی، یک هشدار است. نتانیاهو می گوید که کشورش به هیچ توافقی که دیگران، حتی بهترین دوستانش، با ایران بدست آورند، پایبند نیست. اما اسراییل نمی تواند برای همیشه از حسن نیت آمریکا سوء استفاده کند. تازه ترین ارزیابی اطلاعاتی آمریکا، به شکلی بنیادین با دیدگاههای نتانیاهو در تضاد است؛ این ارزیابی به هیچ شواهدی نرسیده که ایران در پی ساخت یک بمب هسته ای باشد. از منظر سیاسی، اکنون بنیامین نتانیاهو بزرگترین سرچشمه خطر است. اسراییلی ها باید این سرچشمه را پیش از آنکه آسیب بیشتری وارد کند، بخشکانند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    80 21
    واقعیت اینست که آمریکا زیرکانه صرفا به دنبال بازگشت به برجام برای دستیابی به مکانیسم ماشه است تا با دستیابی به اهرم قانونی بازگشت تحریمهای بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل بتواند برنامه های موشکی و فعالیتهای منطقه ای ایران رانیز مهار کند. نتانیاهو هیچ اقدامی بدون مجوز بایدن انجام نمیدهد .
    • محمد FI ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      0 0
      ولی به نظر من حتی آمریکا هم بازیچه اسرائیل و انگلیس هست
  • سعید حیدری US ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    77 36
    احمق ترین شخصیت درجهان نیتاناهو نخست وزیر نجاست اسرائیل
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      52 22
      البته بعد از ترامپ و بایدن
  • منصور IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    85 16
    بایدن که فقط یه مترسکه نظام امریکا رو لابی اسرائیل داره کنترل میکنه شاید در ظاهر امر به دولت نتانیاهو تشر بزنن ولی در پشت پرده اگر اوامر اونها رو اجرا نکنن از قدرت ساقط میشن.
  • محمدی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    71 11
    اسراییل ها آمریکا را کشور تحت کنترل خود ویهو دیان می دانند مخصوصاً نتانیاهو کلآ آمریکا برای غلبه بر تمام کشورهای دنیا می خواهد شدیداً
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      18 5
      تا حالا به این فکر کردید که اینکه میگید امریکا زیر نظر یهودی ها هست این موضوع بین مردم خود امریکا هیچ جایگاهی نداره و فقط خوراک داخلی داره!؟ فکر میکنید مردم امریکا برای قتل اون شکلی کل کشورشون ریختن بیرون، به خاطر این موضوع که کل امریکا رو یهودی ها اداره می کنن نمیریزن بیرون و تظاهرات راه بندازن!؟ از بس گرفتار اخبار داخلی و توهم توطئه شدید که پاک مغزتون رو از دست دادید! اگه امریکا رو یهودی ها اداره می کنند، ایران رو کی اداره می کنه!؟
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      0 0
      دوستی که فرموده اید مردم آمریکا از اینکه بشنوند اسرائیل دارد آمریکا را اداره می کند به خیابانها می ریزند؟؟ آخیییی چقدر رمانتیک می شود بفرمایید وقتی روسای جمهور آمریکا حفظ امنیت اسرائیل را حیاتی ترین موضوع برای خودشان اعلام کنند چگونه مردم امریکا این را نشنیده اند؟؟ چگونه هر انتقاد و اعتراضی و حتی شوخی با یهود در آمریکا مستوجب مجازات است و این را نشنیده اند؟؟ چگونه اسرائیل کشتی آمریکا را زد هیچ اعتراضی به آن نکردند واقعا شما برای دفاع از آمریکا حقوق هم میگریدیا وکیل تسخیری هستید؟؟
  • CA ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    22 69
    تحلیل شخصی یک نفر با دیدگاه کوچک
  • کارگر IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    65 14
    احسنت به شما که با یک تحقیق وتفسیر اگاهانه ودرست به وضع وحال این نخست وزیر دیوانه وجنگ طلب اسراییل که انگاری تمام جهان بدهکار او هستن ،وبا دخالتهای بیجا وبا زورگوییهایش همیشه در هر موردی سنگ اندازی میکند وحتما"یکروز هم باعث نابودی اسراییل ومردمان ان میگردد.
