۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
آیا طلسم قیمت خودرو می‌شکند!؟

در دو سالی که گذشت صنعت خودرو بحران‌های عجیب‌وغریبی را پشت سر گذاشت و خریداران با نوسانات قیمتی عجیبی در این بازار روبرو شدند. در همین سال‌ها بود که دم‌دستی‌ترین خودروها نیز مرز سه‌رقمی شدن قیمت را پشت سر گذاشتند و توانستند نام خود را به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای به ثبت برسانند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که عوامل زیادی در افزایش قیمت روز خودرو در این دو سال دخیل بوده است. به همین دلیل کارشناسان انتظار دارند که اگر این موانع مرتفع شده و ما بتوانیم یک مسیر بازگشتی را طی کنیم، احتمالا می‌توان به کاهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ امیدوار بود. در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه ممکن است قیمت روز خودرو در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند!؟ ضمنا از طریق لینک https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/ می‌توانید برآورد قیمت کارکرده هر خودرویی را که بخواهید به‌همراه جزییات آن ببینید.

تغییر روند قیمت‌گذاری خودرو

یکی از سنت‌هایی که همواره در صنعت خودروی ایران وجود داشته است، اعلام دقیق قیمت خودرو توسط یک نهاد مشخص بوده است. این در حالی است که در سرتاسر جهان این تولیدکننده‌ها هستند که با توجه به عوامل دخیل در فرایند تولید، قیمت خودرو را پیشنهاد می‌دهند. تعیین قیمت دقیق خودرو توسط نهادهایی که تقریبا هیچ دخالتی در زنجیره تولید ندارند، باعث می‌شود که تولیدکننده قدرت مانور خود را از دست بدهد. زیرا ناچار خواهد بود که با در نظر گرفتن سود نهایی خود، قیمت روز خودرو را به حد تعیین‌شده برساند. این موضوع با توجه به شرایط فعلی بازار در تامین قطعات و ارتباطات بین‌المللی باعث می‌شود که خودروسازان انگیزه رقابتی خود را از دست بدهند.

رعایت تناسب میان عرضه و تقاضا

احتمالا شما هم با این اصل ساده اقتصادی آشنا هستید که زمانی بازار به تعادل خواهد رسید و قیمت‌ها روند واقعی خود را طی خواهند کرد که عرضه محصولات با تقاضایی که برای آن‌ها در بازار وجود دارد، تناسب پیدا کند. بنابراین شاید بتوان گفت اصلی‌ترین چیزی که می‌تواند منجر به کاهش قیمت روز خودرو در بازار سال ۱۴۰۰ شود، افزایش تیراژ تولید خودرو در این سال است. واضح است که در این زمینه از دست خریداران کاری ساخته نیست. زیرا با توجه به نیاز زندگی امروز، درخواست برای خرید خودرو نیز روزبه‌روز در حال افزایش است.

این سازمان‌های مربوط و خودروسازان هستند که باید بتوانند به‌گونه‌ای جای خالی شرکای اروپایی خود را پر کرده و کمبود بازار را جبران کنند. به‌علاوه بیشتر خریداران در بازار امروز ایران خواهان خرید خودرو از کارخانه هستند. زیرا با توجه به شرایط موجود، تفاوت قیمت کارخانه و بازار روزبه‌روز در حال افزایش است. بااین‌حال اجرای طرح‌هایی مانند واگذاری خودروهای تولید کارخانه از طریق قرعه‌کشی باعث شده است که پای دلالان بیش‌ازپیش به بازار خودروی ایران باز شود و این شکاف قیمتی روزبه‌روز افزایش یابد. این موضوع باعث شده که خریداران واقعی نتوانند در این بازار مانور بدهند و سود این بازار تنها به دلالان برسد.

از سر گرفتن همکاری با شرکای خارجی

یکی از اصلی‌ترین مواردی که توانست تا حد زیادی بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش قیمت روز خودرو شود، قطع همکاری خودروسازان ایرانی با شرکای بین‌المللی خود بود. صنعت خودرو در صورتی می‌تواند پیشرفت کرده و محصولات جدید در آن به وجود خواهند آمد که بتواند از دانش و فناوری روز بهره‌مند شود. در این صورت است که خودروسازان می‌توانند تحت لوای برندهای نامدار، دانش و فناوری خود را توسعه داده و خودروهای بهتری را تولید کنند.

علاوه بر این با ورود خارجی‌های باتجربه به این صنعت، خودروسازان ایرانی دیگر مجبور به اختراع چرخ نیستند. بلکه می‌توانند بخش زیادی از هزینه‌های خود را که امروز صرف توسعه خطوط تولید و یادگیری مفاهیم ابتدایی می‌شود، صرف تحقیق و توسعه کرده و از دانش شرکای خارجی خود به نحو احسن استفاده کنند. با این کار بازار خودروی ایران دیگر جولانگاهی برای خودروهای نه‌چندان دل‌چسب چینی نیز نخواهد بود و یک فضای رقابتی در آن به وجود خواهد آمد.

با این اوصاف تا چه حد می‌توان به کاهش قیمت روز خودرو در سال ۱۴۰۰ امیدوار بود؟

آیا طلسم قیمت خودرو می‌شکند!؟

همان‌طور که گفتیم زمانی می‌توان به کاهش قیمت روز خودرو در سال جدید خورشیدی امیدوار بود که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست‌به‌دست هم دهند. به عبارت بهتر سال ۱۴۰۰ در صورتی می‌تواند سال حل بحران در صنعت خودرو باشد که تمامی نهادهای مربوطه تا حدی تغییر رویه داده و تمامی شرایط ذکرشده محقق شوند. از همه مهم‌تر نهادهایی هستند که اصرار دارند برای تنظیم بازار یک قیمت ثابت را برای هر خودرو مشخص کنند.

توصیه کارشناسان در سال ۱۴۰۰ این است که صنعت خودروی ایران باید تا حد زیادی به روند صنعت خودرو در جهان نزدیک شود. این موضوع هم ازنظر بهبود روابط بین‌المللی و توسعه این روابط باید در دستور کار قرار بگیرد و هم ازنظر روند قیمت‌گذاری! به‌این‌ترتیب می‌توان به افزایش نرخ تولید و هماهنگی میان عرضه و تقاضا نیز امیدوار بود.

آیا طلسم قیمت خودرو می‌شکند!؟

اپلیکیشن همراه مکانیک، یک همراه خودرویی در جیب شما است که با نصب آن از لینک گوگل پلی https://play.google.com/store/apps/Hamrah-Mechanic می‌توانید خودرو موردنظرتان را در قسمت «فضای اختصاصی» اضافه کنید تا به‌صورت روزانه قیمت آن را از اپلیکیشن دریافت کنید. همینطور با استفاده از ابزار قیمت خودرو کارکرده همراه مکانیک در فضای اپلیکیشن، امکان بررسی دقیق قیمت خودروها باتوجه به ویژگی‌های آن‌ها مثل میزان کارکرد، نقاط رنگ‌شدگی یا تعویض‌شدگی و ... فراهم است. کافی است همین الان وارد سایت یا اپلیکیشن همراه مکانیک شوید و از امکانات مختلف آن استفاده کنید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507212