رقیب رضاخان در انتخابات ۱۴۰۰ آمد /اصلاح‌طلبان به‌دنبال بازیِ پنهان؟

صف کاندیداهای اصولگرا در حالی هر روز طولانی تر می شود اصلاح طلبان هنوز به دنبال راضی کردن ظریف برای کاندیداتوری هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته ای که گذشت پر بود از خبرهای انتخاباتی به ویژه در جناح راست؛ از ارسال دعوتنامه شورای وحدت برای ۱۰ کاندیدای ریاست جمهوری و شرط کناره‌گیری سعید محمد از انتخابات تا شرط و شروط قالیباف برای کاندیداتوری که مشروح این اخبار را می توانید اینجا بخوانید.

۲ اصولگرای دیگر کاندیدا شدند/مجلس ستاد انتخاباتی شد

اما در روزهای پایانی هفته باز هم به صف کاندیداهای اصولگرا افزوده شد؛ اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و سید ابولقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین اعلام کاندیداتوری کردند.

موضوع قابل توجه دیگر بازار گرم کاندیداتوری در مجلس یازدهم است تا جایی که صدای اعتراض نمایندگان مجلس هم درآمده؛ غلامرضا نوری قزلچه، نماینده مردم بستان آباد و سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در گفتگویی به احتمال کاندیداتوری رئیس مجلس و نواب او در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم واکنش نشان داد.

او با انتقاد از این رویه با تاکید براینکه اعلام حضور اعضای هیئت رئیسه در انتخابات ریاست جمهوری آسیب جدی به مجلس وارد کرده است، گفت: « هیئت رئیسه مجلس و ارکان آن به گونه ای القا می کنند که مجلس جای خدمت نیست، مجلس کاره ای نیست، پس برویم در ریاست جمهوری به مردم خدمت کنیم، این عمل فی نفسه تضعیف کننده مجلس است، سکان داران مجلس خیلی اهمیتی برای این مسند و این قوه قائل نیستند و آن را موثر نمی دانند و کاملا بر خلاف فرمایش امام راحل که مجلس را در راس امور می دانستند، عمل می شود.»

رقیب رضاخان در انتخابات ۱۴۰۰ آمد /اصلاح‌طلبان به‌دنبال بازیِ پنهان؟

رقیب رضاخان آمد

در این بین امیرحسین قاضی زاده هاشمی یکی از نواب رئیس مجلس هم در اظهاراتی عجیب گفته است: رقیبم رضاخان است. چون نهاد اداره کشور برخاسته از رضاخان است و ادامه پیدا کرده است و آمده ام نهاد ۱۰۰ساله رضاخانی را به هم بریزم.

او با بیان اینکه یک کاندیدای حزبی نیست، گفته: با اینکه یک آدم دارای شناسنامه کاملا سیاسی و مواضع کاملا روشن هستم و مواضع روشنی گرفتم که بر آن مواضع هستم، ولی چون معتقدم در ریاست جمهوری کارکرد جریانات سیاسی مناسب نیست و مشکلات ما در حوزه دیگری هست، خودم را به عنوان فردی که با موضع جناحی ـ سیاسی می‌خواهد وارد انتخابات شود نمی‌بینم.

آمده ام و کنار هم نمی روم

گفت‌وگوها و فعالیت رسانه ای کاندیداهای انتخابات اما به اینجا ختم نمی شود؛ رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و کاندیدای دیگر جریان اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری هم ضمن اینکه به سابقه نظامی خود در قرارگاه خاتم الانبیا اشاره کرده است، گفته: «قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی به عنوان معاون اقتصادی ایشان در کنارشان کار کردم، در تمام زمینه‌های اقتصادی کار اجرایی و عملیاتی داشته ام و کشور و ظرفیت های کشور را به خوبی می شناسم، دنیا را به خوبی می شناسم و بیشترین سفرهای خارجی بعد از وزیر امور خارجه داشته ام و با سران کشورهای زیادی ملاقات کرده ام.»

او تاکید کرده که «هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده ام ولی اگر قرار باشد اعلام کاندیداتوری کنم به نفع کسی کنار نمی روم.»