  • کمیل IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    39 12
    این شخص با توجه به نداشتن شخصیت حتی در مجامع یهود بلکه وجه اجتماعی خاصی هم ندارد فقط یک مترسک میباشد که توسط یهودیان اسلام ستیز بدنباله اعمال مخربی هستن که توسط آنها برنامه ریزی شده وباید هرچه زودتر از روی کره زمین برداشته شودچون باتوجه به ثروت زیاد آنها،توسط سگ دست نشانده شا ن یعنی آمریکایی ها ممکن است باز هم به منافع ما آسیب برسانند پس بایدهرچه زودتر تدابیر لازم را جهت پاک کردن این ویروس اسرائیلی را انجام داد..درود بر رهبر عزیز
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      7 2
      نتن ياهو کلمه نتن به زبان عربی یعنی گندیده حالا به زبان عبری معلوم نیست چه معنی میده
  • علی پوراحمد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    48 75
    آمریکا هیچ گاه تحریمها را از بین نخواهد برد و با رفتن روحانی و کدخدا زده ها راه برای دولت جوان حزب اللهی باز خواهد شد .‌ اندکی صبر سحر نزدیک است .‌پیش به سوی غنی سازی صد درصد
    • رسد IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      76 39
      باید سعی کنیم کره شمالی نشویم او بمب اتم هم دارد این سیاست جز علفخواری ملتش چه چیز به ارمغان اورده است
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      1 0
      خواب دیدی خیره!!
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      1 2
      دقیقا باید سعی کنیم کره ی شمالی نشیم اگه امریکا اتم داره ما هم باید داشته باشیم اگه احساس خطر کردیم به جای فرار و بردگی باید قوی بشیم.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      2 0
      کی میشه از شر شما ما ملت نفس بکشیم. کشوری که در جهان منزوی بشه گندیده میشه مسولاش دچار فساد میشن . کشوری که در بازارش رقابت نباشه یه کشور عقب مونده با پراید و 206 میشه. فقط شما عقب مونده ها صاحب قدرت نشید هر کی آمد بهتر .
  • رسول IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    21 12
    از منظر سیاسی، اکنون بنیامین نتانیاهو بزرگترین سرچشمه خطر است. اسراییلی ها باید این سرچشمه را پیش از آنکه آسیب بیشتری وارد کند، بخشکانندواگر اسرائیلی ها اینکارو نکردند خداوند این آسیب و غده سرطانی و تهدید علیه صلح جهانی را میخشکاند.
  • موسی DE ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    29 11
    کسی که سرتاپا نجاست است غیرازاین انتظار نمیرود
  • پیشگو IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    20 6
    عاقبت نتان یاهو بسیار سهمناک است او با اقدامات خبیثانه اش ساکنین فریب خورده رژیم پوک و جعلی و قلابی اسراییل را بسوی مرگ می برد لذا بر سایر سردمداران اشغالگر رژیم جعلی واجب است که هرچه سریعتر ان مردک بولهوس تلخ مسلک و کودک کش و جانی را تحت هر شرایطی سرنگون سازند .
  • DE ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    37 10
    وقتی اسرایبل انچنان درسوریه منافع مادی ومعنوی ایران را در دوسال گذشته با خاک یکسان کرد جوابی ندید حالا پرو شده نظری بر داخل کشور ایران دوخته است
  • علی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    44 16
    این چرت پرتا چیه غنی سازی اورانیوم تا هر چقدر هم ک باشه ی مسئله داخلیه ب کسی هم ربطی ندارند انتقام واقعی و واکنش واقعی ایران نصبت ب تحرکات تنش زا و جنگ طلبی اسرائیل هنوز ب اجرا در نیومده
  • جلیل IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    52 26
    امریکا هیج وقت تحریم ها را ازبین نمی برد بایدن از ترامپ بد تر است جون او با پنبه سر می برد آینده این را روشن خواهد کرد مشکل آمریکا وغرب بمب اتم نیست دانش هسته ای است که در آینده جای نفت را می گیرد
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      0 1
      دنیا داره به سمت انرژی های پاک میره و هسته ای هرگز جای نفت رو نمیگیره بلکه به دلیل خطرات و آلودگی های بسیاری که داره کم کم از مدار تولید انرژی در حال خارج شدن هست
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 1
    با این مقالات دوزاری در روزنامه های چپول کمونیست خودتونو گول بزنید. طرف هرکاری خواسته کرده بعد دیده خبری نمیشه.
  • هوگرواسرا IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    بایدن که رییس جمهورنیست،یک مترسک فرسوده،حیف که مردم آمریکا به این احمق ها وابله های مثل بایدن وترامپ رای می دهند
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 2
    این یه آشغال است. کودن. ابلاغ کثافت .این لجن اسرائیلی است یهودی وتفاله دست نشانده آمریکایی سعودی است .
  • مجید IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    نوع خبر طوری که اسرائیل بزرگ مگنند دوم اروپا در جایگاهی نیست سوم ما غنی سازی ۹۰درصد انجامدهیم چون نه امریکا نه اروپا قابل اعتماد نیستن عربستان مخفیانه دنبال برنامه هسته ای هست پس باید نابود بشه عرلستان واسرائیل باید تمام برنامه هسته ای در این کشور از بین برود
  • ایران IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    پروتکل ۲۴گانه صهیونیسم جهانی بخوانید واقعا اهداف شومی برای جهان دارند بهر قیمتی که برای بشریت تمام بشه خواهید فهمید ووو.....باید افسران جنگ نرم باشیم
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 7
    ما تا سید علی را داریم نتان با تموم نوچهاش هیچ غلطی نمیکنن
  • فدایی رهبر IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    انشاالله به زودی ریشه صهیونیسم را به لطف خدا ومجاهدان فی سبیل الله خشک خواهیم کرد.
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    5 5
    کره شمالی هرچه باشد خیانتکار داخلی مثل ماندارد بااین همه نفت. گاز. معدن طلا. کشاورزی و... اینم اوضاع و احوال کشوره، خداوکیلی تاکی باید نگاه مابه آمریکا یهاباشد خسته نشدید، حیاکنیدوازخدابترسید
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 2
    تحلیل ابکی یه دائم الخمر الکلی
  • GB ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    بسیار متاسفم که این تحلیل هایی که اینجا هست بسیار نا پخته و سطحی است. خدا کنه مسولین تصمیم گیر در کشور دید بهتری تو مسایل منطقه داشته باشن.
  • علیرضا ناطقی IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    سلام به نظر من ایران باید اسراییل راسرجای خودش بنشاند تا پایش راازگلیمش دردرازترنکند‌من حاضرم درحدتوان هرضربه ای به اسراییل بزنم ایران فقط ۴تا موشک روابط مرز عراق روی پایه‌های موشکی سواروبه سمت اسراییل نشانه رود حساب دستشان می. اید
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    2 0
    مسئله بالاتر از یه مشت یهودی و لابی صهیونیسمه زیاد اینا رو بزرگ نکنید کمیته سیصد و خاندان راکفلر و خاندان لاوی و فراماسونرها و ایلومناتها و این مسخره بازیها اینا خوداشونم بازیچه هایی بیش نیستند
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    3 0
    اینا همه نمایشه،روابط و منافع آمریکا و اروپا و اسراییل به شکل تاریخی و تمدنی و سیستمی،یکسان و مشترک و درهم تنیده است و هیچ ارتباط و تاثیری از اسامی و اشخاص و دولت های مختلف نمیگیرد،عجیب اینست که بعد از چهل و اندی سال لااقل در مورد ایران ثابت بوده ولی باز حرف و حدیث ها و اما و اگر و شایدها وجود دارد!!!؟
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 1
    ایران چون خودش سیستم منظم و ثابت و یکپارچه ندارد و با آمدن و رفتن اشخاص و احزاب و دولتهای مختلف همه چیز از بیخ و بن دچار تغییر و چرخشی حتی صدوهشتاد درجه ای میشود برای کشورهای مقابل مان هم همین گمان را میبریم.
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    سلام آفرین خوب تشخیص داده
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    2 2
    نویسنده با این نکته اصلا دقت نکرده که حکومت در سایه ی امریکا هم متشکل از یهودیان تندرو است
  • حیدر IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 2
    نتانیاهو فرزند نا خلف امریکاست . اگه با امریکای جنایتکار سازش کنیم مجبورمان میکنند این فرزند ناخلف را هم بپذیرین. این موجود خونخوار با امریکا . اروپا . روسیه . چین . وووووو رابطه دوستانه خوبی دارد. وخطرش از بمب اتم بیشتر است
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    2 2
    نتانیاهو عنصر پلیدیه