رقیب رضاخان در انتخابات ۱۴۰۰ آمد /اصلاح‌طلبان به‌دنبال بازیِ پنهان؟

سردرگمی اصلاح‌طلبان یا استراتژیِ بازیِ پنهان؟

هفته گذشته بود که با انصراف سیدحسن خمینی از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم یک شوک انتخاباتی به جناح چپ وارد شد،چه آنکه گفته می شد او یکی از گزینه های اصلی این جریان بود؛ بعد از آن نگاه ها بار دیگر به سوی محمدجواد ظریف معطوف شد هرچند وزیر امور خارجه این روزها به شدت سرگرم فعالیت های دیپلماسی برای احیای برجام است اما نامش از سر زبان اصلاح طلبان نمی افتد.

هرچند طبق توضیحات یک فعال سیاسی اصلاح طلب، ظریف هم در مکاتباتش با رهبری و هم در اظهاراتش چندین بار قسم و آیه آورده است که نخواهد آمد؛ البته ممکن است بعدها جاهایی سفارش کنند یا فشار بیاورند که ایشان بیاید و ممکن است اتفاق بیفتد اما  تا امروز حداقل خودشان این کار را نکرده است.

از سویی برخی اصلاح طلبان همچنان از فعالیت های انتخاباتی محمدرضا عارف می گویند، بعضی هم از وجود یک کاندیدای پنهان خبر می دهند که فعلا رو نمی شود.

با این حال احمد شریف، عضو جبهه اصلاحات ایران گفته است: «با توجه به آنچه تاکنون مشاهده کرده‌ایم، جهانگیری، محسن هاشمی، پزشکیان، عارف، رهامی، کواکبیان و البته محمدجواد ظریف از جمله کسانی هستند که احتمال حضورشان قوی‌تر به نظر می‌رسد. به غیر از «ظریف» که اعلام کرده، فعلاً تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارد بقیه اسامی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرده‌اند.»

به گفته او، اگر کاندیداها قبل از ثبت‌نام مشخص شوند، باید دو سوم از آرای ۴۶ نفر عضو نهاد اجماع‌ساز را به دست بیاورند. با توجه به احتمال رای نیاوردن برخی از گزینه‌ها، ممکن است مسیر برخی از این افراد برای ادامه حضور در این کارزار تغییر کند.

تاج زاده کاندیدا می شود

خبر حاشیه ساز این هفته اصلاح طلبان هم اعلام کاندیداتوری مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب بود که واکنش های زیادی را در فضای مجازی در پی داشت و بسیاری به تحلیل اما و اگرهای حضور او و احتمال ردصلاحیتش پرداختند.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم در واکنش به این موضوع گفت: «خوب است اگر وزارت کشور و شورای نگهبان آقای تاجزاده را تائید کنند و فکر می‌کنم این امر امتحان خوبی است که مشاهده کنیم مردم این نوع لحن و گفتار را انتخاب می‌کنند یا خیر.»

بازار شلوغ نظرسنجی و ارزیابی کاندیداها

این روزها و هرچه به زمان ثبت نام و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم بازار نظرسنجی‌ها هم داغ‌تر می شود؛ بحث ها در فضای مجازی هم گرم است، از نقد دولت گذشته تا نقد و بررسی عملکرد کاندیداهای منتقد دولت در مسئولیتی که اکنون برعهده دارند. برخی هم ترجیح می‌دهند درباره اینکه «چه کسی می‌آید و چه کسی نمی‌آید» در مورد کاندیداها صحبت کنند.

نتایج آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد رأی مثبت سید ابراهیم رئیسی که در انتخابات سال ۹۶ رقیب اصلی حسن روحانی محسوب می‌شد، از سایر نامزدهای احتمالی بالاتر و رأی منفی او نیز کم بوده و می‌توان در مورد این نظرسنجی از عبارت «صدرنشینی» برای رئیسی استفاده کرد.

آیا کسانی که سال ۹۶ نام او را در برگه‌های رأی خود ننوشتند، حالا از رأیی که نداده‌اند، پشیمان شده‌اند؟ هنوز برای گفتن چنین حرفی زود است، اما در هر حال مطابق این نظرسنجی، نمونه مردمی که مورد سؤال واقع شده‌اند، نگاه‌شان به او مثبت‌تر از سایر کاندیداهاست. 

۲۷۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